خبرنگاران تداوم دیپلماسی برجامی در میانه تنش ها

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران - خبرنگاران- تحولات مرتبط با برجام درحالی سیر پرشتابی به خود گرفته که آمریکای ترامپ همچنان در جهت تنش با ایران قرار گرفته است و اروپا نیز از ظرفیت انجام تعهدات برجامی برخوردار نیست، اما در میانه این فضا به نظر می رسد که روندهای دیپلماتیک همچنان جاری و ساری است.

خبرنگاران تداوم دیپلماسی برجامی در میانه تنش ها

تحولات برجامی این روزها، روندهای پرشتاب و پیچیده ای را طی می نماید که همراه با توقف بخشی از تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، بباعث شده تا دیپلماسی شتاب بیشتری به خود بگیرد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه بیست وهفتم خردادماه در جریان بازدید نمایندگان رسانه ها از مجتمع آب سنگین اراک در سخنانی هشدارآمیز به اعضای برجام، اظهار کرد: از امروز شمارش معکوس برای عبور از ذخیره 300 کیلو اورانیوم غنی شده شروع می گردد و تا 10 روز دیگر یعنی 27 ژوئن (6 تیرماه) از این سقف عبور می کنیم.

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 18 اردیبهشت 97 از توافق برجام خارج و تحریم های یکجانبه را بازگرداند، فضای سیاسی و دیپلماتیک بازگشتی به دوران پیشابرجام بود، با این تفاوت که ایران محدودیت های برجامی را پذیرفته و با صبر راهبردی تعهدات خود را اجرا می کرد که 15 گزارش آژانس تاییدنماینده چنین روندی بود.

اما به رغم حمایت های لفظی و سیاسی، اروپا و دیگر طرف های برجامی هنوز نتوانسته اند تمامی تعهدات خود را به مرحله اجرا درآورند به ویژه اتحادیه اروپا با وجود اینکه کوشش های خود را جهت عملیاتی سازی اینستکس (ساز وکار ویژه تبادل اقتصادی) افزایش داده اند اما هنوز این اقدامات به سرانجامی ملموس نرسیده است.

در چنین فضایی ژس از آنکه ابه شینزو نخست وزیر ژاپن و هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به تهران سفر کردند، ما شاهد رفت و آمدهای دیپلماتیک گسترده ای از سوی همه طرف ها هستیم و امروز تهران بار دیگر به مرکز مذاکرات دیپلماتیک جهانی تبدیل شده است. گزارش های خبری حکایت از آن دارد که 3 کشور اروپایی امضا نماینده برجام یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه کوشش های جدیدی را شروع نموده اند تا همچنان ایران را در توافق هسته ای نگه دارند، اخرین حدس های منتشره احتمال سفر وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه به تهران و برگزاری کمیسیون مشترک برجام طی روزهای آینده نشان می دهد.

همچنین یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا سه شنبه شب بیان کرد که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام تا 10 روز آینده برگزار می گردد. این نشست در سطح مدیران سیاسی خواهد بود و هنوز تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده است.

این درحالی است که فدریکا موگرینی هماهنگ نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با عصر سه شنبه با مایک پمپئو در محل وزارت خارجه آمریکا دیدار و گفت و گو کرد اما هنوز جزئیاتی از این دیدار منتشر نشده است. همچنین، برایان هوک رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا هفته آینده به پاریس می رود. هدف هوک از این سفر، گفت وگو با مقام های بلندپایه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره ایران اعلام شده و منبع مطلع گفته است که انتظار می رود این سفر روز پنجشنبه 27 ژوئن (6 تیرماه) انجام گردد.

هرچند مقام های سیاسی در اروپا هنوز کوشش می نمایند که توافق برجام را به عنوان دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه جهانی حفظ نمایند اما به نظر می رسد که با خروج دولت ترامپ از این توافق بین المللی و فقدان ظرفیت در اروپای چندپاره برای اجرای تعهدات، اروپا به دنبال خروج آرام و نزدیکی مواضع خود با آمریکای ترامپ است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان سه شنبه شب در یک کنفرانس خبری با رئیس جمهوری اوکراین خواهان حل و فصل مسالمت آمیز تنش ها در خلیج فارس شد و همچنین ابراز خوشبینی کرد که ایران به برجام پایبند بماند. مرکل در کنفرانس خبری با ولادیمیر زلسنکی در ارتباط با ادعاهای آمریکا مبنی بر دخالت ایران در حمله اخیر به نفتکش ها در دریای عمان، گفت: ما این اقدامات را بسیار جدی می گیریم؛ شواهدی قوی در این زمینه وجود دارد.

مرکل با بیان اینکه وضعیت بسیار جدی است اضافه نمود: آلمان به همه طرف ها و بخصوص ایران خواهد گفت که تنش در اوضاع نباید تشدید گردد.

صدراعظم آلمان همچنین درباره پیامدهای نقض برجام هم هشدار داد اما در عین حال ابراز خوشبینی کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند خواهد ماند.

در فضای کنونی به نظر می رسد، اگرچه کوشش های دیپلماتیک گسترده ای از سوی اروپا در حال اجرا است اما درک رهبران اروپا در یک چارچوب هماهنگ به شکلی مستقیم درحال حرکت به برجسته سازی دوران پیشابرجام و ایجاد یک برجام شنماینده است؛ وضعیتی که اروپا را به آمریکای ترامپ نزدیک ساخته است. در چنین وضعیتی، ما با نشانه هایی از کنترل تنش و درعین حال ایجاد محدودیت برای ایران روبرو هستیم که در رفتار دیپلماتیگی، سیاسی و عملکردی اروپا دیده می گردد. اما اساساً در پس اقدامات دولت ترامپ و اروپا، نموداری سینونسی از فشار و معادله مذاکره دیده می گردد که با هدف گفت و گو بر سر یک توافق جدید انجام می گردد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1486

به "خبرنگاران تداوم دیپلماسی برجامی در میانه تنش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تداوم دیپلماسی برجامی در میانه تنش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید