کشف شواهد یک بیماری واگیردار در گورستان باستانی لیارسنگ بُن گیلان

به گزارش نوای پرنده پارسی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف شواهدی مبنی بر بیماری واگیردار فرد تدفین شده در یک گور باستانی در منطقه لیارسنگ بن اطلاع داد.

کشف شواهد یک بیماری واگیردار در گورستان باستانی لیارسنگ بُن گیلان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل گیلان پنج شنبه 15 اسفند ماه 98 با اعلام این خبر گفت: محوطه باستانی لیارسنگ بُن شهرستان املش در سال 1391 مورد شناسایی نهاده شد و به صورت یک مجموعه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان است.

جهانی ادامه داد: این محوطه باستانی از سال 1393 تا کنون به صورت پیوسته مورد پژوهش های باستان شناسی نهاده شده است که منجر به کشف شواهدی از دوره های اشکانی تا قرون اولیه اسلامی شد. در مهر ماه امسال تیم باستان شناسی طی حفاری یک گور باستانی که به نظر می رسد به یک مرد نسبتا بالغ تعلق داشته است که در اثر یک بیماری واگیردار کفن و دفن شده بود که طی مراحلی خاص و با ایزوله سازی از طریق امکانات محدود آن دوران مهر و موم شده بود، برخورد کرد.

او اضافه نمود: این گور در چهارمتری سطح زمین و به صورت مدور فرم از طریق خاک فشرده و لگدکوب شده که امکان خاک برداری با تجهیزات باستان شناسی را بسیار سخت می کرد، با خاکستر، ذغال و آهک فراوان مدفون شده و سطح گور را با سنگ چین های نسبتا عظیم کاملا تعیین نموده بودند، گویا نشانه ای برای نزدیک نشدن به محدوده اطراف این گور بوده است. ساختار این قبر دارای تفاوت های فراوان با سایر قبور مکشوفه در این گورستان باستانی است.

معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: مردمان آن دوران در عمق چهار متری سطح زمین دخمه ای بصورت افقی و تونل مانند حفر نموده و مراسم تدفین این فرد به نظر می رسد با عجله فراوان اجرا شده و هیچ گونه دقتی در عمل کفن و دفن صورت نگرفته است، زیرا تدفین سایر قبور این گورستان با اشیا آیینی اجرا شده و جنازه فرد متوفی با فرم خاصی معمولا به صورت تدفین جنینی در داخل قبور قرار می گرفته است، اما گویا هیچگونه زمانی برای دفن این فرد صرف نشده است.

او اضافه نمود: یک کوزه و چند قلم شی آهنی به صورت پراکنده و بدون چینش و جانمایی خاص در داخل این قبر نهاده شده است و بلافاصله پس از تدفین شخص دهانه ورودی گور در عمق چهار متری با سنگ های دوتیکه و قلوه سنگ های رودخانه ای کاملا مهر و موم شده بود و روی سنگ ها را با ملات آهک و گل پوشش داده اند.

جهانی گفت: مردمان دوران باستان به خصوص اشکانیان با این گونه بیماری های واگیردار جمعی آشنایی کامل داشته اند، همچنین طی کاوش های تیم باستان شناسی نمونه گیری هایی از استخوان این شخص با رعایت نکات بهداشتی و فنی اجرا شده و در اختیار پژوهش گران حوزه انسان شناسی نهاده شده تا بتوانیم ریشه اینگونه بیماری های باستانی را به دست آوریم.

در ضمن پژوهشگرانی که تمایل دارند درخصوص بیماری های باستانی مطالعه و تحقیق انجام دهند؛ اداره کل میراث فرهنگی این آمادگی را دارد که بر اساس ضوابط و مقررات این داده ها را در اختیار این افراد قرار دهد. لازم به ذکر است تا کنون در کاوش های باستان شناسی محوطه لیارسنگ بن تعداد 100 اسکلت انسانی مورد کاوش نهاده شده و در اختیار مرکز تحقیقات انسان شناسی پژوهشکده گیلان شناسی و میراث فرهنگی نهاده شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3919

به "کشف شواهد یک بیماری واگیردار در گورستان باستانی لیارسنگ بُن گیلان" امتیاز دهید

2 کاربر به "کشف شواهد یک بیماری واگیردار در گورستان باستانی لیارسنگ بُن گیلان" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شواهد یک بیماری واگیردار در گورستان باستانی لیارسنگ بُن گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید