با سبوس برنج به موهایتان ویتامین برسانید!

به گزارش نوای پرنده پارسی، بلاگ کرفس/ سبوس برنج از آن دست مواد غذایی مقوی است که فواید بی شماری را به همراه دارد. این ماده حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و مقدار زیادی پروتئین است. متاسفانه برنجی که به دست ما می رسد، فاقد سبوس است. به همین دلیل باید آن را جداگانه تهیه کنید. اگر از خواص سبوس برنج برای مو، لاغری، چاقی صورت و درمان یبوست اطلاعات کافی داشته باشید، حتی یک لحظه هم برای خوردن آن درنگ نمی کنید.

با سبوس برنج به موهایتان ویتامین برسانید!

ارزش غذایی سبوس برنج و فواید آن برای بدن

سبوس برنج به عنوان یک ماده مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان ویتامین هاست. ویتامین E موجود در این ماده یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود. همچنین سبوس برنج حاوی مقادیر بالایی از ویتامین B و اسیدهای چرب ضروری است.

یکی از مواد معدنی موجود در این ماده، فیتوسترول است. این ماده تاثیر زیادی در افزایش متابولیسم کلسترول مضر، سلامت پروستات و کنترل قندخون دارد. سبوس برنج فاقد گلوتن، هیپوالرژیک و لاکتوز است و به همین دلیل همه می توانند آن را مصرف کنند.

خواص سبوس برنج برای بدن

همانطور که گفتیم به دلیل وجود مواد مغذی سبوس برنج فواید بی شماری را برای بدن به همراه دارد. فواید سبوس برنج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود شرایط سیستم گوارش

یکی از خواص سبوس برنج برای لاغری و درمان یبوست است. این ماده غذایی سرشار از فیبر است و به همین دلیل به بهبود شرایط سیستم گوارش کمک زیادی می کند. در واقع روده های شما با خوردن سبوس برنج، بهتر عمل می کنند. بنابراین به حفظ وزن نرمال کمک زیادی می کنند.

از سوی دیگر فیبر ماده ای است که به کاهش اشتهای کاذب کمک زیادی می کند. فیبر موجود در سبوس برنج باعث خروج مواد زائد از بدن می شود.

کاهش کلسترول و تنظیم قندخون

یکی دیگر از خواص سبوس برنج برای لاغری و سلامت بدن کمک به تنظیم قندخون و کاهش کلسترول مضر است. همانطور که گفتیم این ماده به دلیل داشتن فیبر زیاد، اجازه باقی ماندن مواد زائد در روده ها را نمی دهد. با خروج مواد زائد، همزمان کلسترول و قندخون اضافه از بدن خارج می شود.

در یک چهارم از فنجان تقریبا 6.2 گرم فیبر غذایی وجود دارد. این میزان فیبر برای بانوان 25 درصد از میزان توصیه شده روزانه و برای مردان 16 درصد است.

کمک به سلامت استخوان ها

اگر می خواهید استخوان های محکم تری داشته باشید، باید غذاهایی را مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی منگنز و فسفر هستند. یکی از فواید سبوس برنج داشتن مقدار زیادی منگنز و فسفر است. این دو ماده معدنی به سلامت و رشد استخوان ها کمک زیادی می کند.

همچنین باعث تولید کلاژن می شود و از آسیب پذیری استخوان ها پیشگیری می کنند. از سوی دیگر منگنز موجود در سبوس برنج باعث می شود تا مغز استخوان عملکرد بهتری داشته باشد. فسفر هم با رشد سلول های استخوانی ارتباط دارد. یک چهار فنجان سبوس برنج حاوی 495 میلی گرم فسفر و 4.2 میلی گرم منگنز است. این مقدار منگنز کل نیاز روزانه شماست و میزان فسفر آن 71% نیاز روزانه است.

درمان کم خونی و افزایش متابولیسم بدن

یکی از خواص سبوس برنج برای لاغری کمک به افزایش متابولیسم بدن است. وقتی میزان آهن و منیزیم بدن کم شود، احساس ضعف می کنید. این در حالیست که تنها یک چهارم فنجان سبوس برنج حاوی 5.5 میلی گرم آهن است. این مقدار آهن 69% از نیاز روزانه مردان و 31% از نیاز روزانه بانوان را تشکیل می دهد.

همچنین یکی از خواص سبوس برنج برای بدن منیزیم است که 72 درصد از نیاز روزانه زنان و 55 درصد از نیاز روزانه مردان را تشکیل می دهد. آهن و منیزیم در تولید انرژی و بالا رفتن متابولیسم بدن تاثیر زیادی دارند. آهن باعث تولید گلبول های قرمز خون می شود که کار اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف بدن را دارند.

فواید سبوس برنج برای مو

سبوس برنج حاوی مقادیر بالایی از از ویتامین های B-5 و B-6 است. وجود این ویتامین ها برای سلامت پوست و مو ضرورت دارد. از سوی دیگر به افزایش ملاتونین بدن (هورمون تنظیم خواب) هم کمک زیادی می کند. یکی دیگر از خواص برنج، کمک به افزایش میزان استیل کولین (پروتئین درون مغز) است.

ویتامین B6 موجود در سبوس برنج باعث افزایش تعداد نورن ها (سلول های عصبی) می شود. از سوی دیگر این ویتامین در تولید گلبول های قرمز نقش زیادی دارد.

به همین دلیل با قاطعیت می توان گفت یکی از خواص سبوس برنج برای مو است. به طوری که با تأمین ویتامین های مورد نیاز به سلامت و رشد تارهای مو کمک می کند. در هر یک چهارم فنجان سبوب برنج، 2.2 میلی گرم اسید پانتوتنیک وجود دارد. این مقدار 44 درصد از مقدار توصیه شده مصرف روزانه را تشکیل می دهد. همچنین همین مقدار سبوس برنج حاوی1.2 میلی گرم ویتامین B-6 است. این مقدار 92 درصد از مقدار توصیه شده در روز را برای بدن تأمین می کند.

مضرات سبوس برنج

اگر چه خواص سبوس برنج برای لاغری و مو به اثبات رسیده است، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. زیرا باعث نفخ شکم و ناراحتی معده می شود. اگر بلافاصله بعد از خوردن سبوس برنج به حمام بروید، خارش و قرمزی پوست را به دنبال دارد.

افرادی که دچار چسبندگی روده، زخم معده، سوء هاضمه و انسداد دستگاه گوارش هستند، نباید سبوس برنج مصرف کنند.

منبع: همگردی
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5345

به "با سبوس برنج به موهایتان ویتامین برسانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سبوس برنج به موهایتان ویتامین برسانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید