رشد 10 درصدی خرید تضمینی کلزا، برداشت کلزا به روز های پایانی خود رسیده است

به گزارش نوای پرنده پارسی، مهاجر گفت: از ابتدای فصل برداشت 362 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل 10 درصد رشد داشته است.

رشد 10 درصدی خرید تضمینی کلزا، برداشت کلزا به روز های پایانی خود رسیده است

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی در گفت و گو با خبرنگار ، از رشد 10 درصدی خرید تضمینی دانه های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل اطلاع داد و گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت 362 هزار تن کلزا با ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان از کشاورزان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت کلزا به روز های پایانی خود رسیده است، اضافه نمود: سال جاری پیش بینی می گردد که مجموع فراوری کلزا با رشد 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از 400 هزار تن برسد.

مهاجر درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کلزاکاران گفت: تاکنون یک میلیارد و 150 میلیون تومان معادل 98 درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است.

مجری طرح دانه های روغنی با اشاره به اینکه حدود 165 هزار تن روغن از فراوری کلزا استحصال می گردد، اعلام کرد: با توجه به تامین 240 هزار تن کنجاله دام و طیور پیش بینی می گردد که حدود 200 میلیون یورو در واردات روغن و کنجاله صرفه جویی گردد.

وی موضوعات نظیر بازرگانی، پرداخت به موقع مطالبات، تامین بذر مناسب و باکیفیت، آموزش کشاورزان و توسعه مکانیزاسیون را از جمله دلایل افزایش فراوری کلزا برشمرد.

مهاجر فراوری کنجد را 60 تا 70 هزار تن، گلرنگ را بیش از 30 هزار تن و آفتابگردان روغنی را 40 هزار تن پیش بینی کرد و گفت: بعضی محصولات دانه های روغنی مثل آفتابگردان، گلرنگ و سویا به منظور مصرف های چندگانه جذب بازار می شوند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای سال زراعی جدید برنامه ریزی نموده ایم که سطح زیر کشت کلزا را حداقل به 400 هزار هکتار افزایش دهیم که با این وجود پیش بینی می گردد فراوری کلزا به رقمی حدود 750 هزار تن برسد.

مجری طرح دانه های روغنی با تاکید بر افزایش نرخ خرید تضمینی دانه های روغنی برای سال زراعی جدید توضیح داد: با توجه به تورم و هزینه های فراوری، پیشنهاد خود را به شورای اقتصاد داده ایم و همیشه از مسئولان امر تقاضا داریم که حداقل نرخ خرید تضمینی دانه های روغنی از جمله کلزا را نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش دهند، در غیر این صورت کشاورزان تمایلی به کشت این محصول نخواهند داشت و برنامه خوداتکایی 70 درصدی در فراوری دانه های روغنی منتفی می گردد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1820

به "رشد 10 درصدی خرید تضمینی کلزا، برداشت کلزا به روز های پایانی خود رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 10 درصدی خرید تضمینی کلزا، برداشت کلزا به روز های پایانی خود رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید