چگونه داستان عاشقانه بنویسیم؟ ، از جین آستن تا تونی موریسون

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز، در سال 1956 توماس پینچون نقدی درباره داستان عشق سال های وبا نوشته گابریل گارسیا می نویسد: عشق عجیب است و ما با آوازهای عاشقانه، رمان های رمانتیک، و ابراز وجود احساسی نوجوانان رفتاری غیرقابل تحمل داریم.

چگونه داستان عاشقانه بنویسیم؟ ، از جین آستن تا تونی موریسون

به حاشیه بردن داستان های عاشقانه و همچنین بی اهمیت خواندن این فرم داستانی در همه نقدهایی که طی 125 سال گذشته در نیویورک تایمز منتشر شد مشهود است. با این وجود نکات مهمی در این نقدها وجود دارد که به ما در نوشتن یک داستان عاشقانه دلنشین کمک می رساند.

قهرمانان (یا ضدقهرمانان)

شخصیت اصلی یک داستان اهمیت زیادی دارد. در سال 1898 نقدی بر داستان غرور و تعصب نوشته جین آستن منتشر شد که در واقع بزرگداشتی بر جین آستن و همچنین الیزابت بنت، شخصیت اصلی کتاب غرور و تعصب بود. خوانندگان شخصیت الیزابت را دوست دارند و منتقدین باور داشتند که شخصیتی به یادماندنی خلق شده است. صدای او در داستان توجه خواننده را جلب می نماید و سبب می گردد حتی عادی ترین عقایدش برای خواننده متقاعدکننده باشد.

شخصیت مقابل

گاهی برای فروش یک داستان رمانتیک احتیاج به دو شخصیت وجود دارد. در سال 1963 دونالد آدامز نقدی بر داستان بر باد رفته نوشته مارگارت میچل نوشت و توصیف تنها دو شخصیت اسکارلت اُهارا و رت باتلر کافی بود تا خواننده مجذوب داستان گردد. اسکارلت موجودی مهم است و در هر لحظه از داستان حضوری زنده دارد. رت باتلر بازسازی یک شخصیت ملودرام و عاشقانه با سبیلی مشکی، چشمانی نافذ، و جذاب در چشم زنان است.

اختلاف

یک داستان عاشقانه بدون اختلاف چه معنایی می تواند داشته باشد؟ در آنالیز داستان های عاشقانه در سال 1901 مثالی از داستان پیغام رسان پادشاه نوشته سوزان آنتروباس آمده است. دو شخصیت مرد و زن با هم اختلاف دارند. علاوه بر این شخصیت سومی وجود دارد که رقیب مرد در به دست آوردن عشق زن است. گاهی خود موضوع داستان موجب ایجاد این اختلاف می گردد. به عنوان نمونه در داستان قیمت نمک نوشته پاتریشیا های اسمیت، که با اسم مستعار کلیر مورگان می نوشت، کارول، زن ثروتمندتر را فریب می دهد و اتفاقاتی رخ می دهد که زندگی هر دو را دچار تغییر می نماید.

عذاب و زجر

اختلاف البته منجر به زجر می گردد. در سال 2000 نقدی بر داستان جنگل نروژی نوشته هاراکی موراکامی منتشر شد. نقد با یکی از جمله های در کتاب آغاز می گردد. بخشی از یک ترانه گروه بیتلز : روزی یک دختر در زندگی من بود / یا بهتر بگویم من در زندگی او بودم. کتاب درباره شخصیتی به نام ترو و دو زن است که در نهایت موراکامی را مجاب می نماید که بنویسد عشق بی قید و شرط وجود ندارد!

تراژدی

در بخشی از داستان خطای ستارگان بخت ما نوشته جان گرین آمده : تو در چند روز محدود به من زندگی ابدی بخشیدی و به همین دلیل شکرگذارم. ماورای درد چیست؟ تراژدی! مرگ به اشکال مختلف راهی مناسب برای ایجاد تراژدی در داستان است.

قتل یکی از موضوعات مهم داستان دلبند نوشته تونی موریسون است. مارگارت آتوود در سال 1987 نقدی بر این داستان نوشت: سث، شخصیت اصلی توسط روح دخترش، که در دوسالگی کشته شد، شکنجه می گردد و با این وجود ترجیح می گردد این روح را در کنار خود برای همواره داشته باشد. در هر صورت دختر عزیزش است و هر نشانی از دخترک برای او عزیز است.

فداکاری

چارلز دیکنز در داستان داستان دو شهر نوشت: برای تو و هرکس که برای تو عزیز است هر کاری انجام می دهم. اگر تراژدی یک روی سکه داستان عاشقانه باشد، روی دیگر آن فداکاری است. داستان های محدودی هستند که عنصر فداکاری در آن ها وجود دارد. در داستان جاده نوشته کورمک مک کارتی یک پدر و پسر به دنیال چیزی هستند و پدر با فداکاری تمام برای پشتیبانی از پسرش هر کاری می نماید تا تم اصلی داستان مک کارتی بر خلاف رمان های پیشین عشق بین پدر و پسر باشد.

شور و هیجان

شور و هیجانِ داستان های عاضقانه در طول این سال ها افزایش یافته است. در سال 1901 نقدی بر داستان مدرن ها نوشته جورج دیویدسون نوشته شد. ملودرامی درباره نیویورک در قرن نوزدهم که به زعم نقد موردنظر به اندازه کافی بین شخصیت های داستانش ارتباط هیجان انگیز ایجاد نکرده بود. صحنه های عاشقانه قلب یک داستان رمانتیک است.

گره

در نهایت پیچیدگی و گره در یک داستان عاشقانه اهمیت زیادی دارد. نقد داستان بر باد رفته و جین ایر در سال 1908 نشان می دهد که پیچیدگی در دو داستان موجب محبوبیت شان شد. اگر حضور زن دیوانه در اتاقک زیرشیروانی نبود خواننده با شدت عشق جین آشنا نمی شد و اگر هیت کلیف بچه سرراهی نبود و طرد نمی شد قطعاً انتقامی شکل نمی گرفت تا خواننده علاقه هیت کلیف را در جنون انتقام مشاهده کند.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6290

به "چگونه داستان عاشقانه بنویسیم؟ ، از جین آستن تا تونی موریسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه داستان عاشقانه بنویسیم؟ ، از جین آستن تا تونی موریسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید