صدای تیشه هنرمند قدیمی سنگ تراش از مسجد جامع یزد به گوش می رسد

به گزارش نوای پرنده پارسی، هنرمند سنگ تراشی مهریزی که برای اولین بار، 75 سال، پیش به درخواست سید محمد وزیری متولی مسجد جامع کبیر شهر یزد، زمین خاکی مسجد را سنگ فرش نموده، این روزها دوباره به این مسجد بازگشته تا سازه هایش را تعمیر کند.

صدای تیشه هنرمند قدیمی سنگ تراش از مسجد جامع یزد به گوش می رسد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، این هنرمند با آموزش و انتقال هنر سنگ تراشی به فرزند و نوه، خود سعی در حفظ این میراث خانوادگی و اجدادی نموده است و هم اکنون با یاری آنها در حال تعمیر سنگ فرش مسجد جامع کبیر یزد است.

مکان های زیادی نظیر سنگ های حناسایی مازاری در طول سالهای گذشته به دست این هنرمند مهریزی با سنگ آراسته شده است و اکنون میراث فرهنگی یزد به منظور تداوم و حمایت این هنر ، از پیرمرد 90 ساله پس از گذشت سالها، برای مرمت دست سازه های خود در مسجد جامع یزد دعوت نموده است.

هنر سنگ تراشی، هنری سخت و اما میراثی ارزنده است که آموزش آن می تواند راهی مناسب برای احیا و زنده ماندن این هنر باشد. در این هنر برای فراوری فرآورده های سنگی پس از استخراج سنگ از معدن با استفاده از اره های دو سر اقدام به برش آن به قطعات کوچک نموده و پس از حمل آن به کارگاه های سنگتراشی بر اساس نقشه آن را می تراشند سپس توسط دستگاه تراش سنگ را به شکل اصلی و مورد نظر در می آورند.

آخرین مرحله فراوری سوهان کاری است که پس از این عمل محصول به صورت مطلوب در می آید و به منظور ایجاد نقوش مختلف در فرآورده های سنگی پس از سوهان کاری آن را در اختیار قلمزن قرار می دهند و قلمزن تصویر مورد سفارش را با استفاده از قلم های آهنی روی سنگ های سخت حکاکی می نماید. صنعت سنگ تراشی از دیرباز بوده و هست و انواع و اقسام آن در طول تاریخ به خوبی مشاهده می گردد.

این هنر به صورت مجسمه های قدیمی، ستون های سنتی ، سنگ نوشته های قدیمی، کتیبه ها و طراحی های باستانی و سنگ های تراشیده شده معماری های قدیم و غیره و همچنین به شکل سنگ آسیاب های آبی، اعم از آسیاب های گندم یا روغن کشی ها وجود دارد و هم اکنون به سنگ های مازاری ها یا همان حناسائی ها و سنگ های ارده ریزی محدود می گردد.

اهمیت این هنر سخت، اما زیبا، به سنتی بودن آن است و هرگز دستگاه نمی تواند در این صنعت جایگزین سازه های دست ساز گردد.

هنر سنگ تراشی به شماره ثبتی 1308 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 660

به "صدای تیشه هنرمند قدیمی سنگ تراش از مسجد جامع یزد به گوش می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای تیشه هنرمند قدیمی سنگ تراش از مسجد جامع یزد به گوش می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید