رشد 30 درصدی عملکرد تولید ارقام گندم بومی

به گزارش نوای پرنده پارسی، رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: با اجرای پروژه مشترک بین ایران، ترکیه و افغانستان 170 لاین بومی گندم شناسایی، جمع آوری و تحویل بانک ملی ژن کشور شد که انجام اصلاحات اولیه و محدود بر روی آنها، موجب افزایش حدود 30 درصدی عملکرد تولیدشان شد.

رشد 30 درصدی عملکرد تولید ارقام گندم بومی

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، صابر گلکاری اضافه کرد: از 170 لاین بومی گندم که از مزارع این سه کشور جمع آوری شد، 30 لاین بومی متعلق به ایران، 45 لاین مربوط به افغانستان و بقیه متعلق به ترکیه بوده است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، کل اعتبارات این پروژه مشترک را 730 هزار دلار عنوان و اظهار کرد: اعتبارات این پروژه از محل کنوانسیون بین المللی ذخایر ژنتیکی جهان تامین شد.

گلکاری بیان داشت: هر سه کشور در قالب این پروژه مشترک طی چهار سال تحقیقات خود را به طور مستقل بر روی گندم های بومی انجام دادند و نتایج آن را در همایشی که هر سال در هر یک از سه کشور برگزار می شد، ارائه دادند.

وی ادامه داد: از 30 لاین بومی متعلق به ایران، 19 لاین آن جدید و بقیه از تیپ های مختلف رقم گندم سرداری بود که در سال های قبل کشت شده بودند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه گندم های بومی ایران از ذخایر مهم ژنتیکی محسوب می شوند، گفت: گندم های بومی در اصلاح ارقام جدید به ویژه از نظر مقاومت به تنش های محیطی با توجه به تغییرات اقلیمی نامطلوب، موثر واقع می شوند و هدف پروژه مشترک یاد شده نیز این بود که از این ذخایر ژنتیکی استفاده شود و در عین حال آگاهی عمومی نسبت به حفاظت از ذخایر ژنتیکی افزایش یابد.

گلکاری گفت: گندم های بومی در شرایط طبیعی و اقلیمی مانند افزایش دما، تغییر الگو های بارش و خشکسالی که با آن روبرو هستیم، رشد می کنند و اگر بتوان این ویژگی ها و ژن های مفید را شناسایی و به ارقام تجاری منتقل کرد، آنگاه می توان ارقامی معرفی کنرد که مقاومت و پایداری بیشتری در برابر تغییرات اقلیمی داشته باشند.

وی یادآورشد: در این پروژه مشترک، آن دسته از ارقام و بذر های بومی شناسایی و جمع آوری شده اند که هنوز توسط کشاورزان در حال کشت هستند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اضافه کرد: ارقام و بذر های گندم بومی هنوز توسط برخی کشاورزان برای مصرف خانواده به دلیل طعم و مزه خاصی که دارند، یا با هدف تامین علوفه در روستا ها کشت می شوند.

وی گفت: برخی از ارقام بومی در مناطق بسیار دوردست که به ماشین آلات، کود های کشاورزی و دستورالعمل های فنی جدید دسترسی کمتری دارند در شرایط پر تنش اقلیمی کشت می شوند.

گلکاری اضافه کرد: تا به امروز 19 لاین جدید بومی گندم در استان های آذربایجان شرقی و خراسان شاقتصادی شناسایی و جمع آوری شده است.

وی، ارائه آموزش به کشاورزانی که ارقام بومی کشت می کنند را از دیگر اهداف این پروژه مشترک عنوان و اظهار کرد: به این گروه از کشاورزان آموزش های به زراعی و دستورالعمل های فنی برای افزایش عملکرد تولید ارائه شده است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور یادآور شد: پروژه مشترک ایران، ترکیه و افغانستان برای شناسایی و جمع آوری ارقام بومی گندم، در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی و اصلاح این ارقام در سال 98 با موفقیت به خاتمه رسید.

گفتنی است موسسه بین المللی تحقیقات کشاورزی دیم ایران با تعدادی موسسه پژوهشی بین المللی، ملی و منطقه ای از جمله ایکاردا، سمیت و ایکریسات در زمینه تربیت نیروی انسانی، تحقیقاتی و دوره های آموزشی همکاری دارد.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5542

به "رشد 30 درصدی عملکرد تولید ارقام گندم بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 30 درصدی عملکرد تولید ارقام گندم بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید