مهم ترین وعده غذایی را حتما در این ساعت بخورید

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران : فوق تخصص گوارش و کبد گفت: نکته بسیار مهم این است که هیچ جایگزینی برای صبحانه وجود ندارد؛ اگر قرار باشد در طول شبانه روز یک وعده غذا بخوریم این یک وعده صبحانه خواهد بود.

مهم ترین وعده غذایی را حتما در این ساعت بخورید

به گزارش به نقل از فارس، اسحاق حسینی، استاد دانشگاه تهران و فوق تخصص گوارش و کبد، با اشاره به وظایف دستگاه گوارش، گفت: وظیفه دستگاه گوارش تامین انرژی برای همه ارگان های بدن است.

وی ادامه داد: اگر دستگاه گوارش سلامت نباشد نمی تواند برای دیگر دستگاه های بدن انرژی لازم را تامین نموده و بالطبع اعضای مختلف بدن با مشکلاتی روبرو خواهند شد. تامین انرژی بر اساس سن، جنس و نوع فعالیت فرق دارد و نهایتا این است که در وهله اول برای تامین انرژی دستگاه گوارش باید سالم باشد و این به تغذیه مناسب در زمان مناسب وابسته است؛ ضمن اینکه نسبت استفاده از تمامی موارد غذایی در هرم تغذیه باید رعایت گردد.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره نقش کبد در هضم و جذب مواد و ذخیره مواد غذایی، گفت: وظیفه کبد ذخیره میزان مشخصی از مواد غذایی است که بیش از هضم و جذب بوده است؛ اگرچه در صورت افراط در استفاده از مواد غذایی کبد با فشار روبرو می گردد.

حسینی تاکید نمود: کالری مورد استفاده در افراد فرق دارد. مصرف مواد غذایی حتی در خواب ادامه دارد. باید از هر سه وعده غذایی استفاده کرد و صبحانه مهمترین آنها است که باید سرشار کالری بوده و در اول وقت صبح ساعت 6 تا 7 مصرف گردد.

وی بیان داشت: پس از چند ساعت خواب به واسطه ترشح اسید حتما صبحانه باید در صبح زود مصرف گردد و حاوی تمامی مواد مغذی باشد. نکته بسیار مهم این است که هیچ جایگزینی برای صبحانه وجود ندارد اگر قرار باشد در طول شبانه روز یک وعده غذا بخوریم این یک وعده صبحانه خواهد بود.

این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه نمود: اما باید بدانیم دستگاه گوارش ما کاملا هوشمند است و مواد غذایی اضافه را دفع می نماید. باکتری های موجود در دستگاه گوارش نه تنها مضر نیستند بلکه مفید هم هستند.

حسینی با اشاره به افزایش 25 درصدی ریفلاکس معده در جامعه، گفت: نوع تغذیه، چاقی و استرس باعث این شرایط شده است. به همین علت باید فاصله ای بین تغذیه و خواب وجود داشته باشد.

وی گفت: مرکز گرسنگی و سیری ما در هیپوتالاموس واقع شده است که با زمان همخوانی پیدا می نماید و باید وعده غذایی در زمان معینی استفاده گردد؛ چون در غیر این صورت دستگاه گوارش از نظر هضم و جذب با مشکل روبرو خواهد شد؛ضمن اینکه نهار و شام باید سبک خورده گردد.

این فوق تخصص گوارش و کبد تاکید نمود: هرچه غذا سالمتر بوده و استفاده از فست فود و چربی کمتر باشد دستگاه گوارش سالمتری خواهیم داشت. هرگاه حرکت دستگاه گوارش کند گردد، فرد دچار یبوست، سیری زودرس و حتی سردرد خواهد شد که البته به همراه دفع، سردرد هم مرتفع می گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7157

به "مهم ترین وعده غذایی را حتما در این ساعت بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین وعده غذایی را حتما در این ساعت بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید