آزادسازی قیمت و فروش در داروخانه های منتخب؛ 2 راه چاره تامین ماسک در شرایط بحران

به گزارش نوای پرنده پارسی، با شیوع ویروس کرونا در ایران و چالش های موجود در مورد تأمین تجهیزات پزشکی ضروری مقابله با این ویروس ازجمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده، رئیس سازمان غذا و دارو بخشنامه ای به منظور عرضه انواع ماسک در کشور ابلاغ کرد که بر اساس آن داروخانه ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند و ماسک رایگان از سوی هیات امنای صرفه جویی ارزی خریداری و توزیع خواهد شد. بر این اساس مقررشده تا هیات امنای صرفه جویی ارزی ماسک ها را خریداری نموده و به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تحویل دهد تا آن ها را در پایگاه های سلامت، خانه ها و مراکز بهداشت به خانواده ها تحویل دهند.

آزادسازی قیمت و فروش در داروخانه های منتخب؛ 2 راه چاره تامین ماسک در شرایط بحران

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن یعنی چه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

در همین زمینه ابوالفتح صانعی، رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از فرایند فراوری و واردات ماسک توسط شرکت های فراورینماینده و واردنماینده می گوید.

به گفته صانعی در حال حاضر 11 شرکت فراورینماینده ماسک سه لایه با ظرفیت فراوری روزانه 700 هزار ماسک و 15 شرکت نیز در فراوری ماسک های سوپاپ دار و فیلتر دار و همچنین سه یا چهار فراورینماینده در زمینه ماسک های نانو و N95 و N99 فعالیت می نمایند که فراوری روزانه آن ها مجموعا حدود 150 هزار عدد در روز است.این ارقام در شرایط عادی کفایت می نماید چرا که عموما ممکن است در یک خانواده چهار نفره یک نفر از ماسک استفاده کند اما چون در شرایط بحرانی تقاضا به شدت افزایش می یابد، ظرفیت های موجود جوابگوی احتیاج مصرف نمایندگان نیست.

صانعی با تأکید بر اینکه افزایش فراوری زمان بر و پیچیده است، تأکید می نماید که افزایش فراوری ماسک هرچند در حرف راحت است اما تحقق این عمل در گروی برطرف مسائل فراورینمایندگان است که همکاری کلیه نهادهای ذینفع خصوصی و دولتی را می طلبد.

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی تصریح می نماید: قیمت گذاری که مهم ترین مشکل فراورینمایندگان تجهیزات پزشکی است، چالش امروز نیست. اختلاف قیمت تمام شده و قیمت فروش ازجمله مسائلی است که سال ها در این حوزه وجود داشته است؛ چراکه وزارت بهداشت متولی قیمت گذاری است و معمولاً هم چانه زنی برای افزایش قیمت یک کالا با در نظر دریافت افزایش هزینه جابه جایی و مواد اولیه با این وزارت خانه به قدری طولانی است که در این پروسه فراورینمایندگان با سود کم فراوریات خود را پیش می برند؛ بنابراین نسبت دادن عنوان سودجویی به فراورینمایندگان در شرایط فعلی که سعی می نمایند احتیاج بازار را حتی با ضرر تأمین نمایند، دور از انصاف است.

واردات ماسک از دیروز آزاد شد

صانعی در ادامه اظهار داشت که با ابلاغ وزارت صنعت به بانک مرکزی، مجوز واردات ماسک تنفسی که پیش ازاین ممنوع بوده، صادرشده است اما با توجه به مسائل موجود در حوزه نقل وانتقال اقتصادی این پروسه زمان بر است.

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی با اشاره به اختلاف قیمت واردات ماسک با فراوری داخل پیشنهاد داد که به منظور تسهیل واردات این اقلام، وزارت بهداشت اقدام به اصلاح نحوه قیمت گذاری کند و یا اجازه دهد که نحوه قیمت گذاری به صورت آزاد انجام گیرد.

از طرفی او تاکید می نماید که کارخانه های فراوری ماسک به خصوص ماسک های N95 در دنیا با توجه به بحران پیش آمده در دنیا، اقدام به پیش فروش ماسک های خود نموده اند . بنابراین اگر بخواهیم راستا تامین واردات ماسک را به وسیله خرید از کارخانه های کشورهای دیگر پیگیری کنیم، این امر زمان بر خواهد بود. صانعی در همین زمینه شرح می دهد که در شرایط فعلی این شرکت های واسطه ای هستند که اقدام به خرید ماسک از فراورینمایندگان مطرح دنیا نموده و اقلام خریداری شده را به تجار می فروشند . در این شرایط کمتر بازرگانی است که ریسک خرید ماسک را از این شرکت ها که بعضا قلابی و آنالیز ماهیت آنها زمان بر است، می نماید.

صانعی در ادامه با اشاره به بخشنامه وزارت بهداشت و تفویض اختیار به هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران به منظور تامین ماسک و مواد ضدعفونی نماینده و ممنوعیت فروش این محصولات در داروخانه ها، می گوید: ما در حال حاضر مسئله ای بابت تامین مواد ضدعفونی نماینده نداریم، اما آنچه چالش برانگیز است، به نحوه توزیع برمی گردد . هرچند با تمهیدات پیش بینی شده انحصار کامل توزیع ماسک به هیات امنا واگذار شده است.

او به منظور تعادل عرضه و تقاضا پیشنهاد می دهد: تجربه نشان داده است که زمانی در کشور کالایی با افزایش تقاضا روبرو است، محدود کردن عرضه آن از سوی یک نهاد خاص منجر به اخلال در زنجیره توزیع می گردد. به نظر من بهتر این است که برای مدتی قیمت ماسک آزاد محاسبه گردد تا صادرنمایندگان ترغیب به فروش در داخل شوند. از طرفی بهتر است با هدف تسهیل در دسترسی برای خریداران، وزارت بهداشت بعضی داروخانه های منتخب را در تهران و سایر شهرستان ها تعیین کند تا اینها تنها امر توزیع ماسک را عهده دار شوند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3635

به "آزادسازی قیمت و فروش در داروخانه های منتخب؛ 2 راه چاره تامین ماسک در شرایط بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادسازی قیمت و فروش در داروخانه های منتخب؛ 2 راه چاره تامین ماسک در شرایط بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید