بازیگر اولین فیلم ناطق ایران که بود؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، هشتم فروردین، پنجاه و یکمین سالگرد درگذشت عبدالحسین سپنتا، نویسنده و بازیگر نخستین فیلم ناطق فارسی به نام دختر لر است.

بازیگر اولین فیلم ناطق ایران که بود؟

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، هشتم فروردین ماه پنجاه و یکیمن سال درگذشت عبداالحسین سپنتا نویسنده، فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگر ایرانی است.

نام سپنتا، بیش از هر چیز با ساختن نخستین فیلم ناطق فارسی با نام دختر لُر در تاریخ سینمای ایران ثبت شده است. وی نویسنده و بازیگر این فیلم بود که در سال 1312 به کارگردانی اردشیر ایرانی در هند ساخته شد.

به همین مناسبت، موزه سینمای ایران تصاویری از او و فیلم دختر لر را که از آرشیو اختصاصی انتخاب شده در کانال اطلاع رسانی خود منتشر نموده است.

پاسپورت نویسنده و بازیگر دختر لر

عبدالحسین شیرازی که بعدها فامیلی هنری سپنتا را برای خود انتخاب کرد در چهارم خرداد سال 1278 در تهران به دنیا آمد . پس از پاین تحصیلات مقدماتی سپنتا در سال 1306 و در 28 سالگی به هند رفت و تحصیل در زمینه تاریخ، فرهنگ و ادبیات کهن را در بمبئی شروع کرد .

علاقه زیاد او به تاریخ و ادبیات ایران باستان باعث شد تا یک سال پس از ورود به هند نخستین روزنامه اش را با نام دورنمای ایران منتشر کند.

با این حال صنعت نوین و نوپای سینما که در هند هواداران فراوانی داشت، سپنتای جوان را جذب کرد. او با دیدن سینمای ناطق دست به قلم برد تا فیلمنامه ای بنویسد که براساس آن، برای نخستین بار بازیگر ایرانی بتواند در فیلم سخن بگوید چرا که تا آن موقع سینمای ایران صامت بود. سپنتا در این راه با فردی به نام اردشیر ایرانی آشنا شد .

تصویری از اشعار عبدالحسین سپنتا

وی پس از مطالعه درباره سینما بصورت تئوری، سناریو (فیلمنامه) فیلم را نوشت، مشکل اساسی ایرانی و سپنتا در تهیه فیلم، انتخاب بازیگران بود که باید با زبان فارسی آشنا بودند، پس از جستجوی بسیار، انتها همسر یکی از کارمندان استودیو به نام روح انگیز سامی نژاد جهت ایفای نقش دختر لر برگزیده شد.

نقش های دیگر فیلم را هادی شیرازی و سهراب پوری ایفا کردند و نقش های فرعی را خود سپنتا با تغییر صدا و لحن صحبت می کرد.

پس از هفت ماه کار مداوم، نخستین فیلم ایرانی ناطق ساخته شد، از این فیلم بعدها بنام جعفر و گلنار نیز یاد شده است.

نقش اساسی در تهیه این فیلم، به سپنتا تعلق داشت، در واقع کارگردانی هنری فیلم دختر لر با سپنتا و کارگردانی فنی با اردشیر ایرانی بود.

فیلم دختر لر در مهر 1312 آماده نمایش شد و در 30 آبان همان سال نمایش فیلم در سینما مایاک در خیابان لاله زار شروع و با استقبال بی سابقه ای روبرو شد، از دی ماه همان سال نیز به مدت 120 روز در سینما سپه اکران شد و حتی سال بعد یک ماه در سینما مایاک و 50 روز در سینما سپه نمایش مجدد یافت و نمایش سومی نیز در سینما سپه داشت .

قرارداد اکران فیلم در سینما مایاک (از نخستین قراردادهای نمایش فیلم در ایران) - سال 1312

در کارنامه کاری سپنتا علاوه بر دخترلر دیگر فیلم های ناطق سینمای ایران به چشم می خورد، فیلم های فردوسی (به مناسبت جشن هزاره فردوسی در سال 1313) ، چشم های سیاه و لیلی و مجنون که با مضامین تاریخی و هنری و به صورت ناطق ساخته شدند اما هیچ کدام شهرت و استقبال دختر لر را نیافتند .

فیلمنامه نویسی، شاعری، طراحی صحنه، تدوین و بازیگری از جمله فعالیت های سپنتا در حوزه هنر بود.

او هشتم فروردین سال 1348 در 70 سالگی درگذشت و در محله تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد .

پوستر اولین فیلم ناطق سینمای ایران دختر لر

4104/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4296

به "بازیگر اولین فیلم ناطق ایران که بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیگر اولین فیلم ناطق ایران که بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید