یاری رژیم گیاهخواری به کاهش وزن و قند خون

به گزارش نوای پرنده پارسی، کارشناسان به تازگی شواهدی را در کنگره اروپایی چاقی در ماستریخت در هلند ارائه کردند که نشان می دهد پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری به مدت حداقل 12 هفته کاهش وزن و کنترل قند خون را بهبود بخشد.

یاری رژیم گیاهخواری به کاهش وزن و قند خون

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندیپندنت، داده ها که از 11 کار آزمایی تصادفی با حضور 796 داوطلب جمع آوری شده بود افرادی را شامل می شد که یا اضافه وزن داشتند (با حداقل شاخص توده بدنی 25) یا مبتلا به دیابت نوع 2 (از جمله شرایط پیش دیابت) بودند.

این پژوهش نشان داد که در مقایسه با رژیم های غذایی دیگر رژیم غذایی گیاهخواری وزن بدن را به طور میانگین در حدود 4.1 کیلوگرم کاهش داد و منجر به کاهش شاخص توده بدنی و کاهش سطح قند خون شد.

تجزیه و تحلیل بیش تر نشان داد که کاهش بیش تری در وزن بدن و شاخص توده بدنی در افراد دارای رژیم غذایی گیاهخواری در مقایسه با افراد دارای رژیم معمولی دیده شد. هم چنین، رژیم غذایی گیاهخواری بیش از سایر روش ها از جمله کنترل وعده غذایی یا رژیم مدیترانه ای به کاهش وزن افراد یاری نموده بود.

رژیم های غذایی گیاهخواری تاثیر کمی بر فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید (نوعی چربی ذخیره شده در سلول های چربی) داشت و یا هیچ گونه تاثیری مشاهده نشد. رژیم وگان یا گیاهخواری تنها شامل گیاهان (مانند سبزیجات، غلات، آجیل و میوه ها) و غذا های تهیه شده از گیاهان است.

وگان ها یا گیاهخواران غذا هایی که از حیوانات تهیه می شوند از جمله محصولات لبنی و تخم مرغ را نمی خورند. افراد می توانند بیش تر مواد مغذی مورد احتیاج خود را از خوردن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل گیاهخواری دریافت نمایند که شامل حداقل پنج وعده از انواع میوه ها و سبزیجات در هر روز، با وعده های غذایی از جمله سیب زمینی، نان، برنج، پاستا یا سایر کربوهیدرات های نشاسته ای می گردد. افراد گیاهخوار هم چنین می توانند به جای لبنیات از جایگزین هایی مانند نوشیدنی های سویا و هم چنین لوبیا، حبوبات و سایر پروتئین ها استفاده نمایند.

نتایج پژوهش تازه که به وسیله آنه دیته ترمانسن و همکاران اش در مرکز دیابت استنو در کپنهاگ دانمارک صورت گرفته هنوز در نشریه ای علمی منتشر نشده است.

او می گوید:این ارزیابی دقیق از برترین شواهد موجود تا به امروز با اطمینان معقول نشان می دهد که رعایت رژیم غذایی گیاهخواری برای دست کم 12 هفته می تواند منجر به کاهش وزن معنی دار و بهبود سطح قند خون گردد. بنابراین، می توان از آن در مدیریت اضافه وزن و دیابت نوع 2 استفاده کرد.

رژیم گیاهخواری احتمالا بدان خاطر منجر به کاهش وزن می گردد که با کاهش کالری دریافتی به علت محتوای کم تر چربی و محتوای بیش تر فیبر غذایی مرتبط است. با این وجود، شواهد بیش تری در خصوص سایر پیامد های متابولیک قلبی مورد احتیاج هستند.

اما الوین مشاور ارشد بالینی در حوزه دیابت در بریتانیا می گوید:نتیجه این پژوهش به شواهدی می افزاید که نشان می دهند رژیم های غذایی گیاهخواری می تواند برای افرادی که با دیابت نوع 2 زندگی می نمایند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند مفید باشد. این موضوع نشان می دهد که اتخاذ رویکردی درباره یک رژیم غذایی کامل می تواند موثرتر از صرف تمرکز بر مواد مغذی منفرد باشد.

بسیاری از مواد غذایی ای که در رژیم گیاهخواری وجود دارند مانند میوه و سبزیجات، لوبیا و حبوبات و غلات کامل برای سلامت کلی مفید هستند و می توانند به مدیریت دیابت یاری نمایند.

با این وجود، برترین توصیه برای هر فردی که در پی ایجاد تغییر در سبک زندگی است یافتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است.

منبع: فرارو
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7640

به "یاری رژیم گیاهخواری به کاهش وزن و قند خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری رژیم گیاهخواری به کاهش وزن و قند خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید