4 افزودنی که به سم در غذا معروف هستند

به گزارش نوای پرنده پارسی، هنگام بررسی لیست مواد تشکیل دهنده، منابع غذایی و برچسب های تغذیه ای به وجود افزودنی ها در مواد خوراکی توجه و از ورود سموم به بدن جلوگیری کنید.

4 افزودنی که به سم در غذا معروف هستند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حفظ یک رژیم غذایی متعادل نیاز به خوردن غذا های سالم و مغذی دارد. اما چقدر مطمئن هستید که غذا هایی که می خورید به طور کامل عاری از سموم، مواد شیمیایی و سایر ترکیبات نامطبوع هستند؟ آیا می دانید هنگام بررسی لیست مواد تشکیل دهنده، منابع غذایی و برچسب های تغذیه ای به دنبال چه چیزی باشید؟ با اجتناب از سموم زیر بدن خود را ایمن و سالم نگه دارید:

مونوسدیم گلوتامات (MSG)

مونوسدیم گلوتامات یک افزودنی غذایی است که برای افزایش عطر و طعم گوشت سوپ، خورش و غذا های دیگر استفاده می شود. مونوسدیم گلوتامات از اسید گلوتامیک گرفته می شود که یکی از اسید های آمینه فراوان در گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ است. در حقیقت، حتی بدن شما نیز می تواند اسید گلوتامیک تولید کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که گلوتامیک موجود در MSG و اسید گلوتامیک موجود در غذا های ارگانیک اختلاف معنی داری در ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی ندارند. پس چرا مونوسدیم گلوتامات چنین شهرت بدی دارد؟

کارشناسان پیشنهاد می کنند که دوز های زیاد MSG می تواند مغز را بیش از حد تحریک کند. به همین دلیل، MSG به عنوان اکسیتوتوکسین برچسب گذاری شده است. این دسته از آمینو اسید ها گیرنده های عصبی مغز را بیش از حد تحریک می کنند و در نتیجه فعالیت سلول های مغزی را مختل می کنند. در صورت ادامه، نورون های فرسوده و بیش از حد تحریک شده می توانند از بین بروند که منجر به تورم در مغز می شود. علاوه بر این، MSG می تواند جوانه های چشایی شما را بیش از حد تحریک کند. به همین دلیل مصرف بیش از حد آن منجر به پرخوری و در نتیجه چاقی می شود.

چربی ترانس

چربی های ترانس به احتمال زیاد از ناسالم ترین چربی هایی هستند که خورده اید. مصرف منظم غذا های حاوی چربی ترانس به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش می دهد. HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) یا کلسترول خوب نقش مهمی در حفظ جریان خون از LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) یا کلسترول بد دارد. HDL همچنین به دیواره داخلی عروق و رگ های خونی کمک می کند تا از تجمع LDL جلوگیری شود. مصرف غذا هایی که دارای چربی ترانس هستند، منجربه جریان خون را با مقادیر زیادی LDL می شود. در نهایت، مولکول های LDL می توانند در امتداد دیواره های داخلی عروق شما جمع شده و باعث تنگی یا انسداد شوند. این اتفاق شما را در معرض سکته مغزی، حمله قلبی، التهاب مزمن، بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 قرار می دهد.

شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)

بسکمک از میوه ها، غلات و سبزیجات حاوی قند های طبیعی هستند که بدن آن ها را به انرژی تبدیل می کند. با این حال، مصرف بیش از حد قند اغلب منجر به افزایش سطح قند خون می شود، که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. به همین دلیل است که باید از غذا های شیرین و نوشیدنی ها مانند نوشابه های گازدار، نوشیدنی های انرژی زا، غلات صبحانه تصفیه شده و سوپ های آماده دوری کنید. به طور خاص، بسکمک از غذا های حاوی مقدار زیادی قند با شربت ذرت با فروکتوز بالا، (قند مایع ساخته شده از ذرت) پر می شوند.

بسکمک از متخصصان تغذیه و رژیم درمانی به دلیل کمبود ارزش غذایی و محتوای انرژی HFCS، از آن به عنوان بدون کالری یاد می کنند. مصرف HFCS می تواند بر سطح قند خون و تولید انسولین تأثیر بگذارد که خطر سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، چاقی و بیماری کبد چرب را افزایش می دهد.

ویتامین C

مصرف ویتامین های ضروری به مقدار مناسب، به ویژه آن هایی که بدن نمی تواند به طور طبیعی تولید کند، مهم است. مصرف ویتامین C به میزان کافی، می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم سطح فشار خون کمک کند. مصرف بیش از حد ویتامین C باعث ناراحتی های گوارشی مانند حالت تهوع، اسهال و رفلاکس معده می شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5929

به "4 افزودنی که به سم در غذا معروف هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 افزودنی که به سم در غذا معروف هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید