تابعیت دوگانه موکل بنده مخفی نبود، موکل من نبود نفت ایران در مالزی گم می شد

به گزارش نوای پرنده پارسی، وکیل متهم پرونده نفتی گفت: : به هیچ عنوان تابعیت دوگانه موکلم مخفی نبوده است. به همین دلیل این باعث نمی گردد وی را فردی بیگانه و انگلیسی بدانیم چرا که ارتباط موکلم با ایران قطع نبوده و همیشه در راستای اهداف نظام قدم برداشته است.

تابعیت دوگانه موکل بنده مخفی نبود، موکل من نبود نفت ایران در مالزی گم می شد

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرنگاران، در ادامه ششمین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب، افشار وکیل مدافع مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی، پس از اتمان دفاعیات موکلش، برای ارائه لایحه خود در صندلی نهاده شد.

این وکیل دادگستری در مقام دفاع از موکل خود به بیان بعضی ایرادات نسبت به کیفرخواست پرداخت و گفت: براساس ماده 359 قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر ترتیب و نحوه رسیدگی در دادگاه باید بگویم که بند پ این قانون در این دادگاه رعایت نشد.

قاضی مقیسه در پاسخ به این جمله وکیل شمس که نمی داند شکات اصلاً شکایتی دارند یا خیر گفت: مثل اینکه زمانی که آقای مهدوی نماینده شرکت نفت شکایت و ادعای خود را مطرح و در این زمینه مفصل مطالبی را بیان کردند شما خواب بودید، آیا در دادگاه حضور داشتید؟

رئیس دادگاه ادامه داد: شما به وکلای خود گفته اید که دادگاه را طول بدهند. تشکیل پرونده بر مبنای شکایت تأمین اجتماعی، شرکت نفت و سایر وکلای حاضر در جلسه دادگاه بوده است، بنابراین در محدوده کیفرخواست صحبت کنید. در خصوص این مطلبی که گفتید بنده ایراد اساسی نمی بینم.

وکیل شمس پس از سرانجام اظهارات قاضی مقیسه گفت: در طول 5 جلسه گذشته حرف موکل من قطع شد و نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت می کرد.

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: بنده از نماینده دادستان خواستم که کیفرخواست را قرائت کند و چیزی که وی بیان می کرد اظهارات و اقاریر آقای شمس بود، آیا این روند ایرادی دارد؟ اگر من در مقام قاضی با متهم دهان به دهان بگذارم و زیاد سؤال کنم می گویند قاضی متهم را تحقیر می نماید. این دادگاه علنی است اگر سؤالی می کنم می خواهم قضیه روشن گردد و باید حکمی صادر کنم و بنده فردای قیامت باید جوابگوی اعمالم باشم بنابراین به اصل قضیه بپردازید.

نماینده دادستان هم در پاسخ به وکیل متهم اضافه نمود: ماده 371 قانون آیین دادرسی کیفری اجازه داده که نماینده دادستان عقیده خود را بیان کند.

افشار وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده گفت: ابتدا باید ماده مقدم را در این رابطه اجرا کنیم.

قاضی مقیسه گفت: مقدم و مؤخری که می گویید اتلاف وقت است. تقدم و تأخر را رها کنید. حضور وکلای تأمین اجتماعی، شرکت نفت و بانک مسکن به معنای شکایت از متهم است.

وکیل شمس هم پاسخ داد: آیا تأمین اجتماعی هم از ما شکایت دارد؟

قاضی مقیسه پاسخ داد: شکایات را مطرح نموده اند و به نظر می رسد شما پرونده را مطالعه ننموده اید. در حال حاضر اگر دفاعی دارید ارائه کنید.

در ادامه جلسه، وکیل متهم ردیف دوم پرونده در بیان دفاعیات گفت: به هیچ عنوان تابعیت دوگانه موکلم مخفی نبوده است. به همین دلیل این باعث نمی گردد وی را فردی بیگانه و انگلیسی بدانیم چرا که ارتباط موکلم با ایران قطع نبوده و همیشه در راستای اهداف نظام قدم برداشته است و در طول جلسات گذشته،تمام مطالب را با صداقت بیان نموده است.

وی اضافه نمود: صحبت های موکلم در طول این سه سال هیچ تناقضی نداشته است و وی در مقام کارگزار بوده است.

افشار ادامه داد: موکل من می توانست برنگردد. 50 درصد سهام اونر ایر نیز مال خودش بود و قاعدتاً کسی نمی توانست معترض گردد. اگر هدایت های موکل نبود بحث نفت در مالزی گم می شد و امروز به صراحت می گویم که شمس از ابتدای پرونده در ردیابی ها یاری نموده است. حتی در مواردی که به وی ارتباط نداشت ورود کرد.

وکیل متهم ردیف دوم پرونده اظهار کرد: در سال های تحریم، نفت فروخته می شد و به چین و هند می رفت و پول آن را پس نمی دادند و مجبور می کردند کالای بنجل به کشور بیاوریم.

وی مدعی شد: طبق اظهارات و براساس پول های ردوبدل شده خیلی از نهادهای نظامی و انتظامی می خواستند با فروش نفت بودجه خود را تأمین نمایند.

افشار ادامه داد: شرکت اونر ایر 52 هواپیما داشت، 6 فروند از این هواپیماها که امروز در کشور ماست ملکیتی و مابقی استیجاری است و 3 شرکت تابعه در بحث تعمیرات به ما احتیاج داشتند.

قاضی مقیسه در پاسخ به متهم گفت: این مسائل به ما ربطی ندارد، آیا مسئولین نظام می خواستند پول برای خرید هواپیما صرف یا هتل ساخته گردد؟ ما می گوییم پول در جای خود خرج نشده است. این پول باید در توسعه پارس جنوبی و مواردی که نظام احتیاج داشت صرف می َشد.

رئیس دادگاه اضافه نمود: از اونر ایر دفاع نکنید که قرار بوده به وسیله این هواپیمایی پول را بیاورند. پول نفت را برده اند هواپیمایی خصوصی خریده اند و بقیه آن نیز در دست ایادی شان است.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2723

به "تابعیت دوگانه موکل بنده مخفی نبود، موکل من نبود نفت ایران در مالزی گم می شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابعیت دوگانه موکل بنده مخفی نبود، موکل من نبود نفت ایران در مالزی گم می شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید