احیاء مشاغل مبتنی بر طبیعت در گرو توسعه اکوتوریسم

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیئت علمی دانشگاه بینالود مشهد گفت: با توجه به ظرفیت های خوب ایران از نگاه طبیعی، توسعه اکوتوریسم می تواند باعث احیا مشاغل بومی و غیربومی مبتنی بر طبیعت در سطح ملی و محلی گردد.

احیاء مشاغل مبتنی بر طبیعت در گرو توسعه اکوتوریسم

دکتر سیامک منصوری در گفت وگو با خبرنگاران به اهمیت و نقش اکوتوریسم در ایجاد فرصت های شغلی پرداخت و اظهار کرد: امروزه از صنعت گردشگری به اسم یک بازوی قدرتمند برای افزایش عایدیزایی و فقر زدایی کشورهای درحال توسعه نام برده می گردد.

وی ادامه داد: در تعریف اکوتوریسم از آن به اسم سفر مسئولانه به منطقه ها بکر و دست نخورده یاد شده که موجب ارتقاء و انتفاع جامعه محلی می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه بینالود مشهد گفت: در واقع مجامع بین الملل به مسئله احترام به جامعه محلی تاکید دارند. بنا بر این تعریف، اکوتوریسم به اسم الگویی فضایی در عصر تازه برای پویایی اقتصاد جامعه محلی مورد استفاده قرار می گیرد.

منصوری توضیح داد: همان طور که گفته شد صنعت گردشگری یکی از اشتغال زاترین و عایدیزاترین صنایع به تعداد می رود و در واقع اکوتوریسم یکی از سازگارترین انواع این صنعت یا نوع گردشگری است.

وی افزود: این صنعت می تواند به منظور فراهم ساختن فرصت های شغلی یا اشتغال زایی و افزایش عایدی ساکنین محلی در منطقه ها مختلف مورد استفاده قرار گیرد و قطعا اکوتوریسم موجب بازار کار پررونق در کشورهای در حال توسعه خواهد شد.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: با توجه به ظرفیت های خوب ایران از نگاه طبیعی، توسعه اکوتوریسم می تواند باعث احیاء مشاغل بومی و غیربومی مبتنی بر طبیعت در سطح ملی و محلی گردد.

تاثیر توسعه اکوتوریسم با افزایش عایدی محلی بر توسعه دیگر صنایع

منصوری تشریح کرد: عایدی حاصل از اکوتوریسم در سطح بین المللی سرعت قابل توجهی داشته و حتی از تجارت های جهانی هم پیشی گرفته است. توان و قابلیت های اکوتوریسم زمینه های پویا و فعالی را جهت توسعه ارائه می دهد.

وی افزود: آنالیز جغرافیای طبیعی و امکان سنجی هر کدام از جاذبه های طبیعی ایران، یک قابلیت سرمایه گذاری ویژه در کشور محسوب می گردد و گویای این مسئله است که اکوتوریسم ایران یک منبع مالی کم نظیر تلقی شده و بسیار در این زمینه مستعد است.

عضو هیات علمی دانشگاه بینالود اعلام کرد: تا حدود زیادی می توان گفت که ما اکوتوریسم را به حال خود رها نموده ایم. توسعه اکوتوریسم با افزایش عایدی محلی می تواند بر توسعه صنایع دیگر محلی موثر باشد. این امر با افزایش قدرت خرید مردم و با بالارفتن قدرت سرمایه گذاری اکوگردشگری به ویژه در قطب های طبیعی کشور تحقق می یابد.

منصوری گفت: مجموعه فعالیت گسترده ای که گردشگری و اکوتوریسم ایجاد می نماید بیش از هر فعالیت مالی دیگر ایجاد فرصت های شغلی را فراهم می نماید که این موضوع به این علت است که اصولا صنعت گردشگری و اکوتوریسم صنعتی خدماتی محسوب می گردد و احتیاج به تعداد زیادی نیرو دارد.

وی اسم کرد: به طور کلی اکوتوریسم بر روی صنایع خدماتی حول محور گردشگری و به خصوص گردشگری پایدار تاثیر مستقیم دارد، بعلاوه اکوتوریسم تاثیری غیرمستقیم بر روی صنایع پاک مانند استفاده از انرژی پاک و فراوری محصولات کم تاثیر بر محیط زیست دارد.

این استاد دانشگاه افزود: منافع مالی اجتماعی اکوتوریسم بسیار چشمگیر است. اکوگردشگر ها برخلاف گردشگر های معمولی حاضرند پول بیشتری بپردازند و توقع کمتری هم دارند. اکوگردشگر ها به تسهیلات اقامتی، سرویس پذیرایی و رستوران های لوکس احتیاجی ندارند و حاضرند بعضی مبالغ را برای حفظ محیط زیست و ارتقاء سطح زندگی مردم محلی پرداخت نمایند.

منصوری گفت: در بخش اقامتی و ارائه تسهیلات تا حدودی با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی توانستیم در ایران از شرایط اکوگردشگری و فرصت های شغلی ناشی از آن استفاده کنیم که عملکرد خوبی بود اما کافی نبود.

وی افزود: همانطور که گفته شد اکوتوریسم راه های عایدیزایی بسیار متفاوتی دارد که در حال حاضر بیشتر در حوزه خدماتی از آن استفاده می گردد و احتیاج است در بخش های محیط زیست و عایدیزایی مورد توجه بیشتر و سرمایه گذاری قرار گیرد.

بیشتر کشورها در بخش عایدی حاصل از اکوتوریسم پیروز بوده اند

عضو هیات علمی دانشگاه بینالود در پاسخ به این سوال که کشورهای صاحب سبک در صنعت گردشگری چه راهکارهایی برای توسعه اکوتوریسم پیاده می نمایند، گفت: باید گفت به اسم مثال در یک منطقه جنگلی در کاستاریکا سالانه حدود 15 هزار بازدیدنماینده در بخش های اکوتوریسمی حضور پیدا می نمایند و هر کدام حاضرند مبلغ اضافی برای نگهداری آن منطقه بپردازند.

منصوری توضیح داد: بسیاری از کشورها در عایدی حاصل از اکوتوریسم عملکرد خوبی داشتند و توانستند عایدیهای خوبی را برای بهتر کردن معیشت زندگی مردم داشته باشند. برای مثال کشورهای آفریقایی در این زمینه بسیار پیروز بودند، اما در ایران با وجود ظرفیت های مشابه و پتانسیل های مناسب در مورد رونق اکوتوریسم، تا به امروز آنطور که باید از این ظرفیت ها استفاده نشده است. پیروزیت اکوتوریسم در گرو برنامه ریزی جامع و هماهنگی کامل بین بخش خصوصی و دولتی است.

وی اعلام کرد: در این جریان، یکسری شناخت های صحیح از قابلیت های مالی، زیست محیطی و فرهنگی منطقه ها مختلف ضروری است و باید از این موارد در برنامه ریزی های خود استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بینالود اسم کرد: توسعه توان های اکوتوریسم باید به صورت هماهنگ و مکمل در سطح مجامع شکل گیرد، به این معنی که برای هر منطقه به صورت مجزا نمی توان یک برنامه ریزی داشت.

منصوری ادامه داد: تاثیر اولیه اکوتوریسم بر روی محیط زیست بوده و محیط زیست یک زنجیره است، نمی توانیم برای هر منطقه یک برنامه داشته باشیم و به بقیه منطقه ها توجهی نداشته باشیم؛ برنامه ها باید به صورت جامع و دربرگیرنده کل اهداف مشترک در نظام زیست محیطی باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توسعه مشاغل اکوتوریسم می تواند تاثیر منفی بر محیط زیست و دیگر صنایع محلی داشته باشند، گفت: هر توسعه ای که نامتوازن و بدون برنامه ریزی شکل گیرد مسلما می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. در صورت عدم توجه به ظرفیت های برد وتحمل منطقه، اکوتوریسم می تواند اثر منفی بر دیگر صنایع محلی و حتی محیط زیست داشته باشد که حتی بعضی از آن ها جبران ناپذیر خواهند بود.

رشد صنعت اکوتوریسم در دوران کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه بینالود با اشاره به اینکه اقبال گردشگران در شرایط کرونایی بیشتر به سمت سفرهای اکوگردشگری بود، اظهار کرد: بیشتر مردم ترجیح می دادند به گردش های طبیعی بپردازند و این بخش از صنعت گردشگری رشد بیشتری داشت.

منصوری ابراز کرد: بیشتر کشورهای درحال توسعه و کشورهایی که در زمینه اکوتوریسم کار می نمایند، توانسته اند با استفاده از تورهای طبیعت گردی و تورهای اکوگردشگری به بخش های آسیب دیده خود در گردشگری در زمان رکود ناشی از کرونا بهبود بخشند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7115

به "احیاء مشاغل مبتنی بر طبیعت در گرو توسعه اکوتوریسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیاء مشاغل مبتنی بر طبیعت در گرو توسعه اکوتوریسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید