13 روش خانگی مؤثر برای از بین بردن بوی بد واژن

به گزارش نوای پرنده پارسی، بوی بد واژن یک مشکل رایج است که بسیاری از زنان و دختران نوجوان که به سن بلوغ رسیده اند، آن را تجربه می نمایند. عوامل مختلفی می توانند باعث این عارضه شوند . در این مقاله از خبرنگاران مگ تصمیم داریم درباره علائم و علل ترشحات بودار واژن صحبت کنیم و 13 روش خانگی برای رها شدن از بوی بد واژن را در اختیارتان قرار دهیم. تا خاتمه مقاله در کنار ما باشید.

13 روش خانگی مؤثر برای از بین بردن بوی بد واژن

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن مایعاتی شفاف یا سفید هستند که بافت و رنگشان به این بستگی دارد که در کجای سیکل قاعدگی قرار دارید. این ترشحات معمولا بدون بو هستند و ممکن است کمرنگ باشند. ترشحات واژن را مرطوب نموده و از آن در برابر محرک ها و عفونت ها محافظت می نمایند و آن را سالم نگه می دارند.

با این حال ترشحات غیرعادی واژن که بوی بدی دارند، ممکن است باعث نگرانی شوند. ممکن است رنگ و بافت این ترشحات تغییر کند یا میزان آن ها به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند.

علائم بوی بد واژن

نشانه های بوی بد واژن در میان زنان متفاوت است. با این حال در ادامه به برخی از رایج ترین علائم این عارضه اشاره شده است.

  • ترشحات زیاد سفیدرنگ
  • ترشحاتی که بوی بدی دارند.
  • ترشحاتی که بوی فلز مانند دارند.
  • ترشحات غلیظ و سفید
  • بوی ماهی مانند واژن
  • ترشحات سبز یا زرد
  • خارش یا درد در ناحیه واژن
  • درد در قسمت پایینی شکم
  • درد هنگام رابطه جنسی

علت بوی بد واژن

عوامل مختلفی می توانند باعث تغییر ترشحات یا بوی بد واژن شوند. در ادامه علل رایج بوی بد واژن آورده شده است.

  • عفونت مخمری واژن که باعث ترشحات غلیظ و سفید می گردد.
  • عفونت های منتقله از راه جنسی مثل تریکومواحتیاجیس که باعث ترشحات سبز، زرد یا خاکستری می شوند و بوی بدی دارند. این نوع عفونت ها می توانند با درد در ناحیه لگن همراه باشند.
  • عفونت های باکتریایی (واژینوز باکتریال) که بوی بد و ماهی مانند را در پی دارد.
  • تغییر در سطح استروژن به علت یائسگی، بارداری یا شیردهی
  • جا گذاشتن تامپون در واژن که باعث بوی بد می گردد.
  • صابون؛ استفاده بیش از حد از صابون در ناحیه واژن می تواند منجر به خشکی واژن گردد و عدم تعادل در فراوری مواد شیمیایی طبیعی را در پی داشته باشد که این موضوع باعث بروز بوی بد می گردد.

به غیر از علل ذکر شده در بالا، برخی از بیماری ها هم می توانند منجر به بوی غیرطبیعی ترشحات واژن شوند. از جمله این بیماری ها می توانیم به سرطان های دهانه رحم یا واژن اشاره کنیم. این عارضه ها با درد و حتی خون ریزی از ناحیه واژن همراه هستند.

روش های خانگی برای رفع بوی بد واژن

برای اینکه بوی بد واژن را رفع کنید، می توانید از روش های طبیعی یاری بگیرید. در ادامه به ایمن ترین و سریع ترین روش های خانگی برای کاهش و از بین بردن بوی بد در ناحیه واژن اشاره می کنیم. حتما قبل از امتحان کردن این روش ها با پزشک مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن ها مطمئن شوید.

1. روغن درخت چای

اگر از دستمال مرطوب معطر بانوان یا دئودرانت واژینال استفاده می کنید، همین الان آن ها را دور بیندازید. مواد شیمیایی موجود در این محصولات می توانند تعادل PH واژن را مختل نمایند و باعث عفونت و بوی بد شوند. به جای این محصولات مضر می توانید برای شست وشوی واژن از روغن درخت چای که با آب رقیق شده بهره ببرید.

روغن درخت چای دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و از عفونت ها جلوگیری نموده و با بوی بد مبارزه می نماید. همواره قبل از اینکه از روغن درخت چای بهره ببرید، آن را روی بازوی خود تست کنید، چون این روغن ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. روغن درخت چای بسیار قوی است و به همین علت باید آن را با آب یا روغن زیتون رقیق کنید.

مواد لازم

  • روغن درخت چای: سه تا چهار قطره
  • آب: یک فنجان

طرز تهیه

  1. در یک کاسه روغن درخت چای را با آب مخلوط نموده و از آن برای شست وشوی ناحیه واژن بهره ببرید.
  2. بعلاوه می توانید دو تا سه قطره از روغن درخت چای را با مقدار کمی روغن زیتون رقیق نموده و یک تامپون را در آن غوطه ور کنید. سپس تامپون را به مدت یک ساعت در واژن قرار دهید.

هر چند وقت یک بار؟

هر روز یا چند بار در هفته واژن خود را با مخلوط روغن درخت چای و آب یا روغن زیتون بشویید. از روش دوم (تامپون) را هم چند بار در هفته به کار بگیرید.

2. جوش شیرین

اگر فکر می کنید که جوش شیرین فقط در کیک پزی کاربرد دارد، کاملا اشتباه می کنید. جوش شیرین به طرز شگفت آوری در رفع بوی بد واژن اثرگذار است. بوی واژن در صورت به هم ریختن سطح PH بدن تشدید می گردد .

جوش شیرین به برگرداندن سطح PH به حالت عادی یاری نموده و از این طریق باکتری ها و قارچ های اضافی را کنترل می نماید. این موضوع در درمان عفونت و از بین بردن فوری بوی بد ناحیه واژن مفید است. می توانید از مخلوط جوش شیرین و آب برای شست وشوی ناحیه واژن بهره ببرید .

مواد لازم

  • جوش شیرین: نصف فنجان

طرز تهیه

  1. جوش شیرین را به آب وان اضافه کنید و به مدت 20 تا 30 دقیقه در وان بنشینید تا پایین تنه خود در آب باشد.
  2. بعلاوه می توانید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در دو فنجان آب مخلوط نموده و از آن به اسم دوش واژینال بهره ببرید.

هر چند وقت یک بار؟

دو تا سه بار در هفته از این روش بهره ببرید .

3 . آناناس

آناناس میوه ای است که گفته می گردد برای سلامت و بوی واژن فوایدی دارد . میزان قند و آنزیم بالای آناناس بوی بد ترشحات واژن را بهبود می بخشد.

مواد لازم

  • آناناس یا آب آناناس

طرز تهیه

آناناس خام یا آب آن را در رژیم غذایی خود جای دهید.

هر چند وقت یک بار؟

می توانید برای چند روز پشت سر هم یک تا دو لیوان آب آناناس را بنوشید .

4. هیدروژن پراکساید برای واژینوز باکتریال

هیدروژن پراکساید یک ترکیب شیمیایی چندکاره است که می توانید از آن برای درمان واژینوز باکتریال و از بین بردن بوی بد واژن بهره ببرید. هیدروژن پراکساید یکی از اثرگذارترین ترکیب ها برای رفع بوی واژن محسوب می گردد. خاصیت ضدعفونی نماینده طبیعی هیدروژن پراکساید باکتری های بد واژن را از بین می برد.

این موضوع منجر به افزایش تعداد باکتری های خوب می گردد که به طور طبیعی در واژن زندگی می نمایند. بسیاری از مطالعات خواص هیدروژن پراکساید در درمان عفونت ها را تأیید نموده اند.

مواد لازم

  • هیدروژن پراکساید 3 درصد
  • تامپون
  • آب

طرز تهیه

  1. مقدار مساوی از هیدروژن پراکساید و آب را با هم مخلوط کنید . حتما از هیدروژن پراکساید 3 درصد بهره ببرید.
  2. تامپون را در مخلوط ایجاد شده بزنید و آن را در واژن قرار دهید. اجازه دهید به مدت 30 دقیقه در واژن بماند .

هر چند وقت یک بار؟

می توانید این روش درمانی را هر چند ساعت یک بار به کار بگیرید تا بوی بد واژن کاهش پیدا کند.

5. ویتامین سی و میوه گل رز

میوه گل رز یا رزهیپ حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است. رزهیپ به تنهایی یا همراه با قرص ویتامین سی می تواند بوی بد واژن را از بین ببرد. ویتامین سی سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و به از بین بردن سموم از بدن یاری می نماید. زمانی که از قرص ویتامین سی به همراه رزهیپ استفاده گردد، یک PH اسیدی ایجاد می گردد که روشی ایمن و اثرگذار برای درمان واژینوز باکتریال به تعداد می رود.

واژینوز باکتریال یکی از علل اصلی بوی بد ناحیه واژن محسوب می گردد. مطالعه اجرا شده در سال 2013 به این نتیجه رسید که استفاده از قرص ویتامین سی شش روز در ماه به مدت شش ماه می تواند بروز دوباره این عارضه را کاهش دهد.

مواد لازم

  • قرص ویتامین سی: یک عدد
  • پودر رزهیپ: نصف قاشق چای خوری
  • تامپون: یک عدد
  • آب: به مقدار لازم

طرز استفاده

قرص ویتامین سی را له نموده و آن را با پودر رزهیپ و آب مخلوط کنید. تامپون را در مخلوط بزنید و آن را در واژن قرار دهید. اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند.

هر چند وقت یک بار؟

این روش خانگی را هر روز به کار بگیرید تا بوی بد واژن رفع گردد.

6 . سرکه

سرکه، به ویژه سرکه سیب یکی دیگر از ترکیبات خانگی اثرگذار است که با بوی بد ناحیه واژن مبارزه می نماید. سرکه سموم بدن و بوی ماهی مانند واژن را از بین می برد. این ترکیب به طور طبیعی اسیدی بوده و سرشار از خواص ضدباکتریایی است که به همین علت با میکروب های ایجادنماینده بوی بد مبارزه می نماید. توجه کنید که ممکن است به سرکه حساسیت داشته باشید، هرچند که این عارضه نادر است.

با این حال در استفاده از سرکه احتیاط کنید. اگر هنگام استفاده از سرکه دچار احساس سوزش شدید، دیگر از این روش استفاده نکنید و بلافاصله بدنتان را آبکشی کنید.

مواد لازم

  • سرکه یا سرکه سیب: دو فنجان

طرز استفاده

  1. دو فنجان سرکه را در آب وان بریزید و به مدت 20 دقیقه در آن دراز بکشید.
  2. بعلاوه می توانید دو قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط نموده و آن را بنوشید .
  3. یک روش دیگر که می توانید امتحان کنید، مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری سرکه با یک چهارم لیوان آب و استفاده از آن به اسم دوش واژینال است.

هر چند وقت یک بار؟

تا زمانی که بوی بد واژن رفع گردد، هر روز از این روش بهره ببرید. آب سرکه را روزی دو بار بنوشید. دوش واژینال را هم هر دو روز یک بار به مدت دو هفته انجام دهید.

7. سیر

مطالعات مختلف ثابت نموده اند که خواص ضدباکتریایی سیر در مبارزه با باکتری های مختلف اثرگذار است. در صورتی که بعد از استفاده موضعی از سیر دچار سوزش شدید، بلافاصله آن را از واژن خارج کنید.

مواد لازم

  • سیر: یک حبه
  • پارچه تنظیف
  • نخ

طرز استفاده

  1. سیر تازه را پوست بگیرید و آن را داخل یک تکه کوچک از پارچه بپیچید.
  2. نخ را به پارچه آویزان کنید و پارچه را داخل واژن قرار دهید. اجازه دهید طی شب بماند.
  3. صبح روز بعد آن را به یاری نخ خارج کنید.

هر چند وقت یک بار؟

از این روش هر شب بهره ببرید تا صبح روز بعد که از خواب بیدار می گردد، بوی بد واژنتان رفع گردد. اگر عفونت و بوی بد همچنان باقی ماند، استفاده از این روش را تکرار کنید.

8. کلروفیل

کلروفیل در کاهش بوی بد ناحیه واژن معجزه می نماید. کلروفیل مایع به اسم یک دئودرانت خوب عمل نموده و بوی قوی و ناخوشایند واژن را رفع می نماید. کلروفیل را می توانید به آسانی از داروخانه تهیه کنید.

مواد لازم

  • کلروفیل مایع یا قرص کلروفیل

طرز استفاده

  1. یک قاشق غذاخوری کلروفیل را با آب رقیق کنید و آن را بنوشید. بعد از استفاده از این روش احتمالا دیگر احتیاج نگردد به پزشک مراجعه کنید.
  2. اگر نتوانستید کلروفیل مایع را تهیه کنید، می توانید یک عدد قرص کلروفیل را صبح و شب مصرف کنید.

هر چند وقت یک بار؟

کلروفیل مایع یا قرص کلروفیل را دو بار در روز مصرف کنید تا بوی بد واژنتان رفع گردد.

9. ماست

هر روز با غذایتان دو فنجان ماست شیرین نشده بخورید تا تعادل سطح PH واژنتان به حالت عادی برگردد. بعلاوه می توانید از ماست استفاده موضعی کنید . بوی شدید واژن می تواند نشان دهنده عفونت مخمری باشد. باکتری های پروبیوتیک موجود در ماست می توانند به مبارزه با عفونت و کاهش بوی بد یاری نمایند.

طبیعت اسیدی ماست در برگرداندن PH واژن به حالت عادی اثرگذار است . باکتری لاکتوباسیل آن هم به درمان عفونت یاری می نماید. ماست یک ماده غذایی طبیعی و مفید برای رفع بوی ماهی مانند واژن محسوب گی گردد.

مواد لازم

  • ماست: یک تا دو قاشق غذاخوری
  • تامپون: یک عدد

طرز استفاده

  1. تامپون را در ماست بزنید و آن را به آرامی در واژن قرار دهید. اجازه دهید به مدت 60 دقیقه یا 120 دقیقه بماند. سپس آن را خارج کنید و ناحیه واژن خود را بشویید.
  2. اگر واژنتان بوی خیلی بدی می دهد، پد پنبه ای را در ماست بزنید و آن را روی واژن خود بمالید.

هر چند وقت یک بار؟

می توانید از روش اول سه تا چهار بار در روز و از روش دوم هر شب بهره ببرید.

10. چریش

برگ های چریش خواص ضدباکتریایی دارند و قرن هاست که از آن ها برای درمان بسیاری از مسائل پوستی استفاده می گردد. به علت اینکه بوی بد واژن می تواند در اثر رشد بیش از حد باکتری ها رخ دهد، می توانید از برگ های چریش برای درمان بوی بد واژن بهره ببرید.

مواد لازم

  • برگ چریش: 10 عدد
  • آب: یک لیتر

طرز استفاده

  1. برگ های چریش را به طور کامل بشویید و آب را به آن اضافه کنید. آب را بجوشانید تا میزان آن نصف گردد. از این آب برای شست وشوی روزانه واژن خود بهره ببرید. این کار را دست کم به مدت یک هفته انجام دهید.
  2. بعلاوه می توانید برگ های چریش را کامل بشویید و آن ها را به یک کاسه آب منتقل کنید و اجازه دهید طی شب خیس بخورند. از مخلوط به دست آمده برای شست وشوی واژن بهره ببرید.
  3. برگ های چریش را خوب بشویید و آن ها را آسیاب کنید. مقداری از پودر چریش را هر روز صبح به همراه مقداری آب بخورید.

هر چند وقت یک بار؟

واژن خود را با آب چریش هر روز به مدت دو هفته بشویید. بعلاوه می توانید آب چریش را هر روز به مدت دو هفته بنوشید.

11. شنبلیله

بر گ ها و تخم های شنبلیه برای زنان مفید هستند و به حفظ تعادل هورمونی، کاهش چربی شکم، بهبود هضم، کاهش سطح قند خون و کاهش درد قاعدگی یاری می نمایند. آب شنبلیله مزه تلخی دارد. این نوشیدنی علاوه بر اینکه ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی را به بدن می دهد، هورمون های بدن زنان را هم متعادل می نماید و به همین علت می تواند بوی بد ناحیه واژن را کاهش دهد.

مواد لازم

  • تخم شنبلیه: یک قاشق چای خوری
  • آب: یک لیتر

طرز تهیه

  1. تخم شنبلیه را در آب بجوشانید تا حجم آن نصف گردد. اجازه دهید خنک گردد. سپس آن را هر روز قبل از صبحانه بنوشید.
  2. بعلاوه می توانید تخم شنبلیله را طی شب در آب خیس کنید و هر روز صبح آن را با شکم خالی بنوشید.

هر چند وقت یک بار؟

برای اینکه برترین نتیجه را بگیرید، آب شنبلیه را هر روز به مدت دو هفته بنوشید.

12. کرن بری

در مقالات مختلف به این موضوع اشاره کردیم که آب کرن بری در درمان عفونت های دستگاه ادراری مفید است. کرن بری خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد و به همین علت می تواند به کاهش بوی بد ناحیه واژن یاری کند.

مواد لازم

  • کرن بری تازه: یک فنجان
  • آب: یک لیتر

طرز تهیه

  1. کرن بری را طی شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد بنوشید. این نوشیدنی به از بین بردن سموم بدن و پیشگیری از عفونت های باکتریایی یاری می نماید.
  2. بعلاوه می توانید آب کرن بری را بگیرید و بدون اینکه تکه های درشت را دور بریزید، آن را بنوشید. اگر دچار سندرم التهابی روده هستید، تکه های درشت را از آب کرن بری خارج کنید.

هر چند وقت یک بار؟

یک لیوان آب کرن بری را هر روز بنوشید تا از شر بوی بد واژن خلاص شوید.

13. زردچوبه

زردچوبه خواص ضدمیکروبی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد و یکی از برترین مواد برای درمان عفونت های میکروبی و زخم ها محسوب می گردد. مصرف زردچوبه به از بین بردن باکتری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. بعد از مصرف این ادویه طلایی رنگ شاهد تغییر قابل توجهی در بوی بد واژن خود خواهید بود.

مواد لازم

  • زردچوبه: یک قاشق چای خوری
  • شیر: یک لیوان

طرز استفاده

  1. پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه کنید و قبل از اینکه بخوابید، آن را بنوشید.
  2. بعلاوه می توانید ریشه زردچوبه را به طور کامل بشویید. پوست ریشه را بگیرید و آن را در یک لیتر آب بجوشانید تا میزان آب کم گردد. از این مخلوط برای شست وشوی واژن بهره ببرید.

هر چند وقت یک بار؟

واژن خود را دو بار در هفته با آب زردچوبه بشویید.

کلام آخر

بوی بد واژن عارضه ای آزاردهنده و خجالت آور است که بسیاری از خانم ها با آن دست و پنجه نرم می نمایند. این عارضه می توانید به دلایل مختلفی رخ دهد. در این مقاله از خبرنگاران مگ ابتدا درباره علائم و علل بوی بد واژن صحبت کردیم. سپس 13 روش خانگی را در اختیارتان قرار دادیم که در از بین بردن بوی بد واژن مفید هستند. این روش ها را به کار بگیرید تا برای همواره از بوی بد ناحیه واژن خلاص شوید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7074

به "13 روش خانگی مؤثر برای از بین بردن بوی بد واژن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 روش خانگی مؤثر برای از بین بردن بوی بد واژن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید