میکروربات ها هدفمند و دقیق دارو را از بافت های غیر دلخواه جدا می نمایند

به گزارش نوای پرنده پارسی، عضو انجمن داروسازان کشور گفت: میکروربات های دارورسان به نوعی هدفمند و دقیق دارو ها را از بافت های غیر دلخواه جدا نموده و به بافت های مورد نظر انتقال می دهند.

میکروربات ها هدفمند و دقیق دارو را از بافت های غیر دلخواه جدا می نمایند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، آرش محبوبی، عضو انجمن داروسازان کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در برنامه رادیویی روزنه گفت: میکروربات های دارورسان، دارو ها را در بدن حمل می نمایند و به هدف می رسانند و در موقعیت هدف دارو را آزاد می نمایند.

وی اضافه نمود: رسیدن داروی کافی به بافت هدف در بدن، مهم ترین مشکل حوزه دارو رسانی است.

عضو انجمن داروسازان با اشاره به این که سیستم های حامل فرایند دارورسانی را تسهیل می نمایند، گفت: در سیستم های معمولی دارورسانی، دارو پس از ورود به داخل بدن در تمام بخش ها توزیع می گردد و به تمام بافت های غیر دلخواه ما نفوذ می نماید.

وی با اشاره به این که نفوذ دارو به بافت های غیر دلخواه عوارض متعددی را برای افراد به همراه می آورد، مطرح کرد: افراد درگیر با سرطان همواره با عوارض جانبی متعددی - مانند ریزش مو - روبرو می شوند، چرا که دارو های موثر در درمان سرطان به نوعی به بافت های غیر دلخواه نفوذ پیدا می نمایند.

محبوبی اضافه نمود: موضوع دارورسانی سعی دارد تا به نوعی هدفمند و دقیق دارو ها را از بافت های غیر دلخواه جدا نموده و به بافت های مورد نظر انتقال دهد.

وی با اشاره به موضوع تجمیع و دفن دارو، شرح داد: بسیاری از دارو ها پس از ورود به بدن به وسیله کلیه یا کبد جهت دفع را طی می نمایند. میکروربات های دارورسان خاصیت الکترومغناطیسی دارند و همین موضوع باعث می گردد تا ما بتوانیم از خارج بدن جهت دارو ها را تعیین کنیم و از تجمیع دارو در یک بافت خاص جلوگیری کنیم.

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اضافه نمود: در حال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی در ایران روی موضوع حامل های نانو مغناطیسی داروها مطالعه می نمایند. امروزه بسیاری از حامل های دارویی در قالب گلبول های قرمز کار می نمایند، به این معنا که گلبول های قرمز در بدن علاوه بر وظایف خود نقش حامل دارویی را بر عهده می گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4675

به "میکروربات ها هدفمند و دقیق دارو را از بافت های غیر دلخواه جدا می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروربات ها هدفمند و دقیق دارو را از بافت های غیر دلخواه جدا می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید