سایه هولناک کرونا و حال ناخوش فروش کتاب

به گزارش نوای پرنده پارسی، اوضاع و احوال بازار نشر و فروش کتاب در روزهای کرونایی اصلا خوب نیست.

سایه هولناک کرونا و حال ناخوش فروش کتاب

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین تیم تبلیغاتی کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ حرفه ای و ارائه تیزرهای تبلیغاتی را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل ازایسنا، در روزهایی که راه مقابله با بیماری کووید 19 ماندن در خانه اعلام شده و مردم قرار است کمتر و برای احتیاجهای اساسی به خیابان بیایند، کرکره خرید کتاب هم پایین آمده است و کسی سراغی از آن نمی گیرد.

روایت دست اندرکاران نشر و فروش کتاب از احوال این روزهای فروش کتاب، حکایت اوضاع وخیمی است که تجربه غیرقابل مقایسه ای را نسبت به اسفند سال های گذشته در کارنامه ناشران و کتاب فروشان ثبت نموده است.

  • کتاب ها روی دست ناشران مانده است

منوچهر حسن زاده - مدیر نشر مروارید - درباره شرایط عرضه کتاب در روزهای اخیر می گوید: اوضاع وخیم است. آن تعداد از مراکز فروش که سفارش داده بودند و برای شان ارسال نموده بودیم، سفارش ها را برگشت دادند. آن هایی هم که برنگردانده اند، تقاضا نموده اند که پرداخت شان را سه ماه عقب بیندازند.

او با بیان این که از همه وخیم تر، شرایط ناشران است اظهار می نماید: ناشران کاغذ و دیگر مایحتاج را نقد خریده اند، پول چاپخانه، صحاف و ... را هم نقد داده اند و کتاب ها را به خاطر بازار عید و نمایشگاه کتاب در انبارشان گذاشته اند، اما حالا روی دست شان مانده است. تقریبا همه دریافتی هایی هم که منتظر بودند بگیرند به درخواست کتاب فروشی ها سه ماه عقب افتاده است.

حسن زاده با اشاره به این که نشر مروارید فروش اینترنتی و غیراینترنتی دارد اضافه نمود: فروش اینترنتی و غیراینترنتی، همه چیز به هم ریخته است. یک ماه پیش کار در حال جان دریافت بود، پرسنل جدید استخدام نموده بودیم و در حال توسعه کار بودیم، اما یک دفعه همه کار فرو ریخت و پیامدهایش بدتر هم خواهد بود، چون اهل قلم حق التالیف شان را می خواهند، آن ها هم چشم امیدشان به همین بوده است.

  • کتاب فروشی ها بسته شده اند

محمود احمدی - مدیر فروش نشر ماهی - نیز درباره شرایط فروش این نشر در روزهای شیوع ویروس کرونا در تهران و دیگر شهرها می گوید: میزان فروش نسبت به اسفندهای قبلی اصلا غیرقابل مقایسه است.

به گفته او، نشر ماهی در این روزها و روزهای قبل فروش اینترنتی نداشته است.

او در ادامه بیان می نماید: آن چه از سوی مراکز پخش به ما می گویند این است که کتاب فروشی ها بسته شده یا در حال بسته شدن هستند.

این فعال نشر معتقد است فروش کتاب در این روزها نسبت به اسنفدماه سال های قبل خیلی ضعیف شده است.

احمدی می افزاید: بعضی از مراکز فروش سفارش می دهند، اما نمی دانم با چه چشم اندازی این کار را انجام می دهند.

  • تجربه افتی بی سابقه

با شیوع ویروس کرونا در چین، مردم این کشور بیش از پیش به سراغ خرید اینترنتی برای اقلام مورد احتیاج خود رفتند. فرهنگ خرید اینترنتی در چنین روزهایی می تواند هم احتیاج شهروندان را رفع کند و هم به این نوع کسب وکارها رونق بخشد. اما احوال بعضی فروشگاه های اینترنتی کتاب در ایران از افت فروش بی سابقه حکایت دارد.

زهرا طالبی - مدیر آژانس کتاب - درباره شرایط فروش اینترنتی کتاب در روزهای اخیر اظهار می نماید: اسفند همواره ماه فروش ما بود، اما در این مدت به حداقل ممکن سال رسید. کتاب هایی که ما عرضه می کنیم بیشتر دانشگاهی هستند و با تعطیل شدن دانشگاه ها عملا کارمان تعطیل شد و فقط حقوق کارمندان برای مان مانده است.

او ادامه می دهد: بعد از عید هم در حالت معمول کار از رونق می افتد، چون دانشجویان اول ترم بهتر کتاب می خرند و اواخر ترم به کپی کردن از روی کتاب یا جزوه رو می آورند.

طالبی معتقد است افت فروش آژانس کتاب در روزهای اخیر در عمر کاری این مجموعه بی سابقه بوده است و می گوید: چند ماه قبل که خیابان ها شلوغ بود و اینترنت قطع شده بود، کار ما رشد نموده بود، اما این بار به ما هم آسیب زده است، و نه فقط بر ما، که بر همه اصناف تاثیر گذاشته است.

او می افزاید: ما هم فروشگاه داریم و هم فروش اینترنتی اما الان هر دو کار خوابیده است. فقط هم ما نیستیم، همه همکاران مان را می بینم که نگران چک های شان هستند. ماه هایی بود که می توانستند چک های ماه های دیگر را هم پاس نمایند ولی الان نگرانی همه این است که برای چک های این ماه باید چه کار نمایند.

  • نمی توانیم متوجه شویم

اما محمد صدوقی - مدیر طاقچه - درباره شرایط فروش این کتاب فروشی آنلاین در روزهای اخیر می گوید: عرضه نسخه جدید نرم افزار طاقچه با شیوع کرونا در ایران هم زمان شد. در این مدت میزان مراجعه به طاقچه 30 درصد افزایش پیدا نموده است اما به علت این هم زمانی ما نمی توانیم متوجه شویم که چون مردم در خانه نشسته اند و مصرف اینترنت شان بالا رفته، ما شاهد این رشد هستیم یا به دلیل امکانات تازه نسخه جدید نرم افزار.

او همچنین با اشاره به افزایش 40 درصدی مصرف مردم از اینترنت در دوران شیوع ویروس کرونا بیان می نماید: کسب و کارهای اینترنتی چند دسته هستند؛ یک دسته مثل ما مبتنی بر محتوا هستند و چون احتیاج به ارسال فیزیکی ندارند برای همین زمانی که مردم اینترنت بیشتری مصرف می نمایند یا زمان بیشتری برای صرف کردن در اینترنت دارند، فروش و مراجعه شان افزایش پیدا می نماید.

صدوقی با بیان این که چون طاقچه کاملا محتوامحور است، در این بازه رشد فروش را تجربه نموده است می گوید: اما من این شرایط را تایید نمی کنم. به طور طبیعی چون مردم فرصت بیشتری برای سر زدن به اینترنت دارند به سایت هایی که عرضه نماینده محتوا هستند سر می زنند درحالی که ممکن است کسب و کارهایی مثل ارسال کتاب به طور فیزیکی به دلیل مسئله ارسال، دریافت و سایر موارد دچار مشکل شده باشد.

اما کتاب فروشی ها درحالی در بهترین زمان سال افت فروش این چنینی را تجربه می نمایند که پس از این نیز تعطیلات عید نوروز و ماه رمضان در پیش است. البته درباره زمان برگزاری سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که برگزاری آن در اواخر فروردین منتفی شد هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3928

به "سایه هولناک کرونا و حال ناخوش فروش کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه هولناک کرونا و حال ناخوش فروش کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید