فوریت ها و محدودیت های یک سیاست خارجی پساترامپی

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران، فارین افرز در تحلیلی به قلم ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا می نویسد: چالش های داخلی امروز آمریکا، فراتر از سلامت اجتماعی و اقتصادی این کشور است. ما شاهد یک ایالات متحده قطبی شده و دارای شکاف هستیم. بیش از 70 میلیون آمریکایی به دونالد ترامپ رای دادند. بسیاری از آنها معتقدند رای آنها دزدیده شده و بایدن رئیس جمهور غیرقانونی است.

فوریت ها و محدودیت های یک سیاست خارجی پساترامپی

امروز مردم ایالات متحده پیرامون موضوعاتی همچون نابرابری های درآمدی، نژاد و تحصیلات، نظرات یکدستی ندارند. دیدگاه های دو حزب اصلی درباره مالیات، اصلاحات در نیروی پلیس و مراقبت های بهداشتی کاملاً ناسازگار است. به این ترتیب شکاف در حاکمیت نیز دور از انتظار نیست. جمهوریخواهان شانس خوبی برای حفظ کنترل سنا دارند و حاشیه کنترل دموکرات ها در مجلس نمایندگان نیز کاهش خواهد یافت.

هر چند چالش های داخلی درصد زیادی از وقت و انرژی رئیس جمهور جدید را خواهد گرفت اما دنیای خارج نیز با حوصله منتظر نخواهد ماند تا جو بایدن مسائل داخلی را سر و سامان دهد. اهمیت چالش های خارجی کمتر از مسائل داخلی نیست.

سیاست های اشتباه ترامپ کم نبودند: سست کردن اتحادهایی که در ثبات دنیای پیشینه طولانی دارند، خروج از توافق نامه های بین المللی و بی تفاوتی پی در پی به هنجارها و سیاست های دموکراتیک.

اولین حوزه ای که بایدن باید برای بازسازی آن ورود کند، بهداشت عمومی است. هر چند زمان تولید و اثربخشی دارو از عهده دولت خارج است اما تست و مراقبت سریع، دقیق، آسان و ارزان یک اولویت ملی است. دولت بایدن می تواند مثلاً زدن ماسک را اجباری کند و با مهار همه گیری برای بازیابی اقتصاد، اعتبار ایالات متحده را بازگرداند.

هاس در ادامه می نویسد: دولت بایدن می تواند و باید به سازمان بهداشت دنیای بپیوندد. این سازمان به عنوان یک سازمان دنیای با همکاری و مشورت اعضا، توانایی و قدرت لازم برای مبارزه با بسکمک از بیماری های واگیردار و غیر واگیردار را دارد.

ایالات متحده همچنین باید به تلاش های بین المللی برای تولید، تامین بودجه، تخصیص و توزیع واکسن بپیوندد. ساخت واکسن به گشایش مالی ایالات متحده و دیگر کشورها و ثبات دنیای کمک می کند.

اولویت بعدی بازسازی اتحادها یعنی همان مزیت ساختاری بزرگ سیاست خارجه ایالات متحده است. تصمیم فوری برای یک رویکرد تازه، مشورتی و متعهدانه نشان می دهد که ایالات متحده مایل است در طیف گسترده ای از فعالیت های بین المللی کار کند.

هاس در این رابطه می نویسد: ایالات متحده می تواند تصمیم نادرست خروج نیروها از آلمان را لغو کند و اختلافات با کره جنوبی بر سر حمایت مالی از نیروهای آمریکایی مستقر در آنجا را کنار بگذارد. واشنگتن همچنین می تواند پیرامون توافق با طالبان و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بازنگری کند.

رئیس اندیشکده روابط خارجی آمریکا می نویسد: دولت می تواند تاکید کند که چند جانبه گرایی با پیوستن به موافقت نامه ها و موسسات بین المللی به سود ایالات متحده و دیگر کشورهای دنیا است. دولت همچنین باید به سرعت گسترش توافق کنترل تسلیحاتی New START با مسکو که به زودی منقضی می شود را نهایی و به رسمیت بشناسد.

چند ماه طول می کشد تا یک تیم امنیت ملی تازه برای پیمودن یک فرایند سیاسی بسامان، ایجاد شود. مصاحبه با اعضای کنگره از هر دو حزب نیز نیازمند زمان است. در دوره دولت فعلی و قبلی، بسکمک از سیاست های خارجی ایالات متحده تنها به کمک بازوی اجرایی گرفته شده است. چنین تصمیمی بسیار ساده و در نتیجه اعتماد به ایالات متحده را کاهش داده است.

آمریکا و دنیا در نتیجه ویروس کرونا و چهار سال پای بندی سیاست خارجه ایالات متحده به آشفتگی عمیق، آسیب دیده است. اعتبار ایالات متحده و مجموعه ارزشمندی از روابط و نهادها که در بیش از سه چهارم قرن ساخته شده بودند، نیازمند بازسازی اند. مبارزات انتخاباتی ایالات متحده نشان داد که مردم آمریکا چندان نگران مسائل دنیای نیستند که در نوع خود می تواند در بردارنده چالش ها و فرصت هایی برای دولت جدید باشد، به ویژه در زمینه دموکراسی. برای استفاده از فرصت ها و تحقق آنها، دولت باید در ابتدا کار ضروری ترمیم و بازسازی را، هم در خانه هم در باقی دنیا، به انتها برساند.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5556

به "فوریت ها و محدودیت های یک سیاست خارجی پساترامپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوریت ها و محدودیت های یک سیاست خارجی پساترامپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید