ممنوعیت واردات گوشی شیائومی به نفع چه کسی است؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، شوک سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به بازار موبایل در قالب یک نامه وارد شد؛ نامه ای که خیلی صریح و شفاف نوشته شده و می گوید ورود تعداد زیادی از گوشی های مقرون به صرفه، محبوب و پرفروش بازار از این به بعد ممنوع خواهد بود. علت ممنوعیت واردات این گوشی های موبایل را هم در نامه ذکر نموده اند: این گوشی ها به جای برقراری تماس اضطراری با شماره های 110، 115 و 125 که در ایران به ترتیب شماره های پلیس، مرکز اورژانس و آتش نشانی هستند به شماره جهانی 112 وصل می شوند.

ممنوعیت واردات گوشی شیائومی به نفع چه کسی است؟

در حالت عادی وقتی انگشت تان برای برقراری یک تماس اضطراری عدد 115 را شماره گیری می نماید، حتی اگر سیمکارت تان اعتبار نداشته باشد یا سیگنال ها ضعیف باشند، گوشی موبایل باید این تماس را با اسم تماس اضطراری به مرکز اورژانس متصل کند. اصل و قاعده کار این است، اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادویی می گوید معین شده تعدادی گوشی موبایل معروف و پرفروش از برند های شیائومی، وان پلاس، نوکیا و ریلمی قادر نیستند این کار ساده را انجام دهند و برای همین ورودشان به کشور ممنوع اعلام شده است.

انجمن واردکنندگان موبایل و افکارعمومی خیلی سریع به این تصمیم واکنش نشان دادند. علتش هم ساده است؛ بیشتر گوشی های حاضر در این لیست، از جمله گوشی های زیر پنج میلیون تومان هستند که انتخاب های مقرون به صرفهقیمت به حساب می آیند و فروش زیادی دارند. به نظر می رسد آن هایی هم که می گفتند ممنوعیت واردات، باعث افزایش قیمت گوشی در بازار خواهد شد حق داشته اند.

تاثیر فوری خبر مموعیت واردات بر قیمت گوشی

لیستی که در نامه رگولاتوری به آن اشاره شده است، از گوشی های موبایل محبوب و پرفروش بازار تشکیل شده است. از برند شیائومی دست کم نام 9 گوشی موبایل در لیست دیده می گردد. Poco X3 و Redmi Note 10 معروف ترین گوشی های ممنوعه هستند. Poco X3 حدود چهار، پنج میلیون تومان قیمت دارد و Redmi Note 10 حدود پنج، شش میلیون تومان فروخته می گردد. بعلاوه نام نوکیا 3.4 با قیمت دو میلیون و 700 هزار تومان و نوکیا 5.4 با قیمت چهار میلیون و 100 هزار تومان در لیست به چشم می خورد. از چند محصول هم از برند ریلمی و حتی وان پلاس در لیست قرار گرفته است.

ردمی نوت 10، ردمی 9C، ردمی 9AT، ردمی نوت هفت پرو از شیائومی، ریلمی هشت پرو، ریلمی هفت پرو، ریلمی شش و ریلمی C21 هم از دیگر گوشی های شرشناس حاضر در لیست هستند که علاوه بر اینکه نمی توانند در حالت تماس اضطراری یا Emergency Call شماره های سه رقمی پلیس، اورژانس و آتش نشانی را بگیرند ویژگی های مشترک دیگرشان قیمت به صرفه و محبوبیت بالا در بازار موبایل است.

تقریبا همه شان گوشی هایی مقرون به صرفه به حساب می آیند و در شرایطی که برای خرید یک گوشی باید حدود پنج تا 10 میلیون تومان پول خرج کرد، این گوشی ها برای خریداران، فروشندگان و واردکنندگان حکم کیمیا را پیدا نموده اند، اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عقیده دارد به خاطر همان نقص فنی و ناتوانی در برقراری تماس با سرشماره های اضظراری ایران که ظاهر به خاطر نبود دفتر رسمی این شرکت ها در کشور اتفاق افتاده، باید جلوی ورودشان به کشور گرفته گردد.

برند کره ای سامسونگ بیشترین منفعت را از قانون نو می برد و می تواند با خاطری آسوده جای پایش را در بازار موبایل ایران سفت کند

درخواست تنونظر در ممنوعیت واردات

انجمن واردکنندگان موبایل خیلی سریع به خبر ممنوعیت واردات گوشی های موبایل واکنش نشان می دهد. بالاخره کارشان این است و هر چیزی که بتواند آن ها را از نان خوردن بیندازد، برایشان اهمیت پیدا می نماید. نگاهی به آمار ها نشان می دهد برندی مثل شیائومی برای تاجران ایرانی موبایل خیلی مهم است. سهم شیائومی از بازار ایران در حال حاضر حدود 30 درصد برآورد می گردد و محض اطلاع بهتر است بدانید اگر تعداد گوشی های وارد شده به کشور را لحاظ کنیم، شیائومی الان از سامسونگ هم جلو زده است.

در نامه انجمن واردکنندگان موبایل به همین مسئله اشاره شده و آمده، چون تحریم های ظالمانه باعث شده ارتباط طرف های ایرانی با تولیدکنندگان گوشی قطع گردد، مشکل برقراری تماس های اضطراری اتفاق افتاده است، اما با وجود کوشش های انجام شده در حال حاضر امکان دور زدن تحریم های وجود ندارد. پس با توجه به اینکه اجرای تصمیم ممنوعیت واردات گوشی های موبایل می تواند موج نوی از کاهش موجودی و افزایش قیمت را در بازار موبایل ایران رقم بزند، انجمن واردکنندگان موبایل از رگولاتوری خواسته در تصمیم خود تنونظر کند. آن ها بعلاوه پیشنهاداتی را مطرح نموده اند که شامل نصب برچسب آموزشی نحوه صحیح تماس با شماره های اضطراری ایران و ارسال همان محتوا به صورت پیامک پس از فعالسازی گوشی می گردد.

ممنوعیتی به نفع سامسونگ

نامه ممنوعیت واردات بعضی گوشی های موبایل اولین بار چهارشنبه شب به گوش رسید. روز پنجشنبه و آدینه بازار تعطیل و نیمه تعطیل بود و به نظر می رسد، ابتدای هفته نو زمان مناسبی برای آنالیز ادعا ها درباره تاثیر ممنوعیت بر قیمت گوشی ها در ایران باشد. با Poco X3 آغاز می کنیم؛ سرشناس ترین گوشی حاضر در لیست یک ماه پیش حدود شش میلیون و 50 هزار تومان فروخته می شد.

تا نیمه تیر قیمت آن به پنج میلیون و 550 هزار تومان هم کاهش پیدا می نماید و این اواخر پنج میلیون و 800 هزار تومان فروخته می شده است. حالا حدس بزنید از روزی که خبر ممنوعیت واردات و نامه رگولاتوری منتشر شده، چه اتفاقی برای قیمت Poco X3 اتفاق افتاده: بله! شنبه 26 تیر ماه آن را شش میلیون و 30 هزار تومان می فروشند.

شیائومی Redmi Note 10 دیگر گوشی معروف حاضر در لیست است. یک موبایل اندرویدی مالی با وزن 179 گرم، قاب شیشه ای، پردزانده اسنپدراگون 678 با معماری 11 نانومتری، شش گیگابایت حافظه موقت، صفحه نمایش 6.4 اینچی، دوربین چهارگانه، باتری پنج هزار میلی آمپر ساعتی و... که یک ماه پیش قیمت آن به زیر پنج میلیون تومان رسیده، اما از دو روز پیش با افزایش مجدد قیمت، حدود پنج میلیون و 300 هزار تومان فروخته می گردد.

نوکیا 5.4 دیگر گوشی که وارداتش ممنوع اعلام شده در ماه گذشته تا سه میلیون و 600 هزار تومان عقب نشینی نموده بود، اما در ابتدای هفته اخیر و دو روز پس از انتشار نامه رگولاتوری در بازار چهار میلیون و 110 هزار تومان فروخته می گردد.

موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می نماید که نگاهی به بازار موبایل بیندازیم و شرایط آن را زیر نظر بگیریم؛ در بازه قیمت گوشی های حاضر در لیست ممنوعیت واردات، گزینه های کمی به جای مانده اند که دست بر قضا همشان به برند سامسونگ تعلق دارند. به این ترتیب بیشترین سود و منفعت از ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی و نوکیا و ریلمی، به علت ناتوانی در برقراری تماس با سرشماره های 110، 115 و 125 نصیب برند کره ای سامسونگ خواهد شد تا با خاطری آسوده تر از قبل جای پایش را در بازار موبایل ایران سفت کند. به نظر شما هم انجمن واردکنندگان موبایل به همین علت نامه نوشته و خواسته رگولاتوری در تصمیم خود تنونظر کند؟

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7166

به "ممنوعیت واردات گوشی شیائومی به نفع چه کسی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت واردات گوشی شیائومی به نفع چه کسی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید