جاذبه های طبیعی اردبیل و سرعین: سرما در گرما

به گزارش نوای پرنده پارسی، سفرهای بهینه، سفر به شهر هایی است که هم جاذبه های طبیعی دارند، هم جاذبه های تاریخی؛ مثل سفر به اردبیل و سرعین که نه تنها دست شان از طبیعت و تاریخ پر است، بلکه از سویی اردبیل مقصد خوراکی و غذاست و کسی بدون سوغات های خوردنی از آنجا برنمی گردد و از دیگر سو آبگرم های درمانی سرعین شهرتی فراتر از مرزهای کشور پیدا کرده است. تا همین چند سال پیش قله سبلان تا نیمه تابستان پوشیده از برف می ماند که بتواند مقصد گردشگران کوهنوردی باشد، هرچند در سال های اخیر و تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، این گوشه از کره زمین هم با صدای بلند اعلام می کند که اتفاق های اقلیمی جدیدی در راه است. بخشی از جاذبه های گردشگری سرعین و دیدنی های اردبیل از جاذبه های طبیعی تا جاذبه های غذایی در ادامه مطلب آمده تا وقت سفر به این شهرها کمک حال مسافران این شهرها باشد.

جاذبه های طبیعی اردبیل و سرعین: سرما در گرما

حیرانی سر گردنه اردبیل

شهر اردبیل به دلیل قرار دریافت در دامنه کوه 1350 متری سبلان و فاصله کم از بندر آستارا، آب و هوای زمستانی دارد و حتی در فصل های گرم سال هم یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سفرهای تابستان است. هرچقدر تابستان های استان اردبیل خنک و مفرح است، روزهای زمستان در این استان سرد همراه با یخبندان است. در جهت رسیدن به اردبیل اولین خوش آمدگویی به عهده رشته کوه های سبلان و گردنه حیران است، گردنه ای که حتی با ساخت و سازها و ویلاهای ناهمساز، هنوز هم زیبا و رویایی است. حیران روستای ییلاقی شهرستان آستارا در استان گیلان است. در زبان تالشی اهالی آستارا هیر یعنی ابر و مه و ان هم پسوند مکان است و از آنجا که این گردنه بیشتر اوقات سال پوشیده از ابر و مه است نام این روستا شده حیران که همان تغییریافته واژه تالشی هیران است. تله کابین حیران هم از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است که به تله کابین حیران-فندقلو معروف است.

جاذبه های گردشگری اردبیل

میان جاذبه های گردشگری اردبیل چه در شهر و چه در استان اردبیل، بی بروبرگرد جنگل فندقلو یکی از گزینه هاست. گیاهان دارویی هم از جاذبه های طبیعی جنگل فندقلو است، به خصوص گل بابونه که هر سال هم زمان با روز جهانی گل و گیاه در 24 و 25 خرداد جشنواره ای دارد که با گردشگران داخلی و خارجی برگزار می شود. اما به جز درخت ها و حیوانات، جنگل فندقلو دلایل شهرت دیگری هم دارد: پیست اسکی روی چمن که استانداردهای بین المللی دارد و می تواند میزبان مسابقات مارپیچ بزرگ و کوچک و سرعت باشد. جنگل فندقلو آنقدر وسیع و پوشیده از درخت است که برای گشت و گذار در آن باید حتما از لیدرهای محلی کمک گرفت.

جاذبه های طبیعی اردبیل از شدت کثرت به داخل شهر هم کشیده شده، مثل دریاچه شورابیل و رودخانه بالیقی چای. دریاچه شورابیل با امکانات قایق رانی، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش و دریاچه ای که مطالعات زمین شناختی می گویند از دریاچه ارومیه قدیمی تر است.

دیدنی های اردبیل تنها به جاذبه های طبیعی آن خلاصه نمی شود. جاذبه های تاریخی اردبیل در شهر و استان اردبیل هم در فراوانی با جاذبه های طبیعی در رقابت است. اردبیل در کنار قزوین و اصفهان یکی از شهرهایی است که آثار به جا مانده از دوره صفوی را در خود جای داده، دوره ای که در کاشیکاری اوج و شکوهی داشت.

طعم سبزی و میوه در شهر اردبیل طعم دیگری است. آب و خاک خوب چنان طعمی به میوه های این منطقه داده که از ورودی هر مغازه و بازار می توان بوی انواع میوه را استشمام کرد.

سفر به سرعین؛ شهر آبگرم های طبیعی

نه تنها آنها که تا اردبیل می فرایند سری هم به سرعین می زنند، بلکه سرعین خودش مقصد گردشگری به حساب می آید و گردشگران داخلی و خارجی زیادی به قصد این شهر راهی سفر می شوند. مهمترین دلیل سفر به این شهر ییلاقی هم چیزی نیست جز یکی از جاذبه های طبیعی سرعین و حتی مهم ترین آنها یعنی آبگرم های طبیعی که هر کدام دوای دردی است. بعد از توسعه سرعین، چشمه های طبیعی دیوار کشی شده اند و با امکانات استخرها به مسافران سرعین خدمات می دهند.

آبگرم گاومیش گلی پر آب ترین و مرتفع ترین آبگرم سرعین است. همچنین بزرگ ترین چشمه معدنی ایران و بعد از قینجره مشگین شهر گرم ترین آب معدنی ایران هم هست. نسبت به دیگر آبگرم های سرعین ورودی مناسبی دارد. حدود 200 نفر ظرفیت دارد، البته امکاناتی مثل کمد به تعداد ظرفیت نیست و مجبورید از آویزهای کنار چشمه استفاده کنید. برای همین بهتر است در این آبگرم وسایل باارزش همراه تان نباشد. درمان بیماری های زنان، عمومی و قلبی و روماتیسم بیشترین دلیلی است، که مسافران را به این آبگرم و به سرعین می کشاند.

آبگرم پهن لو به نوعی سالن زیبایی سرعین به حساب می آید. این آبگرم 44 درجه، برعکس رنگ سبز و شبیه پهن اش، با بهبود عملکرد دستگاه گردش خون و باز کردن مویرگ ها و عروق پوستی باعث سرخی و سفیدی پوست می شود. این آبگرم ظرفیت 50 نفر را دارد و تر و تمیز است.

برای اقامت در اردبیل یا رزرو اقامتگاه در سرعین که به صورت آنلاین از روی سایت مکانچی امکانپذیر است، می توان سوئیت، خانه بومگردی یا آپارتمان در شهر را انتخاب و برای تاریخ موردنظر، قبل از عزیمت کارهای مربوط به اجاره آنلاین اقامتگاه در اردبیل و سرعین را انجام داد.

منبع: همگردی
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3705

به "جاذبه های طبیعی اردبیل و سرعین: سرما در گرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های طبیعی اردبیل و سرعین: سرما در گرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید