عدالت معیار توزیع اعتبارات مصوب سفر دولت سیزدهم برای موزه های سمنان است

به گزارش نوای پرنده پارسی، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، عدالت معیار توزیع اعتبارات مصوب سفر دولت سیزدهم برای موزه های سمنان است.

عدالت معیار توزیع اعتبارات مصوب سفر دولت سیزدهم برای موزه های سمنان است

حمیدرضا دوست محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اضافه کرد: طرح استانی بخش مربوط به موزه های استان سمنان مربوط به تکمیل ساختمان موزه بزرگ استان سمنان یا موزه کومش است که با چهار هزارمربع زیربنا 31 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار مصوب سفر دولت دارد.

وی به اعتبار پنج میلیارد تومانی موزه های شهرستان سمنان در بین مصوبات سفر دولت سیزدهم اشاره و اضافه کرد: تکمیل و بروزرسانی سامانه حفاظتی و امنیتی و بازسازی موزه باستان شناسی گرمابه پهنه 2.5 میلیارد تومان، همین عملیات برای موزه خصوصی باغ امیر یک میلیارد تومان و برای موزه مهر و سکه یک میلیارد تومان و ساماندهی موزه خط و نشان مسجد امام (ره) 500 میلیون تومان بود.

وی با اشاره به اعتبار چهار میلیارد تومانی موزه های شهرستان شاهرود در بین مصوبات سفر دولت سیزدهم به استان سمنان خاطرنشان کرد: تکمیل و بروزرسانی سامانه و شبکه حفاظتی و امنیتی و بازسازی موزه باستان شناسی شاهرود 2 میلیارد تومان، این عملیات برای موزه روستایی خیج شاهرود یک میلیارد تومان و برای موزه آب در حمام تاریخی حاج تقی با مشارکت بخش خصوصی یک میلیارد تومان است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان ابراز داشت: برای بازسازی و بروزرسانی سامانه حفاظتی موزه چهلستون سرخه 700 میلیون تومان، برای احیا و سیستم های حفاظتی و تکمیل و تجهیز موزه عشایر ایل سنگسر در مهدیشهر 1.2 میلیارد تومان و برای ساماندهی حفاظتی موزه خانه لطفی دامغان 1.2 میلیارد تومان مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه برای تملک و تبدیل تلگرافخانه آرادان به موزه 2.6 میلیارد ریال در سفر دولت مصوب شد، گفت: گرمسار در مجموع 3.3 میلیارد تومان برای موزه ها در این سفر اعتبار گرفت.

دوست محمدی ادامه داد: برای بروزرسانی سامانه حفاظتی امنیتی موزه اقوام گرمسار 1.5 میلیارد تومان، برای موزه علم و صنعت 1.4 میلیارد تومان و برای موزه خصوصی قاطول 400 میلیون تومان اعتبار لحاظ شد.

وی گفت: کمک به ایجاد موزه خصوصی میامی با کمک بخش خصوصی نیز 800 میلیون تومان اعتبار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به لحاظ اعتبار ویژه به موزه بزرگ استان سمنان اضافه کرد: ساخت موزه اصلی و منطقه ای در مرکز استان در سمنان یک ساختار کشوری است و نظر حوزه وزارتی نیز تکمیل موزه منطقه ای است تا در کنار آن موزه های کوچکتر و شهرستانی رشد یابند.

دوست محمدی با اشاره به اینکه ساماندهی موزه منطقه ای در مرکز استان دستور وزیر میراث فرهنگی است و برخی انتقادها در این زمینه بجا نیست، تاکید کرد: حذف این طرح که طرحی تخصصی است و خردکردن اعتبار آن برای موزه های کوچک در واقع از دست دادن اعتبارات است.

وی خاطرنشان کرد: در شاهرود یک موزه دولتی و دو موزه خصوصی بود که برای هر سه اعتبار لحاظ شد و در مجموع 4 میلیارد تومان در سفر دولت سیزدهم اعتبار گرفتند.

دوست محمدی با اشاره به اینکه در دامغان یک موزه دولتی وجود دارد و برای موزه خصوصی متقاضی وجود ندارد، یادآور شد: باید متقاضی بخش خصوصی وجود داشته باشد تا بتوان از اعتبارات دولتی مانند دیگر شهرستانها به تکمیل یا سامانه حفاظتی آن اعتبار و کمک شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با اشاره به اینکه به همت بخش خصوصی در شهرستان سمنان موزه های خوبی وجود دارد، اضافه کرد: یک موزه دولتی گرمابه پهنه که در تراز اول استانی واقع شده است حدود 16 سال بازسازیی درآن لحاظ نشده است و برای بازنگری ویترین و سامانه حفاظتی نیازمند پنج میلیارد تومان اعتبار است. این موزه 900 متر زیرینا دارد و اعتبار برای بازسازی حداقلی دیده شده و برای کل کار 2.5 میلیار تومان پیشنهاد و مصوب شد.

وی گفت که موزه خط و نشان بخش خصوصی در سمنان فضایی 500 متری است و 500 میلیون تومان برای این موزه که فاقد سیستم حفاظتی است لحاظ شد و باغ موزه امیر فاخرترین موزه استان سمنان دارای مساحت بزرگ است و از سویی، موزه مهر و سکه از غنی و تخصصی ترین موزه های این حوزه کشور است نیازمند کارهای احیایی است.

دوست محمدی با اشاره به اینکه میامی و آرادان در استان سمنان موزه ندارند، ابراز داشت: در اعتبارات سفر دولت، با وجود دستور بر تعریف نکردن طرح تازه، عمارت و حمام آقایان میامی با پیشنهاد بخش خصوصی اعتبار گرفت.

منبع: همگردی
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7604

به "عدالت معیار توزیع اعتبارات مصوب سفر دولت سیزدهم برای موزه های سمنان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدالت معیار توزیع اعتبارات مصوب سفر دولت سیزدهم برای موزه های سمنان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید