گام دولتی ها در توسعه فناوری پاک و کاهش آلودگی هوا، اکسیژن وارد خیابان های شهر می گردد

به گزارش نوای پرنده پارسی، دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری با اشاره به چالش های پلاک گذاری خودروها و موتور سیکلت برقی ساخت ایران، گفت: در حال حاضر با تدوین دستور العمل ها و راه اندازی آزمایشگاهی با همکاری معاونت علمی و دانشگاه تهران جهت پلاک گذاری وسایل نقلیه برقی در کشور همیشه شده است.

گام دولتی ها در توسعه فناوری پاک و کاهش آلودگی هوا، اکسیژن وارد خیابان های شهر می گردد

طراحی و ساخت کوادسایکل یا موتور سیکلت 4 چرخ برقی در سال 94 کلید خورد و در سال98 به فراوری رسید و در اوایل ماه جاری (آبان 1400) پیروز شد تا مجوز پلاک گذاری را دریافت کند.

یکی از اجزای مهم این موتور سیکلت باتری است که 80 درصد آن در کشور فراوری می گردد و در بعضی از فناوری های باتری به مرحله فراوری 100درصدی رسیده ایم.

بعد از طراحی و ساخت، از آنجایی که این موتورسیکلت، 4چرخ و برقی طراحی شده مسائل قانونی زیادی برای دریافت استانداردهای آن ایجاد شد؛ چرا که سازمان ملی استاندارد اعلام نموده بود که این وسیله موتور سیکلت نیست، چون 4چرخ دارد و باید استانداردهای خودرو را بگیرد، اما مساله این بود که استانداردهای خودرو شامل استانداردهای مختلفی است که بعضی از آنها شامل استانداردهای بدنه، ترمز، ایربگ، انسان، ایمنی، آتش سوزی می گردد و از آنجایی که این وسیله نقلیه، موتورسیکلت است نمی توانست این استانداردها را پاس کند، چراکه به عنوان مثال نمی توانست ایربگ داشته باشد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته اکنون زمینه برای استانداردسازی این دستاورد محققان کشور فراهم شده و استانداردهای آن تدوین شده است.

علاوه بر آن، اخیرا نیز یک شرکت خودروسازی اعلام نموده است که در آینده نزدیک یک مدل خودروی برقی را به فراوری انبوه خواهد رساند. این خودروها از انرژی تنوپذیر استفاده می نمایند و آلودگی ندارند. بنابراین می توانند جایگزین مناسبی برای خودروهای با سوخت های فسیلی باشند.

پلاک گذاری؛ گام دانش بنیان دولتی ها برای محصولات دانش محور

دکتر منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه برای پلاک گذاری احتیاج به دو زیر ساخت است، افزود: گذراندن یکسری از استانداردها از جمله این زیر ساخت ها است. در این زمینه علاوه بر استانداردسازی، دستور العمل های آن نیز مورد احتیاج است که ما در این زمینه اقدام کردیم از جمله آنها تدوین دستورالعمل های موتور سیکلت های برقی است که با همکاری مرکز تحقیقات نیرو و سازمان استاندارد و چند مجموعه مرتبط در حال تدوین است.

وی در مورد استانداردهای پلاک گذاری وسایل نقلیه برقی توضیح داد: زمانی که خودرویی شماره گذاری می گردد، احتیاج به 82 استاندارد اجباری دارد و این موضوع نیز در مورد موتور سیکلت ها صادق است و موتور سیکلت های برقی دارای همان استانداردها است، به اضافه دو مورد استاندارد دیگر در مورد برقی سازی آن.

منطقی با تاکید بر اینکه این استانداردها در حال تدوین است، خاطر نشان کرد: ایجاد آزمایشگاه های استاندارد از دیگر زیر ساخت های این حوزه است که در این راستا آزمایشگاه مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه ها تهران راه اندازی شده است.

وی اظهار کرد: زمانی که این زیر ساخت ها ایجاد گردد، سازمان ملی استاندارد قادر است ارزیابی ها و تست های واقعی را برای واجد شرایط بودن موتور سیکلت برقی انجام دهد. در صورت تایید این سازمان، نتایج به پلیس راهوار اعلام می گردد و آنها نیز این آمادگی را دارند تا در زمینه پلاک گذاری موتور سیکلت برقی اقدام نمایند.

منطقی، نبود ساخت و طراحی وسایل نقلیه برقی در کشور را از دلایل عدم وجود استانداردهای آن در کشور دانست و ادامه داد: یکسری استانداردهای عمومی در دنیا وجود دارد که احتیاج است این استانداردها بومی سازی و زیر ساخت های آن در کشور فراهم گردد.

وی به اقدام اخیر در زمینه پلاک گذاری موتور سیکلت برقی (کوادسایکل) اشاره نمود و یادآور شد: این اقدام برای موتور 4 چرخ به صورت موقتی است؛ چرا که شماره گذاری در استانداردهای اداره پلاک گذاری وجود ندارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، از پلاک گذاری خودروی برقی اکسیژن اطلاع داد که مراحل استانداردسازی و شماره گذاری آن در حال طی شدن است و گفت: در آینده نزدیک دو محصول خودرو برقی ارائه می گردد، ضمن آنکه اتوبوس برقی نیز راستا خود را طی می نماید.

به گفته وی خط فراوری خودروی تمام برقی ایرانی با نام اکسیژن آغاز شده و این خودرو قابلیت پیمودن 300کیلومتر با هر نوبت شارژ را دارد و سرعت آن به 110کیلومتر در ساعت می رسد.

خودروی اکسیژن برای 2 سرنشین و با قامت 190 سانتیمتر و وزن 120 کیلوگرم طراحی و ساخته شده است. این خودرو با طول تقریبی 2.6 متر، یکی از کوچکترین خودروهای دنیا محسوب می گردد که قابلیت پارک عمودی نیز دارد.

اتوبوس برقی ایرانی

به گزارش خبرنگاران، برقی کردن خودروها از چند جهت قابل آنالیز و تامل است. از همه مهمتر آلودگی هوا است که مخصوصا در کلان شهرهایی مثل تهران که عمدتا آلودگی هوا از خودرو است، این کار را یک ضرورت می نماید. اثبات شده که ارتباط بسیار نزدیکی بین آلودگی هوا و ذرات پی ام 2.5 با بیماری ها (حتی بیماری قند نوع دو) وجود دارد.

اتوبوس درون شهری از چند جهت مورد بسیار مناسبی برای آغاز ورود به صنعت خودروی برقی است. اتوبوس در بخش عمده ای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار می نماید، شتاب گیری میانه دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن زیاد است و توقف-حرکت زیاد دارد. بعلاوه زمان قابل ملاحظه ای در ابتدا و انتهای خط توقف دارد که مناسب برای شارژ کردن باتری ها است. ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو نیز به راحتی میسر است و بعلاوه فضای زیادی برای جا دهی تجهیزات برقی دارد.

بر این اساس یکی از شرکت های فناور با توجه به تجربه ای که در طراحی و نمونه سازی اتوبوس هیبرید الکتریکی دارد و فعالیت های دانش بنیانی که در توسعه تجهیزات خودروهای برقی مانند طراحی و ساخت باتری پک، درایو کششی، مبدل های کمکی و واحد توزیع انرژی الکتریکی در سال های اخیر انجام داده است، توسعه قوای محرکه برقی اتوبوس درون شهری را در دستور کار خود قرار داده است.

در یک اتوبوس برقی بیش از 60 درصد هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن مربوط به سازه و اتاق است. درصورتی که در اتوبوس احتراقی نسبت هزینه بر عکس است. در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، با توجه به متعدد بودن شرکت های اتاق ساز، اتوبوس تمام برقی درون شهری قابل دستیابی است.

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری این شرکت دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری با یکی از شرکت های خودرویی اصفهان و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در اواسط سال گذشته آغاز شد.

قوای محرکه طراحی و ساخت شده این شرکت بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده سازی شده و به شکل های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به صورت بردافزا و پلاگین می تواند ارائه گردد.

در این پروژه 75 تا 80 درصد قوای محرکه الکتریکی، بومی سازی شده و در آن از موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته استفاده شده است.

اگر چه سل های باتری پک های این وسیله برقی از خارج تهیه شد؛ ولی پک کردن آنها، سیستم خنک کاری و سیستم حفاظتی آن در داخل طراحی و ساخته شده است.

اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت زرین خودرو هست که در حومه اصفهان فراوری می گردد.

دستاوردهای کلی این طرح به این توضیح است:

  • توسعه محصول نو با سطح داخلی سازی بالا (75 درصد) بر اساس استانداردهای نو
  • طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران
  • برنامه اجرایی طرح براساس نظام دروازه ای و صحه گذاری مرحله به مرحله براساس تست نمونه های مختلف
  • فاز اول، توسعه نمونه معیار فراوری (Evaluation Prototype) و توسعه احتیاجمندی های اولیه فراوری انبوه در کمتر از یک سال
  • توسعه نمونه های اولیه (A-Sample) تجهیزات در فاز اول با همکاری زنجیره تامین
  • انجام تست های صحه گذاری طراحی نمونه EP و تست های تجهیزات و قطعات در فاز اول
  • طراحی و توسعه پلتفرم نوآورانه سبک وزن
  • در بر داشتن فعالیت های توسعه خط فراوری و زنجیره تامین
  • رسیدن به سر فراوری (SOP) اتوبوس الکتریکی در طی کمتر از دو سال و نیم
  • هزینه های سرمایه گذاری ثابت قابل قبول (کمتر از 150 میلیارد تومان)، نرخ بازده داخلی بالا (35 درصدی) و سر به سر سرمایه گذاری کوتاه (سه ساله)
  • قیمت تمام شده رقابتی در مقابل رقبای اروپایی و چینی.
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1402 بروزرسانی: 18 فروردین 1402 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7458

به "گام دولتی ها در توسعه فناوری پاک و کاهش آلودگی هوا، اکسیژن وارد خیابان های شهر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام دولتی ها در توسعه فناوری پاک و کاهش آلودگی هوا، اکسیژن وارد خیابان های شهر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید