مهم ترین خواص و فواید گردو برای سلامتی

به گزارش نوای پرنده پارسی، مغز گردو نوعی خشکبار مقوی است که با خارج کردن آن از پوسته سخت گردو قابل استفاده است. مغز گردو را با نام غذای مغز نیز بیان نموده اند، زیرا مغز گردو سرشار از امگا3 است که باعث کارکرد بهتر مغز می گردد. در این مطلب به آنالیز خواص مغز گردو و مضرات آن می پردازیم.

مهم ترین خواص و فواید گردو برای سلامتی
گردو دارای طبیعت گرم و خشک است و می توان از آن به عنوان یک آجیل در میان وعده ها یا برای تهیه انواع کلوچه ها، شیرینی، مربا، ترشی و خورشت فسنجان، میرزا قاسمی و ... استفاده کرد. مغز گردو سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان، کلسیم، سدیم، روی، پتاسیم و... است. مصرف روزانه 30 گرم مغز گردو فواید زیادی برای سلامتی دارد.

مهمترین خواص مغز گردو

1. بهبود سیستم قلبی عروقیمغز گردو یکی از سالم ترین غذا ها برای سیستم قلبی عروقی است. مغز گردو غنی از پتاسیم است که یک وازودیلاتور یا گشاد نماینده طبیعی عروق است و به بهبود گردش خون و حفظ سلامت قلب یاری می نماید. اسید اولئیک، امگا 3، اسید آلفالینوئیک موجود در مغز گردو برای مدیریت و پیشگیری ار بیماری های قلبی-عروقی مفید است. بعلاوه مصرف گردو سطح کلسترول بد را کاهش و سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد، بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. در طب سنتی برای کاهش کلسترول مصرف گردو با عسل توصیه می گردد.

2. تقویت استخوان هایکی از برترین خواص مغز گردو افزایش تراکم استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان است. گردو غنی از مس، روی، ویتامین B و کلسیم است. در هر 100 گرم مغز گردو حدود 98 میلی گرم کلسیم وجود دارد. بعلاوه ویتامین B، مس و روی موجود در مغز گردو به جذب کلسیم از مواد غذایی یاری می نماید.

3. بهبود متابولیسم (سوخت و ساز) بدنگردو غنی از انواع مواد معدنی ضروری مانند روی، مس، پتاسیم، منگنز، کلسیم، منیزیم، سلنیوم و آهن است. این مواد معدنی نقش مهمی در متابولیسم بدن ایفا می نمایند و به عملکرد هایی مانند فراوری اسپرم، سنتز اسید نوکلئیک و هضم غذا یاری می نمایند. بعلاوه چربی های سالم موجود در گردو یاری می نمایند تا پروتئین ها سریعتر تجزیه شوند و سلول های تازه را بازسازی نمایند.

4. پیشگیری از سرطانیکی دیگر از خواص مغز گردو پیشگیری از سرطان است. سرطان بیماری کشنده ای است که با داشتن سبک زندگی سالم می توان از آن پیشگیری کرد. گفته می گردد که اکسیداتیو رادیکال های آزاد منجر به سرطان می گردد، مغز گردو غنی از آنتی اکسیدان است و می تواند این رادیکال های آزاد را خنثی کند. مصرف روزانه چند عدد گردو در پیشگیری از سرطان موثر است.

5. خاصیت ضد التهابیاضافه کردن گردو به رژیم غذایی می تواند به کاهش التهاب یاری کند. ترکیبات پلی فنولی موجود در گردو باعث کاهش التهاب در بدن می گردد و علائم بیماری های التهابی مانند آسم، اگزما و آرتریت را کاهش می دهد.

6. سلامت پوستبهبود سلامت پوست از دیگر خواص مغز گردو به شمار میرود. مغز گردو غنی از چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. خاصیت آنتی اکسیدانی مغز گردو را دیکال های آزاد را خنثی می نماید و از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک ها پیشگیری می نماید. بعلاوه ویتامین B. موجود در مغز گردو باعث فراوری کلاژن می گردد. کلاژن به حفظ نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست یاری می نماید، که مقدار آن در بدن با افزایش سن کاهش می یابد.

7. تنظیم چرخه خوابیکی از عالی ترین خواص مغز گردو برطرف بی خوابی های شبانه و تنظیم چرخه خواب است. مصرف گردو باعث فراوری ملاتونین در بدن می گردد. این هورمون موجب خواب می گردد و به تنظیم چرخه خواب سالم یاری می نماید. برای برطرف مشکل بی خوابی کافی است چند عدد گردو به وعده صبحانه یا عصرانه اضافه گردد تا فراوری ملاتونین را افزایش دهد و به درمان بی خوابی یاری کند.

8. کاهش استرسمغز گردو غنی از منیزیم و مس است، این مواد تاثیر مثبتی روی سطح استرس دارند و به آرامش فکر یاری می نمایند.

9. کاهش وزنیکی دیگر از خواص مغز گردو کاهش وزن است. برخلاف باور عموم که مصرف مواد غذایی حاوی چربی ها باعث اضافه وزن می شوند، مغز گردو اینگونه نیست. مغز گردو دارای چربی های خوب و مقدار زیادی فیبر است. چربی های خوب فرایند متابولیسم بدن را افزایش می دهند و مقدار کلسترول بد و چربی ناخواسته را کاهش می دهند. مصرف گردو در میان وعده ها باعث می گردد فرد برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشد و میل به غذا را کاهش می دهد.

10. تقویت حافظهیکی از شناخته شده ترین خواص مغز گردو تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز است. ویتامین E، فولات، ملاتونین، چربی های امگا 3 و آنتی اکسیدان های موجود در مغز گردو به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز یاری می نماید و احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد مسن را کاهش می دهد.

11. بهبود دیابت نوع 2دیابت با افزایش قند خون همراه است و معمولا به علت عدم ترشح انسولین و یا عدم عملکرد درست آن در بدن به وجود می آید. افراد مبتلا به دیابت بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به فشار خون و بیماری های قلبی قرار دارند. همانطور که ذکر شد مغز گردو به بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش فشار خون یاری می نماید. بعلاوه بعضی مطالعات نشان داده اند که مصرف 28 گرم مغز گردو دو بار در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در زنان مردان 24 درصد کاهش می دهد.

12. بهبود سیتم گوارشمغز گردو غنی از فیبر است، مواد غذایی حاوی فیبر به بهبود عملکرد روده ها یاری می نماید و برای درمان خانگی یبوست مفید است. بعلاوه مصرف 2 عدد گردو به درمان رفلاکس معده یاری می نماید.

13. درمان صرعیکی دیگر از خواص مغز گردو درمان بیماری صرع است. مقدار منگنز در افرادی که به تشنج و صرع مبتلا هستند نسبت به افراد سالم کمتر است، از آنجایی که مغز گردو غنی از منگنز است به درمان صرع یاری می نماید.

عوارض و مضرات مغز گردونفخ شکم: مصرف زیاد گردو به علت دیر هضم بودن می تواند باعث نفخ گردد، برای پیشگیری از این مشکل بهتر است گردو ها قبل از مصرف به مدت یک شب در آب خیسانده شوند.

آلرژی: اگرچه احتمال وجود آلرژی به گردو نادر است، اما بعضی از افراد به گردو آلرژی دارند و در صورت مصرف آن دچار خارش، بثورات پوستی و شوک آنافیلاکسی (نوعی واکنش در بعضی از افراد که به ماده خاصی آلرژی دارند که با افت شدید فشار خون و تنگی نفس همراه است) می شوند.

کاهش جذب آهن: فیتات موجود در گردو جذب آهن از مواد غذایی را کاهش می دهد و می تواند باعث کم خونی و فقر آهن گردد.

ارزش غذایی مغز گردوگردو غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است. در ادامه مواد مغذی موجود در 100 گرم مغز گردو آورده شده است.

پروتئین: 15 گرم

چربی: 65 گرم

کربوهیدرات: 14 گرم

فیبر غذایی: 7 گرم

کلسیم: 98 میلی گرم

آهن: 2.9 میلی گرم

روی: 3.1 میلی گرم

پتاسیم: 441 میلی گرم

فسفر: 346 میلی گرم

منیزیم: 158 میلی گرم

مس: 1.6 میلی گرم

منگنز: 158 میلی گرم

فولات: 98 میکروگرم

ویتامین ب: 0.54 میلی گرم

تیامین: 0.34 میلی گرم

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7419

به "مهم ترین خواص و فواید گردو برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین خواص و فواید گردو برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید