لاوروف: برخورد آمریکا با برجام و در خاورمیانه کاملاً مخرب است

به گزارش نوای پرنده پارسی، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، مسائل پیرامون برجام بعد از آن بوجود آمد که آمریکا از این توافقنامه خارج شد و دیگران را نیز از اجرای تعهدات خود منع کرد و برخورد واشنگتن با برجام، ایران و با مسائل خلیج فارس کاملاً مخرب و غیرقابل قبول است.

لاوروف: برخورد آمریکا با برجام و در خاورمیانه کاملاً مخرب است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اعلام نمود که اقدامات آمریکا در برخورد با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین مسائل مربوط به خلیج فارس کاملاً مخرب است.

وی گفت: مسلماً مسائلی در رابطه با شکست توافق هسته ای با ایران وجود دارند که بدون حساب کردن نشست کنونی مجمع عمومی سازمان ملل، لازم است تا حل و فصل شوند. ولی واقعیت این است که این مسائل تقریبا یک سال و نیم قبل آغاز شدند که ایالت متحده در اقدامی یکجانبه از این توافقنامه مهم بین المللی که مورد تایید شورای امنیت قرار گرفته و بدین ترتیب به بخشی از قوانین حقوق بین الملل تبدیل شد، خارج شده و اعلام نمود که سایر شرکت کنندگان در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم اجازه ندارند آن را اجرا کنند. من معتقدم که چنین برخوردی نه تنها در رابطه با اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران، بلکه برای رژیم عدم گسترش سلاح های هسته ای و در مجموع برای کل اوضاع در منطقه کاملاً مخرب و غیرقابل قبول است.

لاوروف افزود: اکثر کشورهای منطقه خلیج فارس در فکر کاهش تنش در منطقه هستند و پیشنهادات مسکو برای حل و فصل اوضاع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. ما مدتها قبل چنین پیشنهادی را مطرح کرده بودیم، زمانی که میشد از وخامت بیشتر اوضاع که اکنون ما شاهد آن هستیم، جلوگیری کرد. متاسفانه همه کشورهای منطقه خلیج فارس در آن زمان با پیشنهاد همکاری ما موافقت نکردند. آنها گفتند که می توان آن را بررسی کرد، ولی بیایید منتظر بمانیم، شاید اوضاع بهبود یابد. ولی همانطور که شاهد هستیم که این وضعیت وخامت بیشتری پیدا کرده است. ولی اکنون اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کشورهای عربی به این فکر افتاده اند که تنش در منطقه باید کاهش یابد و این تمایل گویای آن است که نظریاتی که ما ارائه داده ایم، به نوعی می تواند مورد درخواست قرار بگیرند.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که در جریان مذاکرات درباره کاهش تنش در منطقه خلیج فارس، علاوه بر تمامی کشورهای این حوزه، لازم است تا پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و سازمان ها و اتحادیه های منطقه ای، از جمله اتحادیه عرب، سازمان همکاری های اسلامی و حتی اتحادیه اروپا که ظاهراً به حل و فصل مسائل منطقه علاقه مند است، نیز مشارکت داشته باشند. وی افزود: اگر این روند شکل بگیرد پیشنهادات روسیه می تواند اصولی برای حل و فصل سایر مناقشات در سایر مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا قرار بگیرد.

سرگئی لاوروف تاکید کرد که روسیه خواستار حل و فصل اوضاع در منطقه خلیج فارس از طریق گفت وگو و بدون وارد کردن اتهامات بی پایه و اساس است. وی گفت: تنش کنونی در خلیج فارس به صورت مصنوعی به وجود آمده است. ما خواستار آن هستیم که اختلاف نظرات از طریق گفت وگو و بدون اتهامات بی اساس حل و فصل شود. سهم ما در این روند نیز ارائه پیشنهادی برای تامین امنیت جمعی در منطقه است که این نظریه را تابستان امسال ارائه کردیم.

آمریکا واقعیات در سوریه را تحریف و مایل به نابودی کامل ترویست ها نیست

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی یادآور شد مقامات واشنگتن واقعیات در سوریه را تحریف می کنند و دولت این کشور را به قصد حل بحران از طریق نظامی متهم می کنند، در حالیکه صحبت بر سر مشاخصه با بقایای تروریست ها در سوریه است.

وی گفت: اگر در حال حاضر بسیاری، از جمله در آمریکا تلاش می کنند تا روی این مسئله شرط بندی کنند که دولت سوریه راهکار نظامی اوضاع در این کشور را در پیش گرفته، ولی واقعیت این است که ارتش سوریه با حمایت روسیه در حال از بین بردن تروریست های باقی مانده در این کشور است. گروه های تروریستی که سعی دارند خود را ساختاری میانه رو جلوه دهند. در حالیکه این تحریف واقعیت است. هیچکس هرگز مشاخصه با تروریسم و راهکار نظامی مناقشات را یکی ندانسته است.

لاوروف یادآور شد، با وجودیکه مقامات مسکو و واشنگتن تماس های دائمی با یکدیگر درباره اوضاع سوریه دارند، ولی تفسیر آنها درباره اوضاع در این کشور از همان روز نخست متفاوت بود و این مسئله به تمایلات، وضعیت سیاسی موجود در حال حاضر بستگی ندارد.

غربی ها خط مشی نابودی حقوق بین الملل و جایگزینی آن را در پیش گرفته اند

ردیس دستگاه دیپلماسی روسیه روز جمعه همچنین در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. وی تأکید کرد که کشورهای غربی خط مشی جایگزین کردن قوانین داخلی خود به جای کنوانسیون های بین المللی را در پیش گرفته اند که که نمونه شاخص آن علاوه بر قطعنامه های شورای امنیت، وضعیتی است که اکنون در سازمان منع استفاده از سلاح های هسته ای در حال رخ دادن است.

لاوروف افزود: همانطور که این مسئله پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در مناطقی از جهان، مانند شرق اروپا و منطقه بالکان رخ داد. با وجود این که در سایه وجود سازمان ملل، از وقوع آغاز جنگ جهانی سوم جلوگیری شده، ولی مناقشات و خصومت ها در جهان کاهش نیافته است. ضمن اینکه چالش های جدیدی هم به مسائل قبلی اضافه شده است: تروریسم بین المللی، افزایش قاچاق مواد مخدر، تغییر آب و هوای زمین، مهاجرت غیرقانونی، افزایش شکاف بین ثروتمندان و فقرا. و این در حالی است که مقابله با این مسائل و چالش ها بسیار سخت است، برای این که اختلاف نظرات بین اعضای جامعه بین المللی فقط در حال افزایش است.

وی گفت: به عقیده ما وضعیت کنونی قبل از هر چیز به عدم تمایل کشورهایی مربوط میشود که خود را پیروز جنگ سرد معرفی کردند و منافع قانونی سایر کشورها را در نظر نمی گیرند. کشورهای غربی به سختی می توانند با این مسئله کنار آیند که تسلط آنها بر جهان که قرنها ادامه داشته، در حال از بین رفتن است و مراکز جدید رشد اقتصادی و نفوذ سیاسی به وجود آمده و تقویت شده است، مراکزی که بدون وجود آنها مسائل جهانی قابل حل و فصل نیستند و این مسائل تنها از طریق توازن منافع همه کشورها قابل حل و فصل و رفع شدن هستند.

پیش نویس قطعنامه مورد نظر روسیه درباره تقویت کنترل تسلیحات در جهان

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور در نشست کنونی مجمع عمومی طرح پیش نویس قطعنامه مربوط به تقویت کنترل تسلیحات را ارائه کرده است. وی گفت: امروز ما می خواهیم اعلام کنیم که در این دور از نشست مجمع عمومی پیش نویس قطعنامه ای با عنوان تقویت و توسعه سیستم کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم گسترش را ارائه داده ایم و از همه کشورها می خواهیم تا در مذاکرات سازنده در این باره شرکت کنند. ما بر این عقیده هستیم که مورد تایید قرار دریافت این قطعنامه سهم بسیار مهمی در ایجاد شرایط لازم برای برگزاری موفقیت آمیز کنفرانس اجرای پیمان مربوط به عدم گسترش سلاح های هسته ای در سال آینده خواهد داشت.

لاوروف تاکید کرد که روسیه به کار پیگیرانه خود در جهت تقویت امنیت جهانی ادامه می دهد و در این زمینه با کاملاً مسئولانه و خویشتن داری در عرصه دفاعی عمل می کند، البته مسلماً به گونه ای اقدام می کند که به تامین امنیت ملی روسیه در چارچوب حقوق بین الملل آسیبی نرسد.

انتشار محتوای مذاکرات ترامپ-پوتین درست نیست

وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره امکان انتشار محتوای مذاکرات ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا یادآور شد که خواندن نامه دیگران، اقدامی نادرست و دور از ادب است.

لاوروف گفت: در رابطه با امکان انتشار رونوشتی از مذاکرات تلفنی روسای جمهوری روسیه و آمریکا باید بگویم که مادرم به من یاد داده که نباید نامه افراد دیگر را باز کرد، این کاری نادرست است. من همچنان عادت کرده ام که به این اصل احترام بگذارم. به خصوص نامه افرادی که ملت هایی آنها به سمت ریاست جمهوری برگزیده اند. اصول و قواعدی وجود دارند، از جمله دیپلماتیک که شامل سطح مشخصی از محرمانه بودن و سازگاری این مسائل را نشان می دهد.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2554

به "لاوروف: برخورد آمریکا با برجام و در خاورمیانه کاملاً مخرب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: برخورد آمریکا با برجام و در خاورمیانه کاملاً مخرب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید