آخرین تصمیمات در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه ها

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران، علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس گفت: با توجه به بهبود شرایط واکسیناسیون در کشور و شتاب گرفتن آن، کاهش نگرانی خانواده ها، ضرورت انجام فعالیت های آموزشی و تربیتی حضوری و کاهش آسیب هایی که گریبانگیر دانش آموزان در جریان یادگیری شده بود، آموزش و پرورش سیاستش را به سمت بازگشایی حضوری مدارس برده و کوشش دارد به صورت تدرجی، آرام، با تأنَی و رعایت جوانب بهداشتی آموزش های حضوری را به تدریج از سر بگیرد.

آخرین تصمیمات در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه ها

وی با بیان اینکه این وزارتخانه به همین علت الگویی را برای شروع فعالیت های حضوری طراحی کرد و در دست اجرا دارد گفت: بر اساس این الگو در اولویت اول مدارس روستایی کشور فعالیت های حضوری خود را از سرگرفتند، زیرا از تراکم جمعیت کمتری برخوردار هستند و از طرف دیگر معمولاً در منطقه ها محروم دسترسی به سایر شیوه های آموزشی هم کمتر است.

دو گروه دانش آموز در مدارس روستایی و عشایری

کمرئی اضافه نمود: حدود 3.5 میلیون جمعیت دانش آموزی در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند که در دو گروه اولویت بندی شدند. در نیمه اول مهرماه همه مدارس دارای کلاس های 15 نفره مشمول بازگشایی شدند، زیرا احتیاجی به گروه بندی نبود و از اول مهر مجاز بودند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرکردن فرمی که آمادگی آنها را ارزیابی می نماید بازگشایی را انجام دهند که این رخ داد.

وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم مهرماه هم مدارس روستایی و عشایری با جمعیت حدود 30 دانش آموز مجاز به بازگشایی با رعایت پروتکل های بهداشتی بودند که این اتفاق هم افتاده است گفت: در مجموع مدارس روستایی یا فعالیت های حضوری را شروع نموده اند و یا با ارزیابی منطقه ها آموزشی از شرایط بهداشتی مجوز را دریافت و در شرف بازگشایی هستند.

دانش آموزان فنی وحرفه ای و کاردانشی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس ادامه داد: در گروه مهرم دسته دیگری از دانش آموزان مجاز به حضور در مدرسه بودند که فنی وحرفه ای و کاردانشی ها بودند. این گروه در دروس مهارتی مجاز به فعالیت حضوری شدند.

وی اضافه نمود: ماهیت دروس مهارتی، عملی است و باید در فضای کارگاهی آموزش ببینند، بنابراین گرایش برای بازگشایی در اینجا بیشتر بود. بعلاوه تراکم دانش آموزان مهارتی کمتری است و فضاهای کارگاهی وسیع هستند.

دانش آموزان پایه اول ابتدایی

کمرئی با اشاره به اینکه گروه سومی که امکان آموزش حضوری داشتند دانش آموزان پایه اول ابتدایی بودند که می توانستند به صورت مدیریت شده در مدرسه حضور داشته باشند و یک روز در هفته با معلم خود، فضای مدرسه و شرایط محیطی آن آشنا شوند تا بعد شرایط بهتری برای آنها ایجاد گردد مطرح نمود: دانش آموزان اول ابتدایی هیچ تصوری از مدرسه و معلم ندارند و پیش بردن آموزش آنها در فضای مجازی کار دشواری است. مدارس ابتدایی مجاز بودند این کار را به صورت مدیریت شده انجام دهند.

وی تاکید نمود: دو شاخص برای ورود به فرایند بازگشایی ضروری بوده؛ نخست رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دوم تهویه مناسب فضا و رعایت نکات بهداشتی؛ توزیع اقلام بهداشتی هم صورت گرفته و نظارت بر بهداشت فردی و آگاهی دادن به خانواده ها هم صورت پذیرفته و در جریان است (ایسنا).

چه خبر از بازگشایی دانشگاه ها؟

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان هم با اشاره به موافقت ستاد ملی کرونا با بازگشایی دانشگاه ها گفت: ستاد اجرایی از سرگیری کامل دانشگاه ها در سازمان امور دانشجویان تشکیل شده تا پیش بینی های لازم برای ارائه خدمات بهینه به دانشجویان را آنالیز و به دانشگاه ها اعلام کند.

هاشم داداش پور در ارتباط تصویری آنلاین با دبیران منطقه ها دانشجویی گفت: اصل بازگشایی دانشگاه ها تدریجی و پلکانی یک اولویت است و کوشش مدیران سازمان امور دانشجویان و معاونان این است که با کمترین مشکل روبرو گردد و محیطی کاملاً مناسب برای دانشجویان فراهم گردد.

رئیس سازمان امور دانشجویان اضافه نمود: در ستاد اجرایی بازگشایی دانشگاه ها در سازمان امور دانشجویان کمیته های تخصصی در زمینه تغذیه، خوابگاه، مشاوره و روان شناسی، ورزش و تربیت بدنی تصمیم گیری می نمایند و با اخذ نظرات معاونت های دانشجویی دانشگاه ها، یک سیاست واحد را تدوین و ابلاغ خواهند کرد.

دانشگاه ها شرایط یکسانی ندارند

داداش پور تاکید نمود: همه دانشگاه ها از نظر شرایط جغرافیایی، رنگ بندی شیوع کرونا، امکانات و تعداد دانشجو در شرایط یکسانی نیستند و طبیعی است بخشی از برنامه ریزی ها به استان ها واگذار گردد تا شیوه بازگشایی دانشگاه های منطقه خود را معین نمایند.

وی تاکید نمود: قطعاً فراهم کردن امکانات تعذیه ای و خوابگاهی در شرایط پس از کرونا نسبت به 2 سال گذشته آن بسیار فرق دارد و آماده سازی دانشگاه ها برای ارائه این خدمات به زمان، منابع اقتصادی و برنامه ریزی احتیاج دارد برای مثال با توجه به شرایط بهداشتی اعلامی ستاد ملی کرونا در زمینه رعایت فاصله اجتماعی، دانشگاه ها احتیاجمند فراهم کردن فضای خوابگاهی بیش از گذشته هستند.

معاون وزیر علوم بیان نمود: نظر مسئولان کشور و به ویژه مسئولان آموزش عالی، حضور دانشجویان در دانشگاه است که فراهم کردن شرایط این حضور احتیاجمند حمایت های ملی در زمینه بودجه و اعتبارات اقتصادی است که مساعدت دولت و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه لازم است.

مساله اسکان دانشجویان

داداش پور به مساله اسکان دانشجویان غیربومی در خوابگاه اشاره نمود و گفت: دانشگاه هایی که خوابگاه کافی نداشتند از بخش خصوصی و خودگردان استفاده می کردند که پس از 2 سال تعطیلی دانشگاه ها، این خوابگاه ها تغییر کاربری داده اند یا هزینه های آن ها بالاتر رفته است.

رئیس سازمان امور دانشجویان از حمایت کامل این سازمان و صندوق رفاه دانشجویان در حد امکانات، از دانشگاه ها برای بازگشایی تدریجی اطلاع داد و گفت: از همه مسئولان استانی و کشوری انتظار داریم دانشگاه ها را در این زمینه کمک نمایند تا ضمن توجه به سلامتی دانشجویان، بار دیگر شاهد رونق علم و پژوهش در کشور باشیم (آنا).

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7398

به "آخرین تصمیمات در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین تصمیمات در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید