گزارش توئیتری عراقچی از نتایج دیدارهایش در روسیه

به گزارش نوای پرنده پارسی، ایرنا نوشت: سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه و فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشه قره باغ امروز بعد از سفر به مسکو در توئیتی نوشت: ایران و روسیه رویکردهای مشترکی در مورد مناقشه ناگورنو قره باغ (قره باغ کوهستانی) دارند.

گزارش توئیتری عراقچی از نتایج دیدارهایش در روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

عراقچی عصر پنحشبه در توئیتی نوشت ابتکار ایران را امروز در جریان یک ملاقات مفید با آندری رودونکو معاون وزیر خارجه روسیه در مسکو به اشتراک گذاشتم. ایران و روسیه رویکرد مشابهی در مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ دارند. همچنین مثل همواره، رایزنی های خوبی با سرگئی ریابکوف درخصوص آینده برجام داشتیم.

سید عباس عراقجی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشه قره باغ، امروز پنچشنبه پس از مذاکره و رایزنی سه ساعته با آندری رودنکو نماینده ویژه روسیه در امور قره باغ با سرگئی ریابکوف همتای روسی خود وارد گفت و گو شداین مذاکرات پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار گردید.

وی در بدو ورود به مسکو گفت: اعضای گروه مینسک امنیت و همکاری اروپا در طول 30 سال گذشته نتوانستند کاری برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان نمایند و جمهوری اسلامی ایران با طرح ابتکاری خود کوشش دارد با همکاری منطقه ای به اختلافات باکو و ایروان انتها دهد که البته کار سختی برای این هدف پیش رو داریم.

عراقچی توضیح داد: بعضی کشورهای این گروه اصلا در منطقه نیستند و اصولا ارتباطی با این بحران ندارند و ناکارایی این گروه در عمل ثابت شده است. بازیگران خارجی در گروه مینسک (منظور آمریکا و فرانسه) دور از منطقه هستند و نه تنها از نظر سیاسی بلکه از عاطفی و اخلاقی نیز با منطفه بی ارتباط هستند و تمایلی هم برای تحقق صلح در قره باع ندارند.

وی گفت: ما رویکرد منطقه ای را از کشورهایی که نقش آنها کلیدی است پیشنهاد داده ایم و فکر می کنیم در این مورد روسیه از کشورهای مهم منطقه باشد.

عراقچی توضیح داد: طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول انسان محبت آمیز از جمله برقراری آتش بس، توقف حملات به مناطق مسکونی و غیر نظامیان و بازگشت آوارگان به خانه های خود تهیه شده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در کوشش هستیم بتوانیم راه چاره منطقه ای را برای صلح پایدار ایجاد کنیم، اضافه نمود: دخالت هایی از خارج از منطقه توسط کشورهایی که تمایلی به صلح در این منطقه ندارند صورت می گیرد.

عراقچی توضیح داد: هدف اصلی طرح پیشنهادی ایران یاری به انتها بحران قره باغ می باشد. ما برای خود مسئولیت منطقه ای قائل هستیم و برای حل بحران یاری خواهیم کرد.

فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشه قره باغ مهمترین ویژگی طرح ایران رویکرد منطقه ای آن مطرح کرد و اضافه نمود: ویژگی دیگر واقع بینی آن است.

به گفته معاون وزیر امور خارجه، در گام اول طرح ایران بر پایبندی عملی کشورهای منطقه بر یک سری اصول از جمله انتها اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ها، اصل تغییر ناپذیری مرزها، احترام به حقوق بشرمحبت آمیز و حقوق اقلیت ها، عدم حمله به مراکز و افراد غیرنظامی تاکید دارد.

عراقچی گفت: ما طرح خود را برای حل بحران قره باغ پیشنهاد می دهیم و منتظر دریافت پاسخ از طرف های مناقشه می مانیم.

سفر منطقه ای معاون سیاسی وزارت امورخارجه برای پیشبرد ابتکار ایران برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ از باکو شروع شد و امروز- پنجشنبه- بعد از رایزنی با مقامات روسیه به ایروان و آنکارا ختم خواهد شد.

محمدجواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی در باره ابتکار ایران گفته بود: تهران طرحی را با تصویب مقامات عالی کشور برای حل دائمی مناقشه قره باغ تدوین نموده که در سفر منطقه ای عراقچی آن را پیگیری خواهیم کرد.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری، درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را شروع گر حمله مطرح کردند.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش بینی نموده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری های 4 ساله نظامی دو کشور، بعضی دولت های اروپایی و منطقه برای انتها دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و پایان با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (روسیه، آمریکا و فرانسه)، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه ای نداشته است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5436

به "گزارش توئیتری عراقچی از نتایج دیدارهایش در روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش توئیتری عراقچی از نتایج دیدارهایش در روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید