عراقچی: با دولت آمریکا هیچ تماسی نداشته ایم

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید نمود فعلا هیچ علاقه ای به هیچ تماس مستقیم نداریم و فکر می کنیم که برجام قالب صحیحی است و گفت وگوها باید در قالب آن انجام گردد.

عراقچی: با دولت آمریکا هیچ تماسی نداشته ایم

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، سیدعباس عراقچی در گفت وگو با روزنامه لارپوبلیکا درباره انتقال قدرت در آمریکا و حمله هواداران ترامپ به کنگره گفت: ما موضع خاصی در برابر این انتقال قدرت بین دو دولت نداریم. فقط منتظریم ببینیم رئیس جمهور جدید آمریکا چگونه می خواهد مواضع اشتباه ترامپ را تصحیح کند.

وی گفت: آنچه در جریان حمله به کنگره دیدیم، باعث طرح این سوال می گردد که آیا واقعا همین آمریکاست که می خواهد به جهان یاد بدهد حاکمیت قانون و دموکراسی چیست؟ آنچه در واشنگتن رخ داد، چهره واقعی دموکراسی آمریکایی را به ما نشان می دهد. اکنون روشن شده است که آنها هیچ حقی ندارند که به هیچ کس در جهان بگویند مسائل سیاسی در خانه خودشان را چگونه حل نمایند.

این دیپلمات ارشد درباره مطالبه ایران از دولت بایدن درخصوص برجام گفت: درخواست ایران واقع گرایانه است و عبارت است از اینکه آمریکا تحریم ها را بردارد و به توافق هسته ای بازگردد. من آلترناتیو دیگری نمی بینم. ما با حسن نیت مذاکره کردیم و با حسن نیت به برجام عمل کردیم. دیگر نوبت دولت جدید آمریکاست که اشتباهات دولت پیشین را جبران کند.

وی گفت: آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای، باید تمام تحریم ها را لغو کند. ما آماده انجام تمام تعهدات ذیل برجام هستیم به شرطی که آمریکایی ها هم به تعهدات خود عمل نمایند و تحریم ها را بردارند.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا تماس های محرمانه ای با دولت جدید آمریکا داشته اید؟ ابراز داشت: خیر، هیچ تماسی نداشته ایم و هیچ قصدی هم برای آن نداریم. طبیعتآ منتظریم که کاملأ در پست های خود قرار بگیرند و متعاقبأ دست به کار شوند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: فعلا هیچ علاقه ای به هیچ تماس مستقیم نداریم و فکر می کنیم که برجام قالب صحیحی است و گفت وگوها باید در قالب آن انجام گردد.

عراقچی درباره کوشش اعضای اروپا توافق هسته ای در دخیل کردن مسائل غیربرجامی در برجام هم اعلام کرد: هیچ برجام پلاس، هیچ توافق جدید، هیچ مذاکرات جدید در خصوص برجام وجود نخواهد داشت. موشک های ایران تنها ابزار دفاعی مطمئن برای ایران هستند و در خصوص این مسئله هیچ مذاکره ای وجود ندارد.

به گفته مذاکره نماینده ارشد ایران، در خصوص دیگر موضوعات، همه چیز بستگی به این دارد که برجام چگونه اجرا خواهد شد. در خصوص امنیت خلیج فارس این موضوعی است که می تواند بدون مداخلات خارجی، موضوع گفت وگو بین کشورهای منطقه باشد. امنیت منطقه می تواند به صورت جمعی مورد بحث قرار بگیرد.

عراقچی درباره مناسبات ایران و ایتالیا هم یادآور شد: ایران و ایتالیا همیشه روابط خوبی داشته اند و بین آنها احترام متقابل وجود داشته است. ایتالیا همیشه یکی از شرکای تجاری اول ایران بوده است. اگر تحریم ها برداشته گردد، مناسبات مالی فیمابین می تواند از سر گرفته گردد.

وی اضافه نمود: اگر تحریم ها برداشته نگردد، دو کشور می توانند در هر صورت مکانیسم هایی را برای تقویت روابط خود ایجاد نمایند. در ارتباط با همکاری های سیاسی به عنوان مثال به حضور ایتالیا در بحث یمن اشاره می کنم که حضور کشور شما در آن در قالب گروه (E4) به دلیل اصرار ایران بوده است.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6083

به "عراقچی: با دولت آمریکا هیچ تماسی نداشته ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراقچی: با دولت آمریکا هیچ تماسی نداشته ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید