ابتلای 14 درصد جمعیت بالای 30 سال خوزستان به دیابت

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران/خوزستان مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان رتبه سوم دیابت در کشور را دارد، گفت: به طور میانگین 14 درصد جمعیت بالای 30 سال استان خوزستان به بیماری دیابت مبتلا هستند.

ابتلای 14 درصد جمعیت بالای 30 سال خوزستان به دیابت

رضا نظریان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بیماری دیابت به دلیل ایجاد مسائلی در لوزالمعده (پانکراس) به وجود می آید؛ با توجه به اینکه بدن انسان به انرژی نیاز دارد، گاهی بدن انسان انسولین تولید نمی کند ویا انسولین تولید می شود ولی جذب بدن نمی شود.

وی افزود: شایع ترین نوع دیابت شامل تیپ 1 و تیپ 2 است. دیابت تیپ یک در افراد زیر 30 سال رخ می دهد و قشر جوان، نوجوان و کودک را مبتلا می کند و داروی اصلی این تیپ، تزریق انسولین است.

مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان با بیان اینکه 10 درصد دیابتی ها، به دیابت تیپ یک مبتلا هستند، افزود: بسیاری از مردم گمان می کنند که دیابت، یک بیماری ارثی است یا به دلیل مصرف زیاد شیرینی ها به آن مبتلا می شوند در حالی که احتمال اثر این موارد در ابتلا به دیابت، زیر 10 درصد است و نقش چندان پررنگی در مبتلا شدن به دیابت ندارند. البته تغذیه نامناسب، عدم چکاپ های سلامت سالیانه، فرایند زندگی ماشینی و عدم فعالیت های بدنی، عفونت ها و موارد ناشناخته دیگری نیز برای ابتلا به دیابت وجود دارد.

وی عنوان کرد: بیشتر مبتلایان به دیابت تیپ 2، افراد بالای 40 سال هستند. درمان بیشتر این تیپ با استفاده از مصرف قرص است؛ ولی اگر درمان برای این گروه با قرص کنترل نشود پزشکان متخصص تزریق انسولین را شروع و تجویز می کنند.

نظریان ادامه داد: دیابت بارداری، نوع دیگر دیابت است. در بدن بعضی خانم ها بعد از هفته هجدهم بارداری هورمون هایی تشکیل می شود که می تواند سیستم انسولین بدن را مختل کند؛ در بیشتر خانم ها این مشکل بعد از زایمان برطرف می شود اما در بعضی ها اختلال در بدن باقی می ماند که دیابت بارداری گفته می شود.

مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان شرح داد: از علائم خاص دیابت می توان به نوشیدن زیاد آب، پرخوری، تکرر ادرار، کاهش شدید وزن، تاری دید و خستگی مفرط اشاره کرد ولی ممکن است یک فرد دیابتی باشد و هیچ علامتی هم نداشته باشد.

وی افزود: آزمایش و بررسی های سلامت بدن به صورت سالیانه به خصوص کنترل قند خون یک ضرورت برای همه افراد است. در صورت عدم کنترل دیابت، این بیماری می تواند منجر به سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، قطع عضو و دیالیز شود و به همین دلیل بیماری دیابت ام الامراض یا اپیدمی قرن نامیده شده است.

نظریان شرح داد: در صورت تغذیه سالم، چکاپ های سلامت توسط آزمایشگاه و ورزش منظم می توان تا 80 درصد از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه از هر 10 تا 11 فرد بزرگسال ایرانی یک نفر مبتلا به دیابت است، افزود: متاسفانه استان خوزستان رتبه سوم ابتلا به بیماری دیابت را در کشور دارد؛ 16 درصد جمعیت شهری و 8 درصد جمعیت روستایی خوزستان به دیابت مبتلا هستند و در مجموع به طور میانگین 14 درصد جمعیت بالای 30 سال استان خوزستان دیابت دارند که نکته بسیار حائز اهمیت و جدی است.

وی با اشاره به شرایط بیماری دیابت و شیوع کرونا گفت: متاسفانه 30 درصد مبتلایان و آسیب دیدگان کروناویروس، دیابتی ها هستند لذا رعایت اصول بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی، دوری از هر گونه تجمعات، استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست ها برای بیماران دیابتی، یک اصل ضروری است.

مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان با بیان اینکه اساس فعالیت های انجمن دیابت حوزه آموزش و پیشگیری است، گفت: انجمن دیابت استان خوزستان بیش از 10 سال است که جزو مراکز برتر کشور در حوزه های اجتماعی سلامت و تنها انجمن دیابت کشور است که حوزه فعالیت استانی دارد.

نظریان با اشاره به لزوم اهمیت دادن به نکات سلامت محور، افزود: بیشتر مراجعه کنندگان به انجمن دیابت استان خوزستان، با عارضه هستند و بیشترا دیر به انجمن و پزشک های حاذق مربوطه مراجعه می کنند که این موضوع بسیار ناگوار است؛ الزاما نباید تنها در صورت بیمار شدن، برای بررسی سلامت به آزمایشگاه و پزشک مراجعه کرد بلکه باید سالانه حداقل دو مرتبه چکاپ های سلامت توسط همه افراد انجام شود.

وی گفت: متاسفانه استان خوزستان جزو استان های دارای بیشترین آمار مبتلایان به بیماری های خاص و صعب العلاج است؛ با توجه به اینکه خوزستان در بیماری دیابت رتبه سوم کشور را دارد، آموزش و پیشگیری، کنترل و خدمت رسانی به این حوزه مهم، نیازمند عزم جدی و حمایت همه جانبه و اقدامات جدی است. قطعا با رعایت کردن، پیشگیری و آموزش می توان اقدامات ارزشمندی انجام داد.

مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان گفت: متاسفانه بیشترین کسانی که در تحریم ها آسیب می بینند، بیماران هستند و تحریم های دارویی ظالمانه دور از مباحث انسانی و اجتماعی است. در حوزه تولیدات داخلی انسولین خوشبختانه اقدامات خوبی اجرا شده اما کماکان مسائلی در تامین نیازهای دارویی، انسولین ها و مواد اولیه موثر خارجی وجود دارد که امیدواریم با درایت و حمایت مسئولان مربوطه برطرف شود.

نظریان گفت: متاسفانه از انجمن دیابت استان خوزستان به عنوان یکی از مجموعه های برتر سلامت کشوری حمایت نمی شود؛ ما برنامه های خوب و سلامت محور داریم اما بودجه و حمایت لازم نداریم. استانی که رتبه سوم ابتلا به دیابت در کشور را دارد، نیازمند حمایت تمام قد همه مدیران و کنندگان محترم استان است.

وی افزود: در صورت عدم حمایت و همکاری همه جانبه، قطعا مجموعه های سلامت محور در سطح استان خوزستان با مسائل و چالش های جدی روبرو خواهند شد که این مساله، یک هشدار جدی برای خدمت رسانی و بقای انجمن ها است و باید حوزه سلامت اولویت قرار داده شود و همه نهادها همکاری کنند زیرا حوزه سلامت یک حوزه جامع و فرابخشی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6967

به "ابتلای 14 درصد جمعیت بالای 30 سال خوزستان به دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلای 14 درصد جمعیت بالای 30 سال خوزستان به دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید