جنجال بر سر اظهارات چاووش اوغلو درباره امنیت کرونایی جهانگرد ها در ترکیه

به گزارش نوای پرنده پارسی، تاکید دولت اردوغان بر واکسیناسیون سریع مناطق توریستی در ترکیه به منظور جذب منابع ارزی، با واکنش تند مخالفین روبرو شد.

جنجال بر سر اظهارات چاووش اوغلو درباره امنیت کرونایی جهانگرد ها در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، این روزها در ترکیه، قرنطینه و تعطیلی طولانی 3 هفته ای در جریان است و قرار است به مدت چند روز هم تمدید گردد، اما ظاهراً حواشی سیاسی و اقتصادی کرونا، از همه چیز مهم تر شده و این موضوع تبدیل به کانون مهمی برای ادامه کشمکش و جدال سیاسی بین حاکمیت و احزاب مخالف شده است.

تا دو روز پیش، در همه جدل های سیاسی مرتبط با کرونا، پای 3 نفر در میان بود که مداوماً آماج نقدها مخالفین بوده و هستند:

1.رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، متهم به این است که در اعلام ممنوعیت ها، دیدگاه حزبی دارد و اصرار او بر برگزاری کنگره های استانی حزب عدالت و توسعه، هزاران نفر را به ویروس کرونا مبتلا کرد و علاوه بر این، به اصطلاح عوامانه، خسیس بازی به خرج داده و حاضر نشده زیر بار حمایت اقتصادی از مردم برود.

2.فخرالدین کوجا وزیر بهداشت به این متهم است که در اعلام آمار قربانیان و مبتلایان، از ارائه آمار شفاف خودداری می نماید و در مشخص باید و نبایدهای کرونایی، به جای نظرات ستاد ملی مبارزه با کرونا، نظرات رئیس جمهور را می پذیرد.

3.سلیمان سویلو وزیر کشور با این انتقاد روبرو شده که در خصوص تردد بین شهری و اعطای مجوز استثنا برای گردش و بیرون آمدن از خانه، نظارت دقیقی اعمال ننموده و مقررات و قوانین من درآوردی او در خصوص چند و چون خرید از فروشگاه ها و ممنوعیت فروش الکل، منطبق با قانون اساسی نیست.

اما کسی فکرش را نمی کرد که پای وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی هم به این موضوع باز گردد.

سخنان مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به آلمان، موجب آن شد که احزاب مخالف و حتی روشنفکران و افراد مستقل دور از عالم سیاست، زمینه مساعد و ابزار بهتری برای انتقاد از دولت اردوغان پیدا نمایند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در ملاقات با همتای آلمانی اش هایکو ماس، چنین گفت:ما به شما ضمانت واکسیناسیون می دهیم. هر جا که مردم، جهانگرد به چشم ببینند، واکسن عمومی انجام خواهد شد.

این حرف چاووش اوغلو و تاکید دولت اردوغان بر واکسیناسیون سریع مناطق جهانگردی به منظور جذب منابع ارزی، با واکنش تند مخالفین روبرو شد.

جُنید اُزدمیر روزنامه ­نگار مشهور ترکیه که با 7 میلیون دنبال نماینده در توییتر، تقریباً هر روز به صورت زنده در توییتر، اینستاگرام و یوتیوب، برنامه زنده اجرا می نماید، در یک فایل ویدیویی مفصل در این مورد گفته است: ما همه این محدودیت ها و تعطیلات و مقررات سخت را تحمل می ­کنیم که این بلای کرونا را پشت سر بگذاریم. اما بسیار بی ­معنی است که می­ خواهند به شکل تبعیض آمیز با این مساله برخورد نموده و اول، مناطق جهانگردی را واکسینه نمایند. یعنی قرار است جهانگرد ها را مانند دلار و یوروی متحرک نگاه کنیم؟ جالب است کنار ساحل می ­روی، جهانگرد اجازه دارد توی آب برود و شنا کند اما شهفرایند ترک باید از ترس کرونا در خانه بماند. این برخورد صحیح نیست. ما شرایط کشور و دولت را می فهمیم و می دانیم که توریسم برای کشور ما، یک منبع ارزی مهم است. اما قرار نیست به خاطر دستیابی به درآمد بیشتر، عدالت در ارائه خدمات بهداشتی و سلامت مردم را فراموش کنید. آن شهفرایندی که در یک محله محروم استانبول زندگی می نماید و با جهانگرد روبرو نمی گردد، چه گناهی نموده که باید منتظر بماند و چند کیلومتر آن طرف تر در فلان بخش شیک و جهانگردی استانبول، همه مردم عادی واکسینه شوند. این برخورد درست نیست.

همچنین ابرو گونای سخنگوی ه.د.پ و نماینده ماردین در مجلس ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: بر اساس اطلاعاتی که چاووش اوغلو وزیر امور خارجه منتشر نموده، وزارت بهداشت از این به بعد، اولویت بیشترین واکسیناسیون را به مناطق جهانگردی اختصاص می­ دهد تا اروپا راضی گردد، جهانگرد به ترکیه بفرستد. این یعنی چه؟ معنی­ اش این است که از نظر این دولت، پول و درآمد از هر چیزی مهمتر است. حتی از عدالت بین استانها و از سلامت مردم هم مهمتر است. اگر واکسن را به استانبول، آنتالیا و مناطق جهانگردی دیگر اختصاص دهید، تکلیف آناتولی، جنوب، جنوب شرقی و استانهای ساحل دریای سیاه چه خواهد شد؟

خبرهای بد اروپایی ها برای ترکیه

از منظر منافع بلندمدت بخش توریسم ترکیه و از بین کشورهای اروپایی، آلمان از همه مهم تر است. چرا که هم خود آلمانی ها و هم بیش از یک میلیون شهفرایند ترکیه ای مقیم آلمان، مداوماً برای تفریح به ترکیه می فرایند و در نتیجه آنکارا انتظار دارد که مرزهای آلمان به روی ترکیه بسته نگردد. اما خبر بد برای بخش توریسم ترکیه این است که انگلیس و فرانسه، هر دو برای ورود و خروج مسافر از ترکیه و به ترکیه، مقررات و تصمیمات سختگیرانه جدیدی وضع نموده اند. در نتیجه بخش توریسم، نمی تواند انتظار چندانی در خصوص جهانگرد انگلیسی و فرانسوی داشته باشد.

درآمد توریسم ترکیه در شرایط عادی و در اوج، به رقمی نزدیک به 40 میلیارد دلار در سال رسیده بود که به ازای هر یک ماه، اندکی بیش از 3 میلیارد دلار است.

بنابراین، حتی یک ماه محرومیت از جهانگرد و بسته شدن مرزهای هوایی، 3 میلیارد دلار بر دست بخش توریسم ترکیه هزینه می گذارد و بسیاری از هتل ها و رستوران های این کشور، بخش قابل توجهی از نیروهای خو را به خانه فرستاده اند.

پس به نفع دولت ترکیه است که هر چه زودتر، اوضاع عادی گردد. اما برای عادی شدن اوضاع، چالش های مهمی همچون بی نظمی در تحویل دریافت واکسن از شرکت های خارجی وجود دارد و واکسن ملی ترکیه نیز هنوز به بازار نیامده است.

از دیگر سو، چند و چون اعتنای مردم به پروتوکل های بهداشتی، تعریف چندانی ندارد و انتظار نمی رود که بعد از سرانجام تعطیلات 18 روزه نیز، وزارت بهداشت ترکیه با یک تابلوی طلایی و امیدبخش روبرو گردد.

کما این که همین حالا هم، آمار ابتلا در بازه زمانی 24 ساعت، از رقم 20 هزار پایین نیامده و شمار فوت در واحد 24 ساعت، بر رقم 278 نفر ایستاده است.

در سرانجام باید گفت، در رویکرد سران دولت اردوغان به موضوع مبارزه با کرونا، مساله اقتصاد، مساله بسیار مهمی است.

خبرگزاری آناتولی و بسیاری دیگر از رسانه های نزدیک به دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، در هفته های اخیر، بارها با افتخار اعلام نموده اند که هواپیمایی ملی ترکیه، در چندین نوبت رکوردار بیشترین پرواز در شبانه روز بوده و اغلب این پروازها نیز با مبدا و مقصد فرودگاه عظیم استانبول بوده است.

این در حالی است که در عین حال، بیشترین میزان ابتلا و فوت نیز در استانبول گزارش شده است. با این وجود، علاوه بر هواپیمایی دولتی ترکیش ایرلاین، هواپیمایی های دیگری همچون پگاسوس بخش خصوصی نیز، بر این مساله تاکید می نمایند که صنعت هوانوردی و توریسم در ترکیه، برخلاف کشورهای اروپایی، تاب و توان تحمل رکود اقتصادی ناشی از کرونا را ندارد و بسته شدن مرزهای هوایی و به ویژه فروگاه استانبول، خسارات فراوانی به دنبال دارد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6920

به "جنجال بر سر اظهارات چاووش اوغلو درباره امنیت کرونایی جهانگرد ها در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال بر سر اظهارات چاووش اوغلو درباره امنیت کرونایی جهانگرد ها در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید