بخشی: تعویق دریافت مالیات و اقساط بانکی کمترین حمایت دولت از کسب و کار های تعطیل شده است

به گزارش نوای پرنده پارسی، استاد اقتصاد گفت: اگر دولت دریافت مالیات و اقساط بانکی را به چندین ماه بعد از سال نو موکول کند یا سال آینده مالیات را به صورت قسطی دریافت کند ...

بخشی: تعویق دریافت مالیات و اقساط بانکی کمترین حمایت دولت از کسب و کار های تعطیل شده است

گروه مالی خبرنگاران، لطفعلی بخشی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران در مصاحبه با خبرنگار ما با توجه به رکود مالی حاکم بر کسب و کارها به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور بیان نمود: شیوع ویروس کرونا در آخرین ماه سال که بسکمک منتظر کسب درآمد در آن بودند بلایی بود که منجر به بیکاری و کاهش ظرفیت تولید بسکمک از واحد های تولیدی و کاهش خدمات شد. امروز بسکمک از اصنافی که منتظر فرا رسیدن شب عید بودند حقوق ودستمزدی ندارند و قادر به تامین کامل حقوق و عیدی کارگران و نیروی کار خود نیستند، لذا در چنین شرایطی دولت نباید چشم امیدی به اخذ مالیات داشته باشد.

اعطای وام به نیروی کار درآستانه شب عید واجب است

وی دراین باره اضافه نمود: دولت دریافت مالیات از واحد های تولیدی را به شش ماه ماه آینده آن هم به صورت قسطی و براساس محاسبه سود آن ها موکول کند، از سوی دیگر دولت می تواند با پرداخت وام قرض الحسنه به نیروی کار و دریافت اقساط آن بعد از انتها یافتن بحران کرونا کمکی به نیروی بازمانده از کار کرده باشد یا اینکه دریافت اقساط بانکی کسب و کار ها را چند ماه به تعویق بیندازد. اتحادیه ها می توانند در همکاری با دولت با دریافت وام ها به صورت صادقانه ومنصفانه کارگران تحت پوشش اصناف مختلف را مشمول وام کنند تا برخی از مسائل شب عید خانوار های کارگران رفع شود.

بسکمک از مغازه داران قادر به پرداخت کرایه نیستند

استاد اقتصاد در انتها گفت: دولت نه تنها از اصناف مشخص باید حمایت کند بلکه از بسکمک از مشاغلی که در خطر نابودی قرار گرفتند، حتی از دست فروشانی که نان شب عید خود را از این راه کسب می کردند حمایت کند. علاوه بر دولت همکمک ملت نیز در این موضوع دخیل است. متاسفانه کسب و کار بسکمک از رستوران ها و اغذیه فروشان تعطیل شده لذا رعایت انصاف در بخشودگی ها یا کمک های انسان محبت آمیز به هم بسیار حیاتی است، بسکمک از کسب و کار های تعطیل شده شاید امکان پرداخت اجاره بهای مکان کار خود را نداشته باشند لذا دولت برای این دسته از مشاغل نیز باید فکری کند.

حمایت های مالی از کارگران بیکار همانند صیانت دولت از جان آنهاست

حمید حاج اسماعیلی؛ فعال بازار کار با تاکید بر لزوم حمایت دولت از اصناف مختلف گفت: اگر تعطیلی اصناف به دلیل شیوع ویروس کرونا آخرین راه چاره پیش روی دولت باشد، بسکمک از اصناف و کارگران که دستمزدشان وابسته به حضور در محل کار و انجام فعالیت است با مسائل جدی تامین معیشتی روبرو می شوند، در شرایطی که کسی از آن ها حمایتی به عمل نمی آورد. در عین حالی که دولت موظف به حفظ سلامت بهداشتی و مراقبت از جان مردم ست ورعایت همه جوانب از این نظر واجب و لازم است، حمایت های مالی ومعیشتی از کارگران نیز اولویت ضروری به شمار می رود.

اولویت بندی مشاغل در دوران بحران الزامی است

وی دراین باره توضیح داد: اولویت بندی مشاغل در بحران هایی، چون شیوع ویروس همه گیری که دولت بیم جان شهروندان را دارد موضوع مهمی است، لذا بسته به ضرورت حضور فیزیکی افراد در محل کار دولت باید این موضوع را مورد نظر قرار دهد و مشاغلی که حتما حضور آن ها الزامی نیست را دعوت به دور کاری کند، در عین حال آموزش های مداوم کاملا هدفمند تخصصی با صراحت و صداقت به مردم داده شود تا در زمان حضور در محل کار ابهامات و نگرانی ها و ابتلای به بیماری به حداقل ممکن برسد.

شیوع کرونا بخش های خدماتی را زیان ده کرد

فعال بازار کار بیان داشت: به نظر می رسد بخش های خدماتی از شیوع ویروس کرونا بیشترین ضربه را دیده اند، دولت راه چاره های مشخصی را در حمایت از بخش های خدماتی اعلام نکرده است. یکی از مهمترین دلیل شکل گیری دولت ها حمایت از مردم و پرداخت سوبسید در مواقع بحرانی و حمایت از اقشار آسیب پذیر است. دولت ها باید در همه زمان ها بخصوص در بحران ها و دوره های اضطرار از مشاغل مختلف و نیروی کار حمایت کنند، آن ها با توزیع منابع و ثروت های ملی بین مردم باید بنای خود را بر حمایت از تولید و عدم زیان دهی بالای مشاغل تولیدی وعدم فشار به خانواده های آسیب پذیر بگذارند. عدم پرداخت سوبسید از سوی دولت به کارگران، دست فروشان وهمه نیروی کاری که از بحران کرونا دچار مشکل شده اند لطمات فراوان مالی به آن ها وارد می کند.

معافیت مالیاتی و بیمه ای راه چاره حمایتی دولت از نیروی کار است

حمید حاج اسماعیلی گفت: معافیت های بیمه ای و مالیاتی در ماه های آینده یکی از راه چاره های حمایت دولت از کارفرمایان به شمار می رود، در این صورت کارفرمایان با خیال راحت تری امکان پرداخت حقوق به نیروی کار خود را دارند. دولت باید متوجه این مهم باشد که در عین حالی که بیماری را کنترل می کند و مترصد آن است که کشور را به شرایط عادی بازگرداند، بازگرداندن اقتصاد و معیشت مردم به زمان پیش از بحران که کمترین و حداقل ترین معیشت برای اقشار متوسط به پایین جامعه به شمار می رود الزام دیگری است که اهمیت آن کمتر از اهمیت کنترل ویروس کرونا نیست.

دولت حق بیمه کارگران را پرداخت کند

حاجی اسماعیلی در انتها تصریح نمود: دولت با تعویق انداختن دریافت حق بیمه کارگران می تواند کمک شایان توجهی به کارفرمایان کند یا با تقبل 30 درصد حق بیمه ای که موظفی کارفرماست گام بزرگی در زمینه کاهش فشار به بازار کار بردارد. اگر دولت دریافت مالیات را به چندین ماه بعد از سال نو موکول کند یا مالیات را در سال آینده به صورت قسطی دریافت کند کارگاه هایی که در بخش خدمات دچار مشکل شده اند را تا حدی احیا کرده اند. نظام بانکی کشور با عدم دریافت دیر کرد و عدم فشار برای پرداخت اقساط می تواند در تحقق این مهم موثر باشد، هر چند آقای همتی براین موضوع تاکید کردند، اما اگر به صورت دستورالعملی بانک ها موظف به انجام آن شوند مفید است. تصمیم هیئت وزیران در تعویق دو ماهه سررسید وام ها قابل تقدیراست، اما با توجه به عدم قطعی بودن زمان غلبه بر کرونا بهتر است زمان های اعلام شده قطعی اعلام نشود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3893

به "بخشی: تعویق دریافت مالیات و اقساط بانکی کمترین حمایت دولت از کسب و کار های تعطیل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشی: تعویق دریافت مالیات و اقساط بانکی کمترین حمایت دولت از کسب و کار های تعطیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید