بالاخره بخوانند یا نخوانند؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، آشفتگی ای است؛ یک وزارتخانه مجوز برگزاری کنسرت می دهد و دیگری آن را مجاز نمی داند. معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می دهد که تهیه نمایندگان و برگزارنمایندگان موسیقی با رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران کنسرت برگزار نمایند، معاون وزیر بهداشت در تلویزیون تجمع بیش از 50نفر در برنامه های فرهنگی-هنری را ممنوع می داند!

بالاخره بخوانند یا نخوانند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران، همه این آشفتگی ها در حالی است که با گسترس ویروس کرونا نمی توان شوخی کرد و کمی بی تو جهی به بالا رفتن آمار گرفتاران کرونا و از دست رفتگان منجر می شود اما از سوی دیگر هنرمندان نیز حق کار و زندگی دارند و چراغ سالن های هنری نزدیک به یک سال است که پت پت نموده و تا مرز خاموشی رفته است.

در این شرایط ناهماهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت و درمان، گیجی و بی برنامگی را به دیگر گرفتاری های جامعه هنری اضافه نموده است.

ارشاد چه می گوید؟

کرونا کمتر از همواره دارد قربانی می گیرد و پایتخت روزهای آرامتری را پشت سر می گذارد. همین شد که در آخرین روز دی ماه دفتر موسیقی خاطرنشان کرد به دنبال اعلام شرایط زرد در تهران و از سرگیری فعالیت های گروه سه، شرایط از سرگیری کنسرت های موسیقی آنالیز و مقررشده برگزاری کنسرت ها با هدف تشویق مردم به بهره مندی از برنامه ها، بدون افزایش قیمت بلیت و با رعایت همه پروتکل های بهداشتی انجام شود.

این بار برخلاف دفعه قبل که پایتخت اوضاع آرام تری داشت و مجوز برگزاری کنسرت صادر شده بود، تهیه نمایندگان و برگزارنمایندگان کنسرت های موسیقی استقبال نموده و دارند وارد عمل می شوند.

برگزاری کنسرت با ظرفیت 30تا50درصد ظرفیت سالن و یک سئانس برای تهیه نمایندگان موسیقی به صرفه نبوده و هنوز هم نیست اما گویا این بار بعضی تهیه نمایندگان پیش قدم شده اند. این روزها در جزیره کیش کنسرت هایی در حال برگزاری است و در تهران هم قرار است کنسرت هایی داشته باشیم. به عنوان نمونه محمدحسین توتونچیان از ناشران پرنفوذ موسیقی به ایسنا خبر داده بهمن سال جاری قصد برگزاری دومین جشنواره موسیقی ققنوس را دارد.

بهداشت چه می گوید؟

آخرین اطلاعیه و اعلام وزارت بهداشت و درمان درباره برگزاری کنسرت برمی شود به حضور ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در شبکه سه. حریرچی سه شنبه در شبکه سه خاطرنشان کرد: برای برگزاری کنسرت مجوزی صادر ننموده ایم. در مناطق زرد مانند تهران برگزاری کنسرت مجاز نیست و در مناطق آبی همه فعالیت های فرهنگی مجاز است اما به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی. ضروری است در این شهرها تجمع افراد کنترل شود و در آبی ترین شرایط تجمع بیش از 50نفر ممنوع است مگر در موارد خاص که ستاد کرونا برگزاری آن را صلاح بداند. به این ترتیب اجازه وزارت ارشاد به برگزاری برنامه های فرهنگی-هنری با اظهارات صریح سخنگوی وزارت ارشاد، وتوشده و این اظهارات فقط به کنسرت ها ختم نمی شود.

ماجرا فقط کنسرت نیست

وزارت بهداشت تجمع بیش از 50نفر را مجاز نمی داند و نگران است که شیوع کرونا دوباره و به شدت اوج بگیرد و این یعنی بسیاری برنامه ها با ممنوعیت روبه رو خواهند شد از جمله برنامه های هنری. این روزها که شرایط تهران زرد است و وزارت ارشاد پیشتر مجوز برگزاری کنسرت و موسیقی را صادر نموده بود در آستانه برگزاری جشنواره های فیلم و تئاتر فجر هستیم.

جشنواره تئاتر از 11بهمن و جشنواره فیلم از 12بهمن کارش را آغاز خواهد نمود و قرار است هر دو جشنواره علاوه بر استفاده از فضای آنلاین در بعضی سالن های شهر تهران میزبان علاقه مندان باشند. جشنواره تئاتر تعدادی از سالن های نمایش را با 50درصد ظرفیت در اختیار می گیرد و هرچند هنوز پردیس های میزبان مخاطبان معین نشده اند اما محرز است که این جشنواره هم میزبان علاقه مندان در بعضی پردیس های سینمایی شهر تهران خواهد بود.

محسن قریب، مدیرعامل موسسه جشنواره ها و مناسبت های کیش:

کیش مجوز دارد

تصاویر و خبرهایی که از کیش می رسد حکایت از برگزاری کنسرت و برنامه های هنری دارد، در حالی که هنوز کرونا از پا در نیامده و همچنان احتمال یک موج دیگر وجود دارد. از سویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از فروکش کردن موج سوم کرونا در پایتخت، اهالی موسیقی را به اجرای کنسرت با رعایت پروتکل های بهداشتی، مجاز دانسته اما هنوز هیچ کنسرتی در تهران برگزار نشده هرچند خبرهایی در این باره هست؛ در عوض کیش که توانسته تا حد قابل اعتنایی ویروس را کنترل کند، بلافاصله طی یکی دو هفته اخیر برنامه کنسرت هایش را از سر گرفته است. همه اینها را با محسن قریب، مدیرعامل موسسه جشنواره ها و مناسبت های کیش در میان گذاشته ایم.

برگزاری کنسرت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در تمام کشور تعطیل است اما در شهر کیش کنسرت برگزار می شود. جریان چیست؟

طبق اطلاعیه شورای سلامت در شهرهایی که شرایط آبی دارند، تمامی برنامه های فرهنگی و اجتماعی می تواند به صورت معمول اما با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شود. کیش منطقه ای است که به شکر خدا همواره شرایط خوبی داشته و از آنجا که همه پروتکل های بهداشتی در این منطقه رعایت شده، طی چند ماه گذشته به صورت مستمر در شرایط آبی بوده است.

بنابراین بر اساس مجوز شورای سلامت، به صورت محدود با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشتی برنامه های هنری در این منطقه برگزار می شود.

مجوز شورای سلامت مربوط به چه بازه زمانی است؟

در یک ماه گذشته، کیش شرایط بسیارخوبی داشته و حتی یک بیمار مبتلا به کرونا هم در این منطقه بستری نشده است. بنابراین طبق مجوز شورای سلامت اجازه برگزاری کنسرت دارد. کیش همواره شرایط خوبی داشته و حتی در یک سال گذشته که بیشتر مناطق کشور سخت درگیر مبارزه با شیوع بیماری بودند، هرگز ظرفیت بیمارستان کیش پر نشده است.

این روزها چه کنسرت هایی در کدام سالن ها در حال برگزاری است؟

فعلا دو سالن در کیش مجوز دارند و مشغول فعالیت هستند. سالن آب نمای موزیکال و تالار شهر که هر دو روباز هستند.

تقریبا طی یک سال گذشته کنسرت های کیش برقرار بوده؟

یک هفته است که برگزاری کنسرت ها در شهرهای شرایط آبی دیگر ممنوع نیست و ما توانسته ایم کنسرت برگزار کنیم. این مجوز برای سراسر کشور و تمام شهرهایی که در شرایط آبی هستند، برقرار است. کیش هم مانند تمام شهرهای دیگر قبل از این مجوز نداشت.

اما با این حال کنسرت هایی در کیش برگزار گردیده بود!

بعد از بهمن 98، فقط دو رویداد هنری در کیش برگزار گردید که هر دو به دلیل اوج گیری شیوع بیماری کرونا، متوقف شدند و ادامه پیدا نکردند. یک هفته اخیر اجازه برگزاری کنسرت داده شده به این دلیل که برای چند ماه منطقه کیش در شرایط آبی بود. تقریبا یک هفته است که تمامی فعالیت ها در منطقه کیش طبق مصوبه شورای سلامت با رعایت پروتکل های بهداشتی از سر گرفته شده است.

برای برگزاری برنامه هایی مانند کنسرت واقعا چقدر امکان رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد؟

تمامی موارد تاکید شده را رعایت می کنیم؛ این که تمامی شرکت نمایندگان باید از ماسک استفاده نمایند، امکانات ضدعفونی در تمام بخش های سالن ها در دسترس افراد باشد، فاصله گذاری اجتماعی به صورت جدی رعایت می شود و فقط برای 50درصد ظرفیت سالن ها بلیت فروخته می شود. هنگام ورود و خروج هم از ازدحام جمعیت پیشگیری می شود. با رعایت تمام این موارد و نظارت کامل شورای سلامت، کنسرت ها در حال اجراست.

تهیه نمایندگان موسیقی و برگزارنمایندگان مسئله ای با ظرفیت 50درصد ندارند؟ اصلا برایشان به صرفه هست؟

با توجه به هزینه های سنگین آمد و شد، اقامت و اجرا در کیش شاید برای تهیه نمایندگان مالی نباشد اما فعلا آغاز نموده اند به این امید که شرایط بهتر شود.

چگونه است که شهرهای دیگر که در شرایط آبی هستند کنسرتی برگزار نمی نمایند اما در کیش از برگزاری کنسرت استقبال می شود؟

دلایل متفاوتی وجود دارد که باعث می شود کنسرت ها در کیش مورد استقبال قرار بگیرد؛ یکی از این دلایل استقبال همیشگی مسافران مناطق گردشگری از برنامه های فرهنگی و هنری است. این احتمال هم وجود دارد که شاید در شهرهای عظیم مثل تهران استفاده از 50درصد ظرفیت سالن ها خیلی مورد قبول تهیه نمایندگان نباشد یا شاید هم این امر بر می شود به استاندارد بودن سالن ها. سالن های کیش حتی اگر روباز نباشند با مساحت قابل توجه و سقف های بلند به علاقه مندان اطمینان می دهند و افراد می توانند با خیال آسوده تر از کنسرت ها و برنامه های هنری استفاده نمایند. این سالن ها معمولا محوطه عظیمی دارند و تجمع افراد در آنها نگران نماینده نیست.

کرونا باشد یا نباشد، اوضاع در حوزه فرهنگ و هنر همواره بحرانی است

دکترها جواب مان کردند

هنوز هم فرهنگ بی ارزش ترین موضوع برای مراجع و مسؤولان غیرمرتبط با حوزه فرهنگ است و شاید هیچ اتفاقی مانند کرونا نمی توانست، مهر تایید به این نگرانی و دردمندی 40 ساله بزند. درحالی که دغدغه مردم و بیش از همه اهالی فرهنگ در این روزها، سلامت و رعایت پروتکل هاست، ظاهرا مسؤولان بیش از همواره احساس می نمایند وقتش رسیده که حتی ظاهر دغدغه مندی برای فرهنگ را کنار بگذارند و با خیال راحت گوشی های شان را خاموش و تماس های خبرنگاران را رد نمایند.

جالب تر از همه این که خبرنگار هم قرار است در محوری همراه و همسو با تصمیمات ستاد ملی کرونا، گزارش تهیه کند و مثلا از مسؤولان ستاد بپرسد به غیراز تعطیل کردن رویدادهای فرهنگی مثل کنسرت ها حتی در شهرهای آبی، چه تصمیمات خوب و مؤثر دیگری گرفته اند.

چرا حتی اگر حامی شان باشیم جواب مان را نمی دهند؟

مسؤولان ستاد ملی کرونا این مقدار هم همکاری نمی نمایند.رسانه موظف است بپرسد چرا میان رویه های اعلامی ستاد کرونا ظرف همین چند روز، مدام تغییرات ایجادشده و درحالی که تا همین دو هفته پیش برگزاری رویدادها در شهرهای آبی، بلامانع بوده حالا ناگهان، سخنگوی این ستاد اعلام می نماید حتی در شهرهای آبی هم کنسرت ها نمی توانند بدون مجوز با بیش از 50نفر در سالن برگزار شوند.

تماس که می گیرید اعضای کمیته علمی مدام تأکید می نمایند کارشان پزشکی است و این دست سؤالات به آنها ربطی ندارد. مسؤولان ستاد هم لابد سرشلوغ تر از آن هستند که بعد از اعلام تصمیمات شان درباره آنها به احدی جوابگو باشند. برای اهالی فرهنگ هم البته روزهای سخت پزشکان قابل درک است اما این تلخ کامی ها که دردهان فرهنگ مانده، بحران کرونا و غیر کرونا ندارد. حوزه فرهنگ و هنر همواره بحران زده است.

اصلا ستاد، وزیر ارشاد را بازی می دهد؟

از مسؤولان ستاد ملی کرونا که بگذریم، علی القاعده مسؤولان فرهنگی کشور را باید بشود برای جوابگویی پیدا کرد. وزیر فرهنگ به عنوان عضو ارشد فرهنگی هیأت دولت، عضو ستاد ملی کرونا هم هست اما اگر شما اظهارنظری از ایشان درباره مشارکت در تصمیمات فرهنگی ستاد کرونا دیده اید، ما هم دیده ایم.

شاید مجموعه فرهنگی دولت را هم باید درک کنیم و حق بدهیم در تصمیماتی که در آن مشارکتی نداشته اند، حق دارند جوابگو هم نباشند. به نظر نمی رسد رابطه اعضای فرهنگی ستاد کرونا با سایر اعضا چندان گرم باشد، طوری که یک اظهارنظر احتمالا ناگهانی دکتر حریرچی در یک برنامه تلویزیونی می تواند سرنوشت همه تصمیمات قبلی و بخش های عمده و اصلی فعالیت های فرهنگ و هنر را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر وزارت فرهنگ هم بازی است چرا جوابگو نیست؟

وزیر محترم ارشاد،معاونان و البته مدیر دفتر موسیقی در زمره صعب الوصول ترین مسؤولان کشور هستند و حالا که مسؤولیت تصمیمات به واسطه اولویت و مرجعیت حفظ سلامت مردم به ستاد کرونا واگذارشده، این جوابگو نبودن، ساده تر و توجیه پذیرتر هم شده است. درهرصورت کسی نیست که ما از او درباره تصمیمات ناگهانی ستاد کرونا در حوزه فرهنگ و هنر بپرسیم حتی اگر قصدمان این باشد که از آن تصمیمات حمایت کنیم و به مردم اطلاع دهیم که چه برنامه ریزی هوشمندانه ای برای حوزه فرهنگ در روزهای بحرانی و سخت کرونا شده است.

آیا به معضلی بدتر از روحیه عدم جوابگویی دچاریم؟

حالا شاید بگویید معضل اصلی در روحیه جوابگو نبودن مسؤولان است. ولی واقعیت این است که مسأله عمیق تر از این حرف هاست. اگر می توانستیم فرض کنیم مسؤولان ستاد کرونا در دیگر شاخه های علمی، مالی و سیاسی، شخصیت هایی فرهنگی بودند به این معنا که به رویدادهای فرهنگی و هنری بها می دادند و در حد وقت و امکان خودشان اهل خواندن کتاب، شنیدن موسیقی و تماشای فیلم بودند آن وقت می توانستیم تصور کنیم در این روزهای بحرانی، قلبشان برای فرهنگ و هنر بتپد و نگرانش باشند و به جای انتخاب ساده ترین راه یعنی تعطیل کردن همه چیز و پمپاژ نگاه بالا به پایین به اهالی فرهنگ، کمی برای برنامه ریزی در این حوزه هم وقت می گذاشتند و سازوکاری می اندیشیدند که لااقل وجود محدودیت ها و محرومیت ها برای حوزه مظلوم فرهنگ به قیمت احساس انزوا و نادیده گرفته شدن تمام نشود. ما هنوز عادت ننموده ایم و اوضاع در حوزه فرهنگ، همواره بحرانی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6111

به "بالاخره بخوانند یا نخوانند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاخره بخوانند یا نخوانند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید