آسیب دیدگی 650 هزار واحد تولیدی از کرونا

به گزارش نوای پرنده پارسی، مشاور مالیاتی اتاق اصناف با اشاره به درگیری 90 درصد اصناف در شرایط کنونی شرح داد: در حال حاضر 650 هزار واحد تولیدی از این بابت آسیب دیده اند.

آسیب دیدگی 650 هزار واحد تولیدی از کرونا

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، برنامه صبح و گفتگو رادیو گفتگو با موضوع تعویق در پرداخت و تقسیط اقتصادیات برای اصناف با حضور محمدرضا جعفریان مشاور اقتصادیاتی اتاق اصناف و در ارتباط تلفنی با دکتر سیاوش غیبی پور کارشناس حوزه اقتصادیات پخش شد.

جعفریان با بیان اینکه اصناف به دنبال شیوع ویروس کرونا شرایط بسیار بدی پیدا کردند گفت: رستوران ها، شیرینی فروش ها و آجیل فروش ها، پوشاک و همه اصناف درگیر این قضیه شدند و اگر دولت کمک نکند شرایط اصناف و اقتصاد تا دو سه ماه آینده بغرنج و به شدت سخت تر خواهد شد.

وی در رابطه با نقش اصناف در اقتصاد کشور افزود: نمی توان گفت: همه اصناف صدردصد سلامت کار می کنند چراکه ممکن است تعدادی هم تخلف کنند، اما تعداد متخلفان در اصناف بسیار اندک است و بیشتر آن ها همیشه در خدمت مردمند.

مشاور اقتصادیاتی اتاق اصناف درخصوص تاثیر پذیری اصناف از شرایط کنونی بیان داشت: هر صنفی همانطور که مجموعه ای از خدمات را ارائه می دهد در مقابل ده ها خدمات هم دریافت می کند بنابراین اصناف از تولید تا توزیع مجموعه هایی به هم پیوسته اند که به دنبال شیوع کرونا همه آن ها در سراسر کشور درگیر شدند.

جعفریان با اشاره به درگیری 90 درصد اصناف در شرایط کنونی شرح داد: در حال حاضر 650 هزار واحد تولیدی از این بابت آسیب دیده اند، اما مشکل آسیب دیدگی اصناف فقط در پایان سال نیست مگر در اول سال که سیل آمد هم شرایط خوب بود؟!

مشاور اقتصادیاتی اتاق اصناف تأکید کرد: سازمان امور اقتصادیاتی و دولت باید بسته مناسبی را برای اصناف در نظر گیرد و فرآیند رسیدگی به پفراینده های اقتصادیاتی نیز باید به روز رسانی شود.

همچنین در ادامه این برنامه رادیویی، غیبی پور گفت: از آنجایی که یک ماه آخر سال یعنی اسفند، ماه طلایی برای جمع آوری محصول و درآمدزایی اصناف بوده لذا می توانند در اظهارنامه سال 1398 این موارد را متذکر شوند.

این کارشناس امور اقتصادیاتی افزود: بخشی از اختیارات مانند تقسیط و تمدید پرداخت اقتصادیات مربوط به خود سازمان امور اقتصادیاتی است که در دل قانون اقتصادیات های مستقیم دیده شده و بخش دیگر هم مربوط به هیئت دولت است. اگر روال آسیب پذیری ناشی از شیوع کرونا ادامه پیدا کند ما نیازمند تصویب قانون در مجلس هستیم تا یک وقفه و تنفس به واحد های آسیب دیده داده شود.

غیبی پور متذکر شد: اقتصادیات بر درآمد یعنی واحد صنفی باید سهمی از محل درآمد را به حکومت به عنوان اقتصادیات بپردازد، اما وقتی بیشتر واحد ها نیمه تعطیلند و درآمدی حاصل نمی شود یعنی اقتصادیاتی هم نباید داده شود و این هم برای مامور اقتصادیات قابل قبول است.

وی با اشاره به تفاوت آسیب دیدگی اقتصادی اصناف از شیوع کرونا گفت: به عنوان مثال اوج کار صنف آجیل فروشان در شب یلدا و پایان سال است لذا میزان آسیب پذیری این صنف از دیگر اصناف به مراتب بیشتر است، اما همه اصناف به هم وابسته اند و همگی از این شرایط آسیب می بینند ضمن اینکه بسکمک از کارگران نیز در واحد های تولیدی بیکار شدند که این افراد هم باید شناسایی و از آن ها حمایت شود.

کارشناس حوزه اقتصادیات یادآور شد: با توجه به کاهش فروش نفت و شرایط تحریم، در حال حاضر پولی در سبد درآمد دولتی نیست که بین مردم توزیع شود و همین پولی هم که قرار شده دولت کمک کند باید به سختی با وام دریافت از بانک جهانی و سایر فرایند ها فراهم شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4032

به "آسیب دیدگی 650 هزار واحد تولیدی از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب دیدگی 650 هزار واحد تولیدی از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید