طرز تهیه آبگوشت کشک لری یا آبگوشت کشک بادمجان مجلسی خوشمزه

به گزارش نوای پرنده پارسی، آبگوشت کشک لری یا آبگوشت کشک و بادمجان یکی از غذاهایی است که اصالتا متعلق به لرستان است ولی در منطقه ها مختلف تهیه می گردد. این خوش طعم و مقوی، برای فصول سرد سال هم بسیار مناسب است. در این مطلب از سرویس طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان یا آبگوشت کشک را به همراه فوت و فن پخت آبگوشت کشک در شهرهای مختلف بخوانید. ضمناً طرز تهیه آبگوشت کشک که در ادامه آمده است، همان آبگوشت کشک لرستان و اراک است که با اندکی تغییر با دستور پختی مشابه طرز تهیه آبگوشت همدان و تویسرکان و ملایر درست می گردد. طرز تهیه آبگوشت کشک بادمجان یا آبگوشت کشک را در بخوانید.

طرز تهیه آبگوشت کشک لری یا آبگوشت کشک بادمجان مجلسی خوشمزه

طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت: 3 ساعت

مواد لازم برای تهیه آبگوشت کشک لری

  • گوشت آبگوشتی یا مغز ران: 300 گرم
  • نخود: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • لوبیا سفید: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • کشک: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • بادمجان: 3 عدد
  • پیاز: 1 عدد
  • سیر: 3 عدد
  • نعناع خشک، نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت کشک ساده

مراحل تهیه آبگوشت بادمجان و کشک

یکی از غذاهایی که با کشک و گردو درست میشه به جز آبگوشت کشک همدانی است که البته در اصفهان هم پخته می گردد. برای طرز تهیه آبگوشت کشک اصفهان و همدان که مشابه هم پخته می گردد، باید گوشت را بپزید و بادمجان ها را بعد از سرخ کردن به آن اضافه کنید. بعد از این که همه مواد با هم پختند، یا را در آخرین مرحله از طرز تهیه آبگوشت کشک اضافه کنید. این غذا با کشک و گردو را به راحتی در خانه و برای مهمانی ها هم می توانید درست کنید.

مرحله اول: مواد آبگوشت کشک را آماده کنید

برای درست کردن این غذای خوشمزه با کشک ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و در یک قابلمه تفت دهید تا سبک و طلایی گردد. سیر را له و سپس ریز خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. گوشت را به تکه های با مقدار مناسب خرد کنید و به پیاز و سیر اضافه کنید.

مرحله دوم: حبوبات را به پیاز داغ اضافه کنید

نخود و لوبیا را آبکش کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. (نمک را نگه دارید و در 20 دقیقه پایانی اضافه کنید.) به قابلمه آب اضافه کنید. بهتر است آب جوش باشد. اگر جوش نبود، شعله را زیاد کنید تا جوش بیاید، سپس در ظرف را بگذارید.

مرحله سوم: بادمجان ها را سرخ کنید

بادمجا ن ها را پوست بکنید و به صورت حلقه ای یا لایه ای خرد کنید. آنها را در آب نمک بگذارید. یا روی آنها را فقط نمک بریزید. بعد از 30 دقیقه بادمجان ها را بشویید و خشک کنید. بادمجان ها را سرخ کنید و روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغنشان جذب دستمال گردد.

مرحله چهارم: کشک را به مواد اضافه کنید

در یک ظرف، کشک را با آب گوشتی که در حال پختن است، رقیق کنید. اگر از مغز ران استفاده نموده اید، استخوان های گوشت را جدا کنید. در 20 دقیقه پایانی، کشک را به آبگوشت کشک بادمجان اضافه کنید. به مواد داخل قابلمه نمک بزنید. بادمجان ها را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

مرحله پنجم: روی آبگوشت کشک را تزیین و سرو کنید

برای تهیه آبگوشت کشک بادمجان مجلسی، پس از پخت و جا افتادن کامل آبگوشت، و بگیرید. آبگوشت کشک بادمجان مجلسی را در ظرف مناسب سرو نموده و روی آن را با و سیرداغ تزیین کنید. می توانید از چند شاخه نعنا هم بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: روش های سرخ کردن بادمجان با کمترین روغن

فوت و فن طرز تهیه آبگوشت کشک لری در شهرهای مختلف

*در طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان یا آبگوشت کشک لری می توانید علاوه بر بادمجان از سیب زمینی هم بهره ببرید. علت آن، قوام گرفتن و غلظت بیشتر آبگوشت کشک است.

*می توانید برای خوش طعم تر شدن آبگوشت کشک بادمجان از دنبه هم بهره ببرید. در این صورت سعی کنید در مصرف دنبه زیاده روی نکنید چون حاوی چربی زیادی است.

*در طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان اصفهانی و کرمانی، در همان مرحله اول، گوشت به همراه نخود و لوبیا در قابلمه ریخته می گردد و با مقداری آب پخته می گردد. پس از نرم شدن مواد، بادمجان بدون سرخ شدن به مواد اضافه می گردد.

*در بعضی شهرها، بادمجان را پس از سرخ کردن، له نموده و سپس به مواد داخل قابلمه اضافه می نمایند.

*می توانید لوبیا سفید را از دستور پخت حذف کنید و فقط نخود را در آبگوشت کشک و بادمجان به کار ببرید.

*در بعضی شهرها، آبگوشت را از مواد دیگر جدا و ترید می نمایند. گوشت، نخود، لوبیا و بادمجان را هم می کوبند و مانند دیگر آبگوشت ها سرو می نمایند.

سوالات متداول

آبگوشت کشک لری غذای چه شهرهایی است؟

یکی از خوشمزه ترین و متفاوت ترین غذاهای سنتی ایرانی، آبگوشت کشک بادمجان است که در شهرهای همدان، اراک، کرمان و اصفهان درست می گردد.

از چه حبوباتی در طرز تهیه آبگوشت کشک استفاده می گردد؟

نخود و لوبیا سفید، حبوباتی هستند که در طرز تهیه آبگوشت کشک لری استفاده می شوند. البته می توانید لوبیا سفید را هم از دستور غذا حذف کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7641

به "طرز تهیه آبگوشت کشک لری یا آبگوشت کشک بادمجان مجلسی خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آبگوشت کشک لری یا آبگوشت کشک بادمجان مجلسی خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید