مسائل نشر به عرصه کتاب کودک هم آسیب رساند، انتشار کتاب کودک دیگر در اولویت قرار ندارد

به گزارش نوای پرنده پارسی، کیوانلو با انتقاد از وضعیت نشر کتاب کودک، به مسائل عرصه تصویرگری هم اشاره نمود.

مسائل نشر به عرصه کتاب کودک هم آسیب رساند، انتشار کتاب کودک دیگر در اولویت قرار ندارد

سمانه کیوانلو کارشناس هنری و تصویرگر کتاب های کودک و نوجوان، در گفت وگو با خبرنگار ، درباره تجربه شخصی خود از کتاب هایی که تا کنون منتشر نموده و نیز نشر هایی که با آن ها همکاری داشته است، گفت: اولین تجربه تصویرسازی من برای کتاب کودک در 17 سالگی و با همکاری نشر ابن یمین رخ داد. طی این سال ها برای کتاب های مختلفی تصویرسازی نموده ام که می توانم از سری کتاب های آموزش زبان Tip Top reader و مجموعه چهار جلدی دهکده هستی به عنوان دو تجربه پیروز و مثبت از لحاظ محتوایی و تصویری نام ببرم.

وی در ادامه شرح داد: کتاب اولی که به نویسندگی آقای مجید توانایی و با همکاری نشر خط سفید منتشر شده است، به آموزش زبان برای گروه سنی کودک و خردسال می پردازد و به عنوان یکی از کتاب های پیروز آموزشی در کشور شناخته شد. کتاب دوم هم به نویسندگی آقای مسلم قاسمی و توسط نشر منادی تربیت منتشر شده است که اتفاقات دهکده ای را در قالب چهار فصل سال روایت می نماید. قرار بر این بود که عروسک شخصیت های داستانی کتاب که مراد و مهتاب نام داشتند، نیز ساخته و عرضه شوند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. مانند عروسک های دارا و سارا که پیشتر دیده بودیم.

این تصویرگر کتب کودک اضافه کرد: کتاب دیگری هم در زمینه نمایش نامه نویسی با همکاری آقای قاسمی و انتشارات منادی تربیت کار نموده ام که از آن هم به عنوان یک تجربه خوب می توانم نام ببرم.

تصویرسازی کتاب کودک امروز اصولی شده است

کیوانلو درباره المان ها و خصایصی که باید در طراحی کتاب کودک در نظر گرفت، گفت: تصویرسازی کتاب کودک طی چند سال اخیر رونق بیشتری یافته و به طور جدی و حرفه ای به آن پرداخته می گردد. سعی من بر آن بوده است که در کارهایم به مسئله خلوص و شفافیت رنگ ها توجه ویژه ای داشته باشم (به طور مثال رنگ ها نباید چرک باشند). همچنین فرم هایی که برای گروه سنی خردسال استفاده می گردد، باید با گروه های سنی کودک و نوجوان متفاوت باشد.

وی اضافه کرد: به طور مثال در طراحی کتاب های Tip Top reader علی رغم آن که کتاب آموزش زبان انگلیسی در قالب تبادل نظر های میان بچه ها یک مهدکودک بود، در دل تصویر ها نقوش ایرانی را گنجاندم؛ مثلا در طراحی لباس بچه ها، پرده ها و سایر موارد.

این کارشناس هنری با اشاره به تفاوت بین تصویرسازی حال حاضر کتاب کودک با کتاب های سابق بچه ها، بیان نمود: کتاب های قدیم چندان اصولی طراحی نمی شدند. امروزه تصاویر انتزاعی تر شده که این در قیاس با تصاویر رئالیستی سابق، به تخیل کودک نزدیک تر است. حتی کتاب های درسی نسل جدید نیز بسیار جذاب تر از کتب درسی نسل قبل هستند.

کیوانلو ادامه داد: البته کتاب های قدیم اکثراً از تکنیک دستی که اصالت و ظرافت هنری بیشتری دارد، نسبت به دیجیتال بهره می بردند. اگرچه نباید تکنیک دیجیتال را هم زیر سوال برد. امروزه اکثر طراحی ها به دلیل سرعت بیشتر و قابلیت ویرایش پذیری، در حال حرکت به این سمت هستند.

وی با اشاره به نشر های فعال در زمینه بچه ها گفت: خودم به کتاب های انتشارات بنفشه علاقه مند هستم. نشر افق نیز در این زمینه پیروز عمل نموده است. از میان نشریات و مطبوعات هم ماهنامه سنجاقک، جزو نشریات خوب به لحاظ تصویرسازی است.

کتاب کودک از اولویت خارج شده است

کیوانلو درباره محدودیت های موجود در زمینه تصویرسازی کتاب بچه ها گفت: به دلیل مسائل و مسائل فعلی بازار کتاب و کاغذ، کتاب کودک دیگر مثل گذشته خیلی چاپ نمی گردد و جزو اولویت های آخر قرار گرفته است. به جز چند نشر بزرگ که در این زمینه هنوز فعال هستند، دیگر نشری به این حوزه به صورت جدی نمی پردازد و همه به سراغ کتاب های پرفروش تر که ریسک کمتری دارند رفته اند. حجم کاری تصویرسازان نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته است.

وی اضافه کرد: گاهی هم اعمال سلایق شخصی و غیرتخصصی در خلال کار تصویرگر باعث افت کیفی اثر می گردد. البته این اتفاق بیشتر در نشر هایی می افتد که فاقد مدیر هنری هستند؛ زیرا مدیران هنری اغلب با درک بیشتری با طراحی و هنر برخورد می نمایند.

تصویرسازی بیشتر مبتنی بر خلاقیت است تا تکنیک

این مدرس دانشگاه درباره احتیاج ها و لوازم عرصه تصویرسازی بیان نمود: تصویرسازی چندان آموختنی نیست؛ به طور مثال تحصیلات خود من گرافیک است اما اساتیدی را می شناسم که علی رغم تدریس در دانشگاه خلاقیت ذهنی و توانایی لازم برای تصویرسازی را ندارند. خلاقیت و استعداد در این زمینه بسیار مهم است. ظرفیت پذیرش این رشته در دانشگاه ها هم بسیار کم بوده و در همه دانشگاه ها نیز وجود ندارد. البته کیفیت اساتید و آموزش هایی که داده می گردد، خوب و قابل قبول است.

کیوانلو در خاتمه به علاقه مندان این عرصه و کسانی که تازه وارد آن شده اند، توصیه کرد: کسی که وارد این رشته می گردد، باید شکیبا باشد و سال ها کار کند تا به صندلی قابل قبولی برسد. گاهی تنها تجربیات شخصی فرد ابزار لازم برای کار او هستند و تجربیات دیگران برایش چندان کارساز نیست. به علاوه جوانانی که می خواهند در این زمینه پیروز عمل نمایند، باید ذائقه دیداری خود را تقویت نموده و ارتقا دهند؛ یعنی علاوه بر آموزش های فنی و تکنیکی باید تصویر نیز زیاد ببینند. در گام بعد هم باید انتخاب نمایند که می خواهند دیجیتال کار نمایند یا دستی زیرا هریک مزایا و محدودیت های خاص خودش را دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2070

به "مسائل نشر به عرصه کتاب کودک هم آسیب رساند، انتشار کتاب کودک دیگر در اولویت قرار ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل نشر به عرصه کتاب کودک هم آسیب رساند، انتشار کتاب کودک دیگر در اولویت قرار ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید