قلب تپنده قطار مترو ملی با همت جهادی به حرکت عایدی ، رونمایی از قطار ملی با 85 درصد فراوری داخلی
به گزارش نوای پرنده پارسی، قطار مترو ملی با کوشش و همت جهادی محققان جهاد دانشگاهی، طی مراسمی با حضور رییس جمهور و جمعی از مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر امروز رونمایی می گردد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از جهاد دانشگاهی، در پی پیروزیت آمیز بودن انجام تست گرم نخستین قطار مترو ملی، طی مراسمی با حضور رییس جمهور و جمعی از مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران از قطار مترو ملی با 85 درصد فراوری داخل رونمایی خواهد شد.
انجام این مگا پروژه فناورانه کشور که به همت پژوهشگران و مهندسان جهاددانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران، شرکت مپنا و 18 شرکت دانش بنیان، تکمیل و به مرحله بهره برداری رسید از آن جهت حائز اهمیت است که خیلی ها باور نداشتند که این کار مهم در داخل و به ویژه بخش سیستم پیچیده کنترلی آن قابل انجام باشد، اما با دانش و کوشش جهادی طراحی و فراوری سیستم رانش که به لحاظ فناوری پیچیده ترین قسمت قطار مترو محسوب می گردد و در صنعت مترو سازی از آن به اسم مغز، قلب و ماهیچه های یک قطار نامبرده شده و حدود 30 درصد قیمت یک قطار را تشکیل می دهد به برترین شکل و با پیشرفته ترین فناوری به وسیله جهادگران جهاددانشگاهی در واحد علم و صنعت انجام گرفت.
فراوری مغز، قلب و ماهیچه های یک قطار مترو به وسیله جهادگران جهاددانشگاهی
در این رابطه دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی بیان نمود: سیستم رانش شامل بخش کنترل مرکزی یا TIMS، بخش انتقال انرژی الکتریکی به قطار مترو یا H.V. BOX، بخش کنترل دور موتور های الکتریکی یا MCM ها بخش تأمین انرژی مصرفی داخل واگن و شارژ باطری های اضطراری، ACM، موتور های الکتریکی، گیربکس ها و مقاومت های ترمزی روسلف های الکتریکی است.
وی بابیان اینکه کشورمان در حال احداث خطوط مترو در 9 کلان شهر (تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرج و کرمانشاه) است و هم چنین تصویب شده تا برای شهر هایی که جمعیت آن به بالای یک میلیون نفر است، خطوط مترو ایجاد گردد گفت: برای راه اندازی این خطوط به هزاران واگن مترو احتیاج بوده که بعضی این احتیاج را به 10 هزار واگن برآورد می نمایند.
طیبی در ادامه با بیان اینکه تصور کنید اگر این واگن ها و تجهیزات پیشرفته به کاررفته در آن ها مثل بدنه، شاسی و یا بوژی؛ سیستم رانش و یا حرکت، ترمزها، درب ها، سیستم های تهویه، کلیه دکوراسیون داخلی و سایر اجزاء ساخت داخل گردد چه حجم عظیمی از محصولات ساخت داخل در کشور فراوری می گردد؟ ادامه داد: کشور های همسایه و سایر کشور ها هم یا صاحب خطوط مترو بوده و یا به سرعت در پی ایجاد آن هستند که جهاددانشگاهی بااطلاع از استراتژی توسعه خطوط مترو و آغاز متروی تهران و با اتکاء به تجربیات ارزشمند خود در فراوری فناوری مختلف در حوزه های برق و مکانیک، طراحی و ساخت پیشرفته ترین بخش واگن های مترو به نام سیستم کامل رانش واگن های مترو (Full ProPulsion System) را از سال 1383 در دستور کار خود قرار داد.
وی با بیان اینکه طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگنه مترو کار عظیمی بود که نقطه اصلی انجام آن در زمان آنالیز برنامه ششم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی به وسیله جهاددانشگاهی گذاشته شد اسم کرد: علی رغم مسائل حاصل از تحریم در تامین قطعات با لطف خداوند و همت جهادی همه دست اندرکاران این پروژه فاز اول طراحی ساخت و تست آزمایشی را در خاتمه 18 ماه با پیروزیت به خاتمه رساندیم.
کوشش جهاددانشگاهی برای اجرای پروژه طبق زمان بندی مشخص شده
لازم به ذکر است، یکی از ملزومات بهره وری حداکثری از شبکه راه آهن ریلی درون شهری تامین به موقع ناوگان حمل ونقلی و تعمیرات دوره ای قطعات مستعمل قطار های مترویی است و با توجه به افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاه های مترو در کلان شهر ها احتیاج به افزایش و بعلاوه تجهیز واگن ها بوده است که به علت تحریم های سخت بین المللی در سال های اخیر امکان توسعه این ناوگان نبود. به همین منظور با عنایت به لزوم تحقق ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه از تیرماه سال 98 همکاری مشترکی بین معاونت علمی ریاست جمهوری، راه آهن شهری و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفت تا طی قرارداد 18 ماهه، پروژه قطار مترو به پایان برسد. در این پروژه سهم 25 درصدی تا 30 درصدی شرکت های داخلی از دانش طراحی، ساخت و تامین قطعات قطار های مترو به 85 درصد افزایش یافته است.
قطار ملی مترو با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های موجود در کشور و با همکاری شرکت های مختلف داخلی ازجمله 18 شرکت دانش بنیان و چهار مجموعه صنعتی به نام های جهاددانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران، مپنا و ایریکو با در نظر گرفتن 18 زیرسیستم طراحی شده و تغییرات اعمال شده در آن بر اساس تجربیات 20 سال گذشته در استفاده از سه نسل واگن ها صورت پذیرفته است.
طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، در های قطار، دکوراسیون داخلی و هوشمندسازی سیستم اطلاعات ازجمله مهم ترین اقدامات اجرا شده به وسیله شرکت های داخلی برای فراوری قطار ملی مترو بوده است.
کوشش جهاددانشگاهی در این جهت، اجرای پروژه طبق زمان بندی مشخص شده، با رعایت کامل استاندارد های بین المللی و براساس دانش و فناوری بومی بود که بنا به گفته مسئولان حامی این طرح، جهاددانشگاهی در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته است و در همین زمینه معاون علمی و فناوری رییس جمهور در آخرین روز های اسفندماه در مراسم تفاهم نامه بازسازی کامل 31 رام قطار مترو و انعقاد قرارداد خرید 105 دستگاه واگن قطار مترو از جهاددانشگاهی برای انجام این پروژه ملی قدردانی کرد.
میلیارد ها تومان صرفه جویی ارزی با داخلی سازی قطار متر ملی
بعلاوه علی امام، مدیرعامل متروی تهران هم به نقش جهاددانشگاهی در ساخت قطار ملی اشاره نموده و با بیان اینکه این نهاد درزمینه ساخت تکنولوژی رانش قطار های مترو وارد میدان شد و توانست با پیروزیت به این دستاورد برسد، تأکید کرد: ازآنجایی که قطار های مترو، فاقد لوکوموتیو هستند و از هفت واگن، 5 واگن خودکشش هستند، باید سیستم رانش آن ها به خوبی فعال باشد و کنترل لازم را هم انجام دهد که خوشبختانه این سیستم مهم به وسیله جهاددانشگاهی تعبیه شده و با داخلی سازی این قسمت، میلیارد ها تومان در ساخت قطار ها صرفه جویی ارزی شده است.
مدیرعامل متروی تهران در خصوص دستاورد های قطار ملی مترو گفت: ایجاد حداقل 25 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، فعال شدن حدود 250 شرکت داخلی درزمینه تأمین مواد اولیه و بعلاوه سازندگان قطعات صنعت ریلی، کاهش 20 تا 25 درصدی قیمت تمام شده واگن های مترو، صرفه جوئی ارزی، توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان مرتبط با این صنعت، استفاده از ظرفیت کامل پنج شرکت واگن ساز و ... بخشی از ثمرات پروژه قطار ملی مترو است.
باروحیه جهادی دستیابی به هر فناوری امکان پذیر است
همان گونه که اشاره شد به پایان رسیدن این پروژه عظیم ملی که آن را به اسم گام مهمی در جهت خودکفایی در سیستم ریلی شهری نام می برند، در سالی که رهبر انقلاب اسلامی آن را فراوری؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نام گذاری فرمودند از آن جهت حائز اهمیت است که خیلی ها باور نداشتند که این کار مهم در داخل آن هم با وجود تحریم های ظالمانه و سنگین انجام پذیر باشد، اما همان گونه که دکتر طیبی هم در مصاحبه ها پیرامون این پروژه ملی تاکید نموده اند: ما در جهاددانشگاهی باروحیه جهادی که تقاطع سه عامل ایمان، علم و عمل است، باور داریم که دستیابی به هر فناوری امکان پذیر بوده و چنانکه آن را در فراوری فناوری های دیگر اثبات نموده بودیم توانستیم در فراوری این فناوری هم پیروز شویم.
منبع: خبرگزاری دانشجوbestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.