راهنمای تحصیل در هند

به گزارش نوای پرنده پارسی، دانشگاه های معتبر و شهریه ارزان دانشگاه های هند باعث شده است تا هر ساله تعدادی از دانشجویان کشور هند را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند.

راهنمای تحصیل در هند

جمهوری هند کشور هزار و یک ملت، در جنوب آسیا واقع شده، پایتخت این کشور دهلی نو و مساحت آن 3,596,165 کیلومتر مربع است که هند را تبدیل به هفتمین کشور دنیا از نظر وسعت و همچنین جمعیت 1,198,003,000 نفری هند نیز این کشور را به دومین کشور پرجمعیت دنیا بدل می نماید. زبان رسمی این کشور هندی است، اما به واسطه استعمار انگلستان زبان انگلیسی نیز در این کشور تکلم می گردد.

شهرهای مهم هند عبارتند از بمبئی، دهلی، کلکته، چنای (مدرس) و بنگلور که در آن ها دانشگاه های بزرگی قرار دارند.

علاوه بر این، دلایلی مانند شهریه های نسبتا پایین تحصیل در هند، دانشگاه های معتبر، تحصیل به زبان انگلیسی، هزینه زندگی مناسب در هند و مسافت کم هند تا ایران نسبت به سایر کشور های اروپایی از مزایای تحصیل در هند محسوب می شوند.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

تحصیل در کشور هندوستان از پنج سالگی شروع می گردد. دوره ابتدایی 5 سال است و پس از آن دوره متوسطه شروع می گردد. طول دوره متوسطه (Higher Secondary) هفت سال است و به دو دوره 5 ساله و 2 ساله تقسیم می گردد. مجموع دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی در هندوستان معمولا مشابه ایران 12 سال است و در انتها آن به دانش آموزان مدرک دیپلم دبیرستان (Intermediate Certificate) داده می گردد.

تحصیلات دانشگاهی

برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هندوستان داشتن مدرک دیپلم دبیرستان Intermediate Certificate الزامی است. اکثر دانشگاه ها به خصوص در رشته های پزشکی و مهندسی به علت محدودیت گنجایش، معدل دیپلم دبیرستان را شرط ورود قرار داده اند و دارندگان معدل های بالاتر در اولویت قرار می گیرند. در بعضی از موسسات ممتاز نظیر موسسات فن آوری هندوستان (Indian Institute of Technology) علاوه بر شرط داشتن نمرات خیلی خوب، امتحان ورودی و مصاحبه نیز از داوطلبان به عمل می آورند.

نظام تحصیلی در اکثر دانشگاه های هندوستان سالیانه و در تعداد کمی از دانشگاه ها نیم سالی است. مراکز آموزش عالی در هندوستان از این قرارند:

  • دانشگاه ها، مؤ سسات و مراکز پژوهشی که از طرف دولت مرکزی اداره می شوند.
  • دانشگاه ها، مؤ سسات و مراکز پژوهشی که از طرف دولت ایالتی اداره می شوند.
  • کالج هایی که به دانشگاه ها وابسته هستند.
  • کالج های خصوصی.

دوره های تحصیلی

Diploma .1: شامل دو تا سه سال تحصیل بعد از دیپلم 12 ساله دبیرستان است. این دوره منحصرا در کالج ها یا موسسات گذرانده می گردد.

Bachelor .2: شامل دو سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان 12 ساله یا پیش دانشگاهی در کالج های وابسته به دانشگاه ها است.

Bachelor .3: شامل سه تا پنج سال تحصیل در رشته های علوم و مهندسی در کالج های معتبر وابسته به دانشگاه ها و سایر مراکز آموزش عالی معتبر بعد از دیپلم 12ساله(یا پیش دانشگاهی) است.

Master .4: شامل دو تا سه سال تحصیل به صورت آموزشی و پژوهشی در رشته های گوناگون با شرط ورود Bachelor از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی معتبر است.

M.Phil .5: شامل یک تا دو سال تحصیل و پژوهش بعد از Master است. لازم به یادآوری است که دوره تحصیلی M.Phil. پیش احتیاج دوره دکترا (Ph.D.) در بعضی از دانشگاه های ممتاز هند است.

6. Ph.D: حداقل سه سال پژوهش پس از دوره Master است.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

  • مدارک Diploma و Bachelor: با دو سال تحصیل از مراکز آموزش عالی معتبر در صورت داشتن دیپلم 12 ساله (یا پیش دانشگاهی)، کاردانی ارزشیابی می گردد. تبصره: دوره های تکمیلی مانند Condenced Course تاثیری در ارزشیابی مدارک فوق نخواهد داشت.
  • مدارک Bachelor: با سه تا پنج سال تحصیل در صورت داشتن دیپلم 12 ساله دبیرستان یا پیش دانشگاهی از دانشگاه های گروه الف و ب، کارشناسی ارزشیابی می گردد. تبصره: مدارک تحصیلی مراکز آموزش عالی که در گروه های الف، ب نامشان آورده نشده است با ورودی بعد از آگوست 1988 ارزشیابی نمی گردد.
  • مدارک Master: با دو تا سه سال تحصیل از دانشگاه های گروه الف و ب با شرط داشتن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد در رشته مربوط ارزشیابی می گردد.
  • مدارک .Ph.D: از دانشگاه های گروه الف و ب با شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته مربوط، دکترا ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان آموزش هند، انگلیسی است.

مدت و هزینه دوره های زبان آموزی هند

دوره های زبان در هند، سه ماه با شهریه 300، چهار ماه 600، شش ماه 1250 و یک سال 1850 دلار است.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

شهریه دانشگاه ها در هند متفاوت است. اما دانشجو می تواند برای تحصیل در هند با حداقل شهریه 3000 تا 6000 هزار دلار در سال در یکی از انستیتو های فناوری آن کشور اقدام کند. برای مثال، هزینه تحصیل در دوره کارشناسی سالیانه 500 تا 6000 دلار است که معمولا رشته های مهندسی بالاترین شهریه را دارند؛ دوره های کارشناسی ارشد سالیانه 1200 تا 4500 دلار و دکترا سالیانه 600 تا 5000 دلار هزینه دارند.

میانگین هزینه زندگی در هند

تحصیل در هندوستان برای کسانی که قصد تحصیل در کشوری کم هزینه را دارند مناسب است؛ اولین بخش هزینه زندگی در هند به اجاره خانه تعلق دارد . معمولا به دلیل تعداد زیاد دانشجو امکان اخذ خوابگاه کم است و دانشجو در بیشتر موارد مجبور به اجاره خانه است. اگر فرد توانست خوابگاه بگیرد، باید در سال 90000 روپیه به خوابگاه بپردازد. گفتنی است در هند باید اجاره ده ماه را به عنوان پیش پرداخت بدهد که این پول پس از اتمام اجاره نامه به دانشجو بازگردانده می گردد. در صورت تمدید قرار داد پنج درصد به مبلغ پول ودیعه اضافه می گردد و در صورت تخلیه ، پول یک ماه از روی پیش پرداخت به عنوان هزینه نقاشی کم می گردد . هزینه اجاره خانه یک خوابه در منطقه متوسط در هند حدودا 7000 روپیه تا 12000روپیه است .

دومین هزینه مهم بعد از هزینه اجاره خانه ، هزینه خوراک است . تقریبا هر فرد باید 2000 تا 3000 روپیه در ماه بابت هزینه غذا در منزل صرف کند. به طور کلی، هزینه سالانه زندگی در هند 4000 دلار است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های هند

در سال های گذشته هند بورسیه و یاری هزینه های تحصیلی گوناگونی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. این یاری هزینه تحصیلی برای ادامه تحصیل در هندوستان شرایط ویژه ای دارد که متقاضیان با یاری هزینه تحصیلی از سوی دانشگاه و مراکز آموزشی قادر به ادامه تحصیل هستند و احتیاجی به باز پرداخت ندارد. (لینک بورسیه های دولتی هند)

محدودیت سنی برای تحصیل

بعضی از دانشگاه های محدودیت سنی دارند؛ دوره کارشناسی حداکثر حداکثر 27 سال و کارشناسی ارشد 32 سال مجاز است، اما دوره دکترا محدودیت سنی ندارد.

برترین دانشگاه های هند

دانشگاه رنکینگ سایت topuniversities
34 (Indian Institute of Technology Bombay (IITB
41 (Indian Institute of Technology Delhi (IITD
48 (Indian Institute of Technology Madras (IITM
51 Indian Institute of Science
59 (Indian Institute of Technology Kanpur (IITK
62 (Indian Institute of Technology Kharagpur (IIT-KGP
72 University of Delhi
93 (Indian Institute of Technology Roorkee (IITR
98 (Indian Institute of Technology Guwahati (IITG
125 University of Calcutta
125 Jadavpur University
168 (Amrita Vishwa Vidyapeetham (Amrita University
181 University of Mumbai
187 Birla Institute of Technology and Science, Pilani
196 Indian Institute of Technology, Hyderabad
198 Manipal Academy of Higher Education
200 Jamia Millia Islamia, New Delhi

تعطیلات انتها سال تحصیلی

دانشجویان می توانند از 2 ماه تعطیلات در هند استفاده نمایند.

آیا در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می دهد؟ واگذاری خوابگاه در ایام تعطیل به دانشگاه مربوط بستگی دارد، بعضی از دانشگاه ها در این ایام، محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می دهند.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در هند

با پرداخت بهای بیمه می توان از خدمات درمانی و تحصیلی استفاده کرد.

آب و هوای هند

با توجه به پهناوری این کشور، آب و هوا بستگی به شهر تحصیل دارد.

ویزای تحصیلی هند

دانشجو باید پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر به وسیله سفارت هند برای ویزای دانشجویی اقدام کند.

  • اخذویزا برای والدین دانشجو امکان دریافت ویزای 3 ماهه برای اولیا دانشجو وجود دارد.
  • شرایط کار کردن دانشجو در طی تعطیلات دانشگاه امکان کار برای دانشجو وجود ندارد.
  • عزیمت دانشجوی متاهل به همراه همسرش در هند تنها برای دوره دکترا ویزای همراه وجود دارد.
  • آیا ویزای دانشجویی هندبرای چند بار ورود و خروج است؟ بله، دانشجو با اخذ ویزای هند، می تواند برای چند نوبت وارد این کشور شده و خارج گردد.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: کجارو / studyinindia.org / study-india.in / topuniversities.com / internationalstudentinsurance.com / studyinindia.gov.in / archive.india.gov.in / scholarship-positions.com / پیمنت 24 / study4student.com / tahsilhend.com / heyvagroup.com / malekpour.ir / study3000.com / tahsilhend.com
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2094

به "راهنمای تحصیل در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید