مصرف مکمل ویتامین D را نباید فراموش کنید

به گزارش نوای پرنده پارسی، ویتامین D را می توان به وسیله قرار دریافت در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی ویتامین D و مصرف مکمل دریافت کرد.

مصرف مکمل ویتامین D را نباید فراموش کنید

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر، با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در جامعه، قبل از ارائه مگادوز یا دوز پیشگیری (ماهی یک عدد مکمل 50000 واحدی)، اجرای دستورالعمل های موجود مکمل کمک ویتامین D ضروری است و اندازه گیری سطح سرمی ویتامین D فقط در مواردی که پزشک تشخیص داده است باید انجام گردد.

ویتامین D به عنوان ویتامین محلول در چربی دارای نقش های متعددی در بدن می باشد از جمله شرکت در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها از جمله بیماری های تنفسی. کمبود ویتامین D در بروز بیماری های غیر واگیر، از جمله سرطان، بیماری های قلبی-عروقی، دیابت و بیماری های خود ایمنی دیده شده است.

از جمله راهکارهای پیشگیری و کنترل کمبود ریز مغذی ها در سیستم بهداشتی درمانی کشور: مکمل کمک، غنی سازی مواد غذایی و آموزش و اصلاح الگوی غذایی جامعه است. ویتامین D را می توان از سه منبع فراوری در داخل بدن به وسیله قرار دریافت در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی ویتامین Dو مصرف مکمل دریافت کرد.

با توجه به اینکه کمبود ویتامین D در حال حاضر از مسائل شایع در کشور به شمار می رود. به طوری که شیوع کمبود ویتامین Dاز حدود 24 درصد در بچه ها 15 تا 23 ماهه تا 86 درصد در مادران باردار متغیر است و این کمبود در شهرها بیشتر از مناطق روستایی در همه گروه های سنی دیده می گردد.

در خصوص بچه ها (2 تا 8 سال) ؛ در حال حاضر برنامه کشوری برای مکمل کمک آنها در نظر گرفته نشده است. با توجه به توصیه های کمیته کشوری پیشگیری و کنترل کمبود ویتامینD، به مادران آموزش داده گردد که هر 2 ماه یکبار یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D تهیه و به کودک خود بدهند.

مکمل های تجویز شده به وسیله سیستم بهداشتی درمانی تأمین کننده بخشی از نیازها می باشد و مابقی باید به وسیله منابع غذایی حاوی کلسیم (شیر و لبنیات، انواع کلم، حبوبات و …) و ویتامین D (ماهی های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ و …) تأمین گردد.

مصرف همزمان مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D با قرص کلسیم D بدون اشکال بوده و در محدوده ایمن از نظر دریافت ویتامین D واقع شده است. مکمل کلسیم همراه یا بعد از غذا میل گردد.

برای پیشگیری از کمبود ویتامین D در زنان باردار، ضروری است مطابق با دستور عمل مکمل کمک روزانه مادران باردار (1000 واحد روزانه) اقدام گردد.

با توجه به این که نوع تزریقی ویتامین D، زیست دسترسی خوبی ندارد لذا در سطح پیشگیری از کمبود این ویتامین، شکل تزریقی آن توصیه نمی گردد.

مصرف مکمل ویتامین D در ارتباط با بیماری با ویروس کرونا (COVID -19):

در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت هیچ گونه توصیه جدیدی مبنی بر مصرف مکمل ویتامین D به منظور پیشگیری از بیماری های تنفسی و ویروس کرونا (COVID -19) ارائه نکرده است . لذا برنامه مکمل کمک ویتامین D مطابق با دستورالعمل های موجود برای گروه های سنی مختلف باید اجرا گردد و مواردی که با تشخیص پزشک دچار کمبود ویتامین D می باشند توسط پزشک معالج و با استفاده از پروتکل های درمانی انجام می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4847

به "مصرف مکمل ویتامین D را نباید فراموش کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف مکمل ویتامین D را نباید فراموش کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید