تهرانسر؛ نخستین منطقه تهران در طرح ملی مسکن
به گزارش نوای پرنده پارسی، وزیر راه و شهرسازی با بیان این که طرح ملی مسکن متعلق به همه ایرانیان است، گفت: تاکنون 20 هزار نفر در طرح مذکور ثبت نام نموده اند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، محمد اسلامی با بیان این که از 400 هزار واحد طرح اقدام ملی تاکنون 140 هزار واحد کلنگ زنی شده است، افزود: تهرانسر نخستین منطقه در تهران است که این طرح در آن آغاز شده است. قیمت تمام شده در شهر هایی غیر از تهران 2.5 تا 3 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وزیر راه و شهرسازی هدف از این طرح را ایجاد تحرک در بازار مسکن اعلام و توضیح داد: در صددیم مشاغل مختلف از جمله فرهنگیان، نیرو های مسلح و بازنشستگان را در این طرح، صاحبخانه کنیم.
اسلامی اعلام کرد: نکته مهم این است که این طرح جزو طرح هایی است که ما به عنوان یک سیاست پایدار در جهت ایجاد جریان پایدار فراوری مسکن آن را دنبال می کنیم. قصد داریم با ایجاد سالیانه 400 هزار واحد مسکن شهری در شهر ها یاریی به بازار مسکن کنیم.
به گفته وی، نکته مهم این است که در این دو سالانه تکمیل و تحویل واحد های مسکن مهر را در دستور کار داریم. آنچه که در طرح ملی مسکن با ثبت نام آغاز نموده ایم، شناسایی متقاضیان واجدشرایط است. به نحوی که بتوانیم نیازمند واقعی را شناسایی و آمار های واقعی از متقاضیان به دست بیاوریم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود:موضوع مهمی که در این فاز است، فاز شناسایی و تفکیک فهرست متقاضیان است که بر اساس آن بتوانیم برنامه ریزی اجرایی را شتاب دهیم. با الگو های مختلف اراضی مورد نیاز را فراهم کردیم که متناسب با اقتضایات هر شهر آن را واگذار کنیم.
اسلامی توضیح داد: اقتضاء بعضی شهر ها این است که مسکن را به صورت 99 ساله به مردم واگذار کنیم که بتواند فردی و گروهی نسبت به ساخت مسکن احداث نمایند یا نه آن ها را به یک سازنده متصل کنیم که زمین در اختیار دارد و وظیفه دارد این واحد ها را بسازد و مطابق ضوابطی که در قرار داد پیش بینی نموده ایم به متقاضیان واجد شرایط تحویل دهد.
وزیر راه درباره طرح تأمین اقتصادی در حوزه مسکن گفت: تامین اقتصادی آن ها در سه بخش است. بخش اصلی که دارای یارانه است، بافت فرسوده است. دراین بخش 50 درصد تسهیلات و هزینه های اقتصادی را دولت تقبل نموده است و پرداخت می نماید. در حال حاضر برای بافت های فرسوده شهر های گوناگون 20 هزار نفر ثبت نام نموده اند، بافت فرسوده قانون مستقل دارد، بر اساس همین قانون این ها را پشتیبابی خواهیم کرد.
اسلامی گفت:بنابر این بخش اول بافت فرسوده است. مردمی که در بافت فرسوده هستند و دارای زمین هستند می توانند از این استفاده نمایند. نوع دوم وام مسکن رایج است که در قانون داریم که رئیس جمهور و رئیس مجلس هم تأکید نموده اند که سهم 20 درصد از تسهیلات بانک ها را برای مسکن اختصاص داده اند که توسط ریاست بانک مرکزی هم به بانک های کشور ابلاغ شده است که همه بانک ها موظف هستند که تسهیلات در اختیار قرار دهند. نوع سوم صندوق پس انداز یکم است. متقاضیان که صندوق پس انداز یکم هستند می توانند با استفاده از شرایط تعیین از مسکن های طرح ملی مسکن استفاده نمایند.
وی افزود: بنابراین سه نوع تسهیلات اقتصادی در دستور کار ما قرار گرفته است. این 400 هزار واحد در سراسر استان ها است. هدف برنامه تمام شهر ها است. پروژه ای را با حضور رئیس جمهور در راستای این طرح کلنگ زنی کردیم که در تهران و حدود 110 هزار واحد است. یکی از بزرگترین پروژه های تهران بود. تنها شهر هایی حذف می گردد که متقاضی نداشته باشد. خانه اولی، متاهل بودن و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا از شرایط لازم ثبت نام در طرح ملی مسکن است.
وزیر راه اعلام کرد: بر اساس مفروضات آماری شهر ها را انتخاب نموده ایم. این طرح پیش از این نام نویسی به شکل پایلوت در استان کرمان اجرا شده بود. در کرمان این کار توسط بخش شهری بنیاد مسکن انجام شد یکی دوتا شهر به دلیل اینکه واجد شرایط بودند و کسی متقاضی نداشت از دستور کار خارج شدند.
وی با بیان اینکه هدف ما خانه دار شدن مردمی است که جامعه هدف ما هستند گفت: آن دسته از افرادی که در این شرایط اقتصادی نمی توانند صاحب خانه شوند می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند. قصد داریم این طرح را سالیان سال تکرار کنیم. همه جوانان به ویژه خانه اولی ها بتوانند استفاده نمایند.
وزیر راه درباره آدرس سایت طرح ملی مسکن گفت: در سایت مسکن شهرسازی درباره آن اطلاع رسانی شده است. قرار است نام سایت زیر نویس تلویزیون گردد. مسکن ملی در تهران در تهرانسر است. هر چقدر زمین دولتی یا دستگاه دیگری داشته باشد در برنامه قرار خواهیم داد.
وی درباره قیمت های واحد های طرح ملی مسکن گفت: پیش بینی این است که این ها در شهر های دیگر و تهران معدل کشور منهای شهر تهران، بین 2.5 تا 3 و نیم میلیون تومان قیمت دارد. در تهران به دلیل این که شرایط متفاوت است و هزینه های آن متفاوت است هزینه ها نیز متفاوت است.
وزیر راه افزود:تمام کوشش ما این است که تحرکی در بازار مسکن ایجاد گردد. زمین خام را شناسایی نموده ایم و زمینه ها را برای آماده سازی واحد ها فراهم کردیم و از سوی دیگر زمین عمران شده ای را در اختیار سازنده قرار دادیم تا بتواند کار خود را آغاز کند. از تمام ظرفیت ها استفاده کردیم، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن همکاری نموده ایم و به زودی با آموزش و پرورش به منظور مسکن فرهنگیان تفاهم نامه امضا خواهیم کرد. یا در اراضی خودشان یا در اراضی که ما در اختیارشان می گذاریم برای جامعه فرهنگی هم احداث مسکن صورت می گیرد.
وی یادآور شد: با وزارت رفاه برای بازنشستگان که با سازمان تأمین اجتماعی مذاکراتی اجرا شده و آن هم تبدیل به یک تفاهم نامه خواهد شد. اساس بحث ما این است که هم برای جوامع مختلف و هم برای استفاده از ظرفیت های گوناگون این برنامه برنامه جامعی است و ما امیدوار هستیم که این جریان فراوری بتواند یک تحرک قابل ملاحظه ای در بخش اشتغال و فراوری در کشور ایجاد کند.
وزیر راه درباره شناسایی خانه های خالی از سکنه و سامانه برای راستی آزمایی گفت: متأسفانه زمانی که قانون تصویب می شده مسئولیت احداث این سامانه جامع را قانون گذار به وزارت راه و شهرسازی داده است جنابعالی و مردم هم کم و بیش می دانند اطلاعات واحد های مسکونی و پلاک ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست در اخیتار شهرداری هاست که پروانه ساختمان و یا در حقیقت خاتمه کار می دهند در این مدت کوشش وسیعی شده بود که در گذشته البته که این مسئولیت را از دوش ما بردارند و به متولیان اصلی بدهند، ولی ما دیدیم که آن جهت را ادامه بدهیم به جز اینکه وقت از دست بدهیم عایدی دیگری نخواهیم داشت.
وی گفت: به همین دلیل به طراحی یک سامانه ای نرم افزاری اقدام کردیم که امیدواریم تا قبل از خاتمه سال بتوانیم آن را عرضه کنیم. به نحوی که با دیتاماینینگ براساس اطلاعاتی که موجود هست در شهرداری ها به خصوص کلان شهر ها که کلا سیستم هایشان در حقیقت الکترونیکی هست و قابل در اختیار قرار دریافت است که بتوانیم از دیتابیس آن ها استفاده کنیم سامانه ردیابی برای ثبت معاملات املاک و قبض آب و برق و گاز که میزان مصرفی انشعابات از این طریق بگردد به خانه های خالی پی ببریم و این کار سازمان امور اقتصادیاتی هست و انشاالله این سامانه را بدهیم سازمان امور اقتصادیاتی بتواند از این سامانه با ایک اهتمام خاص استفاده نمایند حتما شناسایی واحد های مسکونی خالی که به دارایی راکد تبدیل شده و به اقتصاد ملی لطمه زده است می تواند آغاز گردد و در جریان و مدار فراوری و مولد سازی قرار بگیرد.
وی اعلام کرد: نه سازمان امور اقتصادیاتی در این تکلیف قانونی در قانون اقتصادیات های مستقیم آمده است در آن قانون به آن اشاره شده و نوشته که وزارت راه و شهرسازی این کار را انجام بدهد میزان اقتصادیات بستگی به همان نرم محاسبه دارد که در حقیقت دارایی هدف این نیست که در حقیقت پول گرفته گردد هدف این است که بازار مسکن از سوداگری خارج گردد و در اختیار بخش مسکن باشد که عمدتا نیاز مصرفی را تأمین کند.
اسلامی گفت: که در اروپا و امریکا انقدر میزان اقتصادیات خانه های خالی از سکنه زیاد است طرف ترجیح می دهد فقط اجاره بدهد آقای مستأجر این را برای من نگهداری کند. اینکه شما می گویید هدف پول دریافت نیست بله هدف پول دریافت نیست طوری نگردد که برجی 30 هزار تومان بدهد و بگوید که من اصلا سه چهار سالش را یکجا پرداخت می کنم این کار ما در بخش خودمان دارای مخالفانی هست. منظورشان همین است با این کار یاری می کنید. سرمایه از بخش مسکن فرار کند و برود و من درپاسخ به این مخالفان عرض می کنم برای ما هدف مولد سازی سرمایه در بخش مسکن است این وقتی می گوییم آمار مرکز آمار ایران است.
وی ادامه داد: پیش از دو میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد این فاجعه است و این هزینه سرمایه ملی ما هست و برای هر کسی می خواهد باشد سرمایه ملی است اینکه می گویند در تله بیفتد و بماند و به خاطر اینکه یک عده سرمایه خودشان را ارتقا یا حفظ نمایند و مورد سوداگری و تلاطم ایجاد می نماید در بازار مسکن و مردمی که نیازمند مسکن هتسند با مشکل روبرو می نماید بایستی متوقف کنیم و جریان سرمایه را سوق بدهیم به سمت فراوری تا بالاخره کشور 400 یا 500 خانه مسکونی نیاز دارد و کاری کنیم سیستم سوداگری خداحافاظی کند از این بخش و ما بتوانیم روی همه سرمایه های مردم برای فراوری مسکن و عرضه مسکن حساب باز کنیم.
*با گرانفروشان بلیت هواپیما برخورد می گردد
وی در مورد اینکه قیمت بلیت پرواز بعضی مقصد ها مانند تهران به مقصد رم تقریبا یک میلیون و 600 یا 700 هزار تومان و تهران به مشهد یک میلیون 100 یا یک میلیون و 200 هزاز تومان بود، نظر شما چیست گفت: این که حتما صحت ندارد و تخلف آشکار است اکر کسی بلیت مشهد را یک میلیون و 200 هزار تومان فروخته باشد قیمت ها قیمت های عرضه شده در سایت انجمن شرکت ها و سازمان هواپیمایی کشوری است و به هیچ وجه احدی اجازه ندارد بیشتر از آن سقف بلیت عرضه کند و یک نکته ای داریم که حالا بعضی سایت ها هستند معتبر هم نیستند می آیند یک شرایطی را عرضه می نمایند که شامل ترانسفر از منزل به فرودگاه انجام چکین و بردن تا هتل و یک بسته ارائه می نمایند ممکن است پرواز فرس کلاس باشد و چیزی نیست که از آن نتیجه گرفت که این قیمت بلیت تهران مشهد این شده است و من تأیید نمی کنم و اگر مصداق روشنی دارد مراجعه کند قطع یقین هم ما و هم تعزیرات حکومتی با آن برخورد خواهیم کرد.
وی درباره اینکه بعضی ها در 28 صفر و تعطیلات نورزوی بلیت یک میلیون و 200 هزارتومانی خریده اند گفت: به من بگویید هر کسی یک میلیون و 200 هزار تومانی برای 28 سفر خریده به ما بگوید کدام ایرلاین و کدام شماره پرواز بوده ما برخورد می کنیم و سازمان هواپیمایی کشوری مرتب اطلاعیه می دهد و مردم هم توجه نمایند. ما آزادسازی قیمت ها را طبق قانون برای هواپیمایی کشوری انجام دادیم. نکته حائز اهمیت این است آزادسازی قیمت ها براساس قانون این بوده که رقابت ایجاد کنیم و بتوانیم که بخش حمل و نقل هوایی را اقتصادی کنیم. مزیت رقابتی شرکت ها بتوانند بدست بیاورند و در جته اینکه رشد و توسعه آن ها شتابان تر اتفاق بیفتد و صنعت هواپیمایی درجا نزند. این اتخاذ شده و پیاده شده است لحظات آخر یک پروازی به یک مقصدی ممکن است بلیتش 300 هزار تومان باشد.
وی گفت: مثلا 60 هزار تومان در فرودگاه بفروشند و لحظه آخری هست و تعداد کم نیست در نازلترین قیمت می فروشند و اکثر مسافران را سوار نمایند و ببرند و اتفاقی است که مرتب می افتد و لحظه آخر در زمانی که پیک است یک قیمتی در سقف هم عرضه گردد، ولی ممکن است این یکی یا دو مورد بیشتر نباشد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید نمود: پس بنابراین آن سقف و کف حداقلی و حداکثری است که شورایعالی کشوری براساس محاسباتی که روح قانون را از دست ندهد، ایجاد رده که مردم به آن ها اجحافی صورت نگیرد. نکته مهم این است که اساس این موضوع عرضه و تقاضا است و کسانی که قیمت بالا دامن می زنند به ویژه رسانه ها، قیمت های پایین که عرضه می نمایند آن ها را هم بگویند که ببینند چه اتفاقی افتاده است. قبلا قیمت ها فیکس بود. اگر خالی بود لحظه آخر هم می خریدید با همان قیمتی بود که مصوب بود و دولتی اعلام شده بود الان عرضه می نمایند، واپسین لحظات با نازل ترین قیمت راهی می شوند وبه مقصد خود می روند.
منبع: خبرگزاری دانشجو