مهم ترین فیلم های علمی-تخیلی سال 97

به گزارش نوای پرنده پارسی، مجله همشهری دانستنیها - کسری کریمی طار: اگر بخواهیم رویکرد صنعت سینما در سال 97 را در دو کلمه شرح دهیم، باید بگوییم: سلطه ابرقهرمانان. بیشتر فیلم های پرهزینه امسال که انتظار می رود به آثاری پرفروش تبدیل شوند، اقتباس از ابرقهرمانان و شخصیت های کتاب های مصور هستند.

مهم ترین فیلم های علمی-تخیلی سال 97

اگر هم ابرقهرمانان در کار نباشند، فیلم ها بر اساس کتاب یا بازی ساخته شده اند یا این که در بهترین حالت دنباله اند. به معنای ساده تر، دنبال ایده های اورجینال در بین بلاک باسترها و فیلم های بزرگ نباشید. شاید تنها نکته جالب این باشد که امسال برای اولین بار شاهد یک بلاک باستر براساس یک شخصیت بد (Villain) هستیم؛ موضوعی که دست کم بین فیلم های پرهزینه سابقه نداشته است و در صورت پرفروش شدن فیلم ونوم می تواند رویکرد جدیدی را در هالیوود به راه بیندازد.

Solo: A Star Wars Story

جنگ ستارگان تک نفره

کارگردان:

کریستوفر میلر، فیل لرد، ران هاوارد

بازیگران:

وودی هارلسون، آلدن ارنریچ، دانلد گلاور

پخش کننده:

دیزنی

تاریخ اکران:

4 خرداد

از همان زمانی که دیزنی طی معامله ای شوکه کننده مؤسسه لوکاس و تمامی دارایی های آن را خریده مشخص بود که جنگ ستارگان ستاره جدید دیزنی نام خواهد گرفت. مدیران شرکت در همان ابتدا گفته بودند که برای ساخت فیلم های جداگانه براساس شخصیت های مهم سری برنامه ویژه ای دارند که سولو اولین آنهاست؛ فیلمی که قرار است دوران جوانی هان سولو را به تصویر بکشد و داستان آن 14 تا 11 سال پیش از حوادث قسمت نخست (A New Hope) - قسمت چهارم بر اساس تایم لاین رخ می دهند.

سولو، اولین فیلم از سری آناتولوژی جنگ ستارگان است و در صورت پیروزیت احتمالی آن، سران کمپانی لوکاس به سراغ کاراکتر بوبا فت خواهند رفت. البته که گفته شده این تنها فیلم بر اساس کاراکتر هان سولو نخواهد بود و می توانیم انتظار ساخت یک سه گانه مستقل بر اساس این شخصیت را داشته باشیم. به گفته سازندگان، سولو در حقیقت یک وسترن فضایی است که در آن شاهد هنرنمایی هان سولو و نحوه آشنایی او با چیوباکا خواهیم بود.

Ready Player One

از بین رفتن مرز بازی و فیلم

کارگردان:

استیون اسپیلبرگ

بازیگران:

تای شرایدن، اولویا کوک، سایمون پگ

پخش کننده:

برادران وارنر

تاریخ اکران:

10 فروردین

هیچ کسی نمی تواند پتانسیل بازی های ویدئویی را به عنوان یک منبع اقتباسی مناسب برای سینما کتمان کند. با این حال تا به امروز بیش از 90 درصد اقتباس های سینما از جهانی بازی ناپیروز بوده اند، خب در چنین شرایطی چاره کار چیست؟ به نظر می رسد هالیوود به این نتیجه رسیده که به جای اقتباس مستقیم، به اقتباس غیرمستقیم از جهان بازی روی بیاورد. یعنی این که سوژه فیلم بر اساس کلیت صنعت بازی باشد و نه اقتباسی از یک بازی مشخص. بازیکن شماره 1 آماده (Ready Player One) ساخته جدید استیون اسپیلبرگ دقیقا با استفاده از چنین ایده ای ساخته شده است فیلمی که با بودجه ای کلان تهیه شده و انتظار می رود فروشی بیش از 600 میلیون دلار داشته باشد.

این فیلم اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته ارنست کلاین (Ernest Cline) است؛ نویسنده ای که خودش وظیفه نگارش فیلمنامه بازیکن شماره 1 آماده را بر عهده داشته. همچنین زک پن نویسنده سری مردان ایکس که چند سال پیش مستند آتاری: بازی تمام شد را کارگردانی کرده بود، فیلمنامه را بازنویسی کرده.

Deadpool 2

علیه کلیشه

کارگردان:

دیوید لیچ

بازیگران:

رایان رینالدز، جاش برولین، تی.جی.میلر

پخش کننده:

فاکس

تاریخ اکران:

28 اردیبهشت

پیروزیت غیرقابل پیش بینی ددپول موج جدیدی را در هالیوود به راه انداخته و آن هم عرضه هر چه بیشتر فیلم های ابرقهرمانی و اکشن با درجه سنی بالاتر بود. دقیقا همان ویژگی که برای سال های سال ساخت ددپول را به تعویق انداخت؛ هر چند فروش بالای فیلم سبب شد مدیران فاکس بدون کوچک ترین بهانه ای برای ساخت قسمت دوم چراغ سبز بدهند. در ابتدا قرار بود تیم میلر کارگردان شماره نخست، کارگردانی قسمت دوم را برعهده بگیرد، اما در ادامه مبلر از سمت خود استعفا کرد که دلیل آن اختلافاتش با رایان رینالدز تهیه کننده و بازیگر فیلم بود. خوشبختانه رینالدز و فاکس پس از جدایی میلر، با دیوید لیچ کارگردان جان ویک و Atomic Blonde به توافق رسیدند.

Venom

دشمن مرد عنکبوتی

کارگردان:

روبن فلیشر

بازیگران:

تام هاردی، میشل ویلیامز، ریز احمد

پخش کننده:

سونی

تاریخ اکران:

13 مهر

شاید این روزها مرد عنکبوتی محبوبیت سابق را نداشته باشد، اما فراموش نکنیم تا چندین دهه او یگانه قهرمان پرطرفدار مارول بود. نخستین ابرقهرمان مشهوری که صاحب فیلم سینمایی مخصوص خودش می شد. با ساخت سه گانه سم ریمی شهرت مرد عنکبوتی چند برابر شد و سونی که از این روند راضی بود دستور داد تا فیلمی براساس شخصیت ونوم ساخته شود.

ونوم برای مرد عنکبوتی همان حکمی را دارد که جوکر برای بتمن دارد و می توان او را روی تاریک یک ابرقهرمان دانست. با این حال ساخت فیلم ونوم پس از تغییرات در فیلم مرد عنکبوتی و کنسل شدن ساخت قسمت چهارم، متوقف شد. اما اوی آراد تهیه کننده سری فیلم های مرد عنبکوتی مصمم به ساخت فیلم ونوم بود؛ هرچند هیچ کسی نمی دانست مراحل پیش تولید این فیلم 10 سال به طول می انجامد. پس از تعویض چندین نویسنده و تغییرات در روند کلی، شکست مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 باز هم برنامه های سونی برای ساخت ونوم را به تعویق انداخت.

X-Men: Dark Phoenix

زنان ایکس

کارگردان:

سیمون کینبرگ

بازیگران:

جیمز مک آووی، مایکل فاسبندر، جنیفر لارنس

پخش کننده:

فاکس

تاریخ اکران:

11 آبان

پس از افتضاح مردان ایکس 3 (3X-Men)، کمپانی فاکس تصمیم به بازسازی سری مردان ایکس گرفت. تصمیمی که باعث شد مثلث متیو وان، برایان سینگر و سیمون کینبرگ فیلم X-Men: First Class را خلق کند. پیروزیت این فیلم باعث ساخت دنباله های پیشتر مثل Days of Future Past و آخرالزمان (Apocalypse) شد و حالا همین تیم مسئول ساخت ققنوس سیاه (Dark Phoenix) است؛ فیلمی که حوادث آن پس از آخرالزمان رخ می دهد.

نکته جالب در مورد این فیلم نویسندگی و کارگردانی آن به وسیله سیمون کینبرگ است. کینبرگ تا امروز وظیفه نویسندگی و تهیه کنندگی چندین عنوان مردان ایکس را برعهده داشته، اما این نخستین بار است که روی صندلی کارگردانی می نشیند. او از مدت ها قبل تصمیم داشت براساس سری کمیک حماسه ققنوس سیاه (The Dark Phoenix Saga) اقتباسی وفادارانه تر نسبت به مردان ایکس 3 خلق کند که بخش هایی از داستانش را از این مجموعه الهام گرفته بود. کینبرگ که خودش یکی از نویسنده های مردان ایکس بود، طی اظهارنظری جالب گفته بود که او به کریس کلیرمونت نویسنده حماسی ققنوس سیاه، یک اقتباس سینمایی درست و حسابی بدهکار است.

Ant-Man and the Wasp

همکاری مورچه و زنبور

کارگردان:

پیتون رید

بازیگران:

پاول راد، مایکل داگلاس، اوانجلین لیلی

پخش کننده:

دیزنی

تاریخ اکران:

15 تیر

طی چند سال گذشته همه فیلم های مارول هم در بخش تجاری پیروز ظاهر شدند و هم در بخش هنری با این حال اگر بخواهیم کمی منصف باشیم، لزوما همه ابرقهرمانان مارول شخصیت های جذابی ندارند یا دست کم این جذابیت درست به پرده نقره ای منتقل نشده است. یکی از این شخصیت ها مرد مورچه ای یا همان Ant-man است که شاید چندان کشش حضور در یک فیلم مستقل را نداشته باشد؛ مخصوصا این که شخصیت های جذاب تری مثل هالک، پانشیر، بلید و حتی گوست رایدر مورد بی مهری مارول قرار دریافتد (البته این سه تای آخری ارتباطی با جهانی سینمایی مارول ندارند).

قسمت دوم مرد مورچه ای مدتی پس از خاتمه کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی شروع می شود و اسکات لنگ یا همان مرد مورچه ای که تا پیش از ابرقهرمان بودن، به حرفه دزدی مشغول بود، باید حالا تعادلی در زندگی اش ایجاد کند و علاوه بر ابرقهرمانی، وظایفش به عنوان یک پدر را هم انجام دهد. مایکل داگلاس در این فیلم باز هم نقش مرد مورچه ای اصلی را ایفا می کند و حتی از تهیه کنندگان درخواست کرده بود که نقش وسپ (زنبور) اصلی به همسرش کاترین زتا جونز برسد؛ هرچند در نهایت این نقش به میشل فایفر رسید. تفاوت این فیلم با شماره قبلی حضور کاراکتر وسپ است که اوانجلین لیلی نقش او را ایفا می کند. نکته جالب در مورد بخش مارکتینگ فیلم قرارداد هنگفتی است که مارول و شرکت هیوندای برای ساخت فیلم بسته اند. به گفته سخنگوی شرکت هیوندای خودرو هیوندای ولوستر نقش مهمی در این فیلم ایفا می کند.

Pacific Rim Uprising

ربات علیه هیولا

کارگردان:

استیون اس. ده نایت

بازیگران:

جان بویگا، اسکات ایستوود، چارلی دی

پخش کننده:

یونیورسال

تاریخ اکران:

3 فروردین

قسمت نخست حاشیه اقیانوس آرام جزء معدود فیلم های هیولامحور نسبتا با کیفیت بود که صحنه های اکشن جذاب فراوانی داشت و سه بعدی آن هم با این که کانورتی (سه بعدی شدن پس از فیلمبرداری) بود، اما صدمه ای به کیفیت نهایی نزده بود. حالا پس از گذشت پنج سال، قسمت دوم این سری با نام قیام به زودی اکران می شود. در زمانی که دل تورو سکان کارگردانی را برعهده داشت، قرار بود داستان قسمت دوم پیش درآمد شماره اول باشد و حوادث آن پیش از نسخه اصلی رخ دهد. اما با تغییرات و تحولات، حالا داستان به 10 سال پس از حوادث شماره نخست منتقل شده است.

با شروع فیلم، بار دیگر اقیانوس نا آرام می شود و هیولاها به زمین حمله می کنند. حالا این وظیفه جیک پنتکاست پسر استاکر پنتکاست (با بازی آدریس آلبا) است که میراث پدرش را زنده نگه دارد و از انقراض انسان ها جلوگیری کند. جان بویگا بازیگر جنگ ستارگان و ستاره نوظهور هالیوود نقش استاکر را بازی می کند و استیون اس. ده نایت در اولین تجربه کارگردانی اش، جای خالی گیرمو دل تورو را پر کرده است.

Aquaman

سلطان آتلانتیس

کارگردان:

جیمز وان

بازیگران:

جیسون موموآ، ویلیام دفو، امبر هرد

پخش کننده:

برادران وارنر

تاریخ اکران:

31 آذر

شرکت DC و مالک آن وارنر هم پس از پیروزیت جهانی سینمایی مارول به دنبال جهان سینمایی خود رفتند و آکوامن یکی از فیلم های ابرقهرمانی است که در جهان سینمایی DC اتفاق می افتد. داستان این فیلم دقیقا پس از حوادث لیگ عدالت (Justice League) شروع می شود آرتور کوری یا همان آکوامن که بر آتلانتیس حکمرانی می کند حالا خودش را در موقعیتی خطرناک می یابد. او نباید بگذارد نزاع انسان ها و مردمان سرزمینش بالا بگیرد، مخصوصا اینکه آنها آماده اند تا به سطح زمین و ساکنانش حمله کنند.

پس از پیروزیت زن شگفت انگیز حالا می توان امیدوار بود که این فیلم هم بتواند به یکی از معدود آثار قابل تماشای جهان سینمایی DC تبدیل شود. حضور جیمز وان (کارگردان Saw و Conjuring) در رأس کار باعث شده تا از همین حالا انتظارات از فیلم بالا برود. همچنین گفته شده اولین نمایش فیلم برای عده محدودی از طرفداران، مثبت بوده و DC را به پیروزیت نهایی فیلم امیدوار کرده است.

Avengers: Infinity War

گردهمایی بزرگ ابرقهرمانان

کارگردان:

آنتونی روسو، جو روسو

بازیگران:

رابرت داونی جونیور، مارک رافالو، کریس ایوانز

پخش کننده:

دیزنی

تاریخ اکران:

14 اردیبهشت

نوبتی هم که باشد، نوبت گردهمایی بزرگ ابرقهرمانان مارول است. با این که جای امثال ولورین و دکتر دووم خالی است، اما این فیلم آنقدر ابرقهرمان دارد که سرتان از شمردن تعدادشان درد می گیرد. آیرون من، هالک، کاپیتان آمریکا، پلنگ سیاه، مرد عنکبوتی، ثور، هاک آی، استارلرد، دکتر استرنج، بیوه سیاه و حتی راکت - که البته چندان ابرقهرمان نیست - در فهرست قهرمانان این فیلم حضور دارند.

سوال اصلی اینجاست که آنتونی روسو و جو روسو از پس هماهنگ کردن این تعداد کاراکتر برمی آیند یا خیر؟ برادران روسو پیش از این با ساخت کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان (Captain America: The Winter Soldier) و کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War) نشان داده بودند که از اصول ساخت یک فیلم ابرقهرمانی خوش ساخت مطلعند. حالا آنها برای ساخت دو قسمت اونجرز (Infinity War 1-2) سکان هدایت این ابرقهرمانان را از جاس ودون به ارث برده اند. طرفداران مارول با توجه به سابقه این زوج امیدوارند که قسمت سوم اونجرز به یکی از بهترین ساخته های مارول مبدل شود.

Jurassic World: Fallen Kingdom

گروه نجات دایناسورها

کارگردان:

خوان آنتونیو بایونا

بازیگران:

کریس پرت، توبی جونز، برایس دالاس هاوارد

پخش کننده:

یونیورسال

تاریخ اکران:

یکم تیر

پیروزیت بی نظیر جهان ژوراسیک و فروش یک میلیارد و 670 میلیون دلاری اش، برنامه های ساخت دنباله این فیلم را جلو انداخت و حالا یونیورسال حتی زمان اکران فیلم سوم را هم مشخص کرده است. پس از حوادث نسخه اول، جزیره Isla Nublar به منطقه ممنوعه تبدیل شده و به مدت چهار سال دایناسورها آزادانه در آن زندگی می کنند. با این حال فوران قریب الوقوع آتشفشان خطر نابودی را به وجود آورده و زندگی دایناسورها را تهدید می کند. در پی این موقعیت اضطراری کلیر مدیر سابق پارک، گروه حمایت از دایناسورها تشکیل می دهد و به دنبال نجات این گونه از دست انقراض است. هوون گردی (با بازی کریس پرت شخصیت اصلی فیلم که پیش تر به عنوان معلم دایناسورها در پارک فعالیت می کرد، به کلیر می پیوندد و مامور است تا دایناسورها را نجات دهد؛

هر چند در این بین گروهی در پی نابودی ابدی این حیوانات هستند. در ابتدا قرار بود کالین ترورو کارگردان فیلم نخست ساخت قسمت دوم را بر عهده بگیرد، اما چند ماه پس از اکران فیلم ترورو به اسپیلبرگ می گوید که دیگر علاقه ای به کارگردانی دنباله جهانی ژوراسیک ندارد و ترجیح می دهد به عنوان نویسنده فیلمنامه در کنار پروژه حضور داشته باشد. خوان آنتونیو بایونا کارگردان با استعداد اسپانیایی که با ساخت فیلم هایی مثل نوانخانه (The Orphanage) و هیولایی فرا می خوانند (A Monster Calls) هنر کارگردانی خود را ثابت کرده بود، جای خالی ترورو را روی صندلی کارگردانی پر خواهد کرد. جالب است بدانید که همزمان با اکران فیلم، بازی Jurassic World Evolution، هم برای کنسول های خانگی و کامپیوترهای شخصی عرضه خواهد شد.

The Incredibles 2

بازگشت شگفت انگیزها

کارگردان:

برد برد

بازیگران:

هولی هانتر، کریگ تی. نلسون، ساموئل ال جکسون

پخش کننده:

دیزنی

تاریخ اکران:

10 فروردین

دنباله یکی از بهترین آثار استودیوی پیکسار پس از گذشت 14 سال از اکران انیمیشن اصلی در سینماهای سراسر جهان اکران شد. داستان قسمت دوم دقیقا پس از خاتمه شگفت انگیزها شروع می شود. اگر به خاطر داشته باشید در خاتمه شماره نخست شخصیت بدی به اسم The Underminer خود را به جهان معرفی می کند و انیمیشن در همین نقطه به خاتمه می رسد.

با شروع قسمت دوم شاهد این هستیم که هلن مادر خانواده شگفت انگیزها در حال مبارزه با خلافکاران است، در حالی که باب پدر خانواده از فرزندان شان نگهدای می کند؛ هر چند این روند با ظهور یک دشمن بدجنس دیگر تغییر می کند و تیم شگفت انگیزها به همراه فروزون (Frozone) بار دیگر به صحنه نبرد باز می گردند. پس از پیروزیت شگفت انگیزها، برد برد (Brad Bird) کارگردان و نویسنده این انیمیشن گفت که دوست دارد روزی دنباله شگفت انگیزها را بسازد، اما فقط در صورتی این کار را می کند که ایده خوبی برای این کار به ذهنش برسد. او سپس رتتویی را ساخت و پس از آن به دنبال ساخت فیلم های سینمایی راهی هالیوود شد.

Mortal Engines

شهرهای قابل حمل

کارگردان:

کریستین ریورز

بازیگران:

هوگو ویوینگ، هرا هیلمار، استفان لنگ

پخش کننده:

یونیورسال

تاریخ اکران:

23 آذر

در سال 2009 پیتر جکسون از خرید حقوق سینمایی رمان چهار جلدی موتورهای - مرگ اثر فلیپ ریو خبر داد: کتاب علمی تخیلی مشهوری که در سال 2002 برنده جایزه های کاستا بوک و نستله بوک شد. داستان کتاب - و البته فیلم - در جهانیی آخرالزمانی با تم استیم پانک جریان دارد که در آن تمامی شهرها از بین رفته اند و حالا انسان ها در شهرهایی عظیم قابل حمل زندگی می کنند که همانند خودروهای غول پیکر هستند. با توجه به از بین رفتن منابع، این شهرهای قابل حمل به یکدیگر حمله می کنند و منابع مورد نیاز خود را به تاراج می برند. شخصیت اصلی فیلم شهروند درجه پایینی است که به شهر قابل حمل لندن سفر می کند و در آن جا با محکوم فراری به نام هستر شاوه آشنا می شود.

ایده شهرهای متحرک آن قدر جذاب بود که جکسون علاوه بر تهیه کنندگی، کار نوشتن فیلمنامه را به همراه همسرش فرن والش شروع کرد. هفت سال پس از دریافت حقوق سینمایی، فیلم از فاز پیش تولید خارج و اعلام شد که این فیلم را کریستین ریورز کارگردانی می کند. ریورزاز سن هفده سالگی پیتر جکسون را می شناخت و تا به امروز طراحی تمامی استوری بوردهای فیلم های جکسون از سال 1996 را برعهده داشته است. حالا او برای اولین بار روی صندلی کارگردانی می نشیند و جکسون امیدوار است او مانند نیل بلومکمپ به کارگردانی مشهور تبدیل شود. این فیلم اواخر سال 2018 و به صورت سه بعدی اکران می شود و گفته شده سینما دوستان شاهد یک فیلم سه بعدی مهیج خواهند بود.

Rampage

گوریل جهان بازی

کارگردان:

برد پیتون

بازیگران:

دواین جانسون (راک)، نائومی هریس، جفری دین مورگان

پخش کننده:

برادران وارنر

تاریخ اکران:

31 فروردین

در سه دهه گذشته بسیاری از بازی های مشهور در جهانی سینما باختند؛ بازی هایی مثل دووم، وارکرفت، مکس پین و البته سوپر ماریو. حالا سوال اینجاست که در چنین وضعی چرا وارنر به سراغ بازی رفته که نصف شهرت این عناوین را هم ندارد؟ در جواب باید گفت دم دست بودن و البته پتانسیل این سری برای تبدیل یک فیلم هیولایی پرفروش. وارنر در سال 2009 شرکت ورشکسته میدوی (Midway) ناشر آثاری مثل مورتال کمبت و تمامی دارایی آن را یکجا خرید. رمپیج هم یکی از بازی های میدوی بود که در این نقل و انتقال به وارنر رسید. وارنر در حالی سال 2011 از ساخت فیلم رمپیج خبر داد که آخرین نسخه بازی این سری در سال 2006 برای PS2 و Wii عرضه شد.

جالب تر این که سری رمپیج داستانی بسیار ساده و دم دستی دارد. سه هیولای جهش یافته باید کل شهر را نابود کنند و هر بازیکنی که بیشتر شهر را تخریب کند، امتیاز بیشتری می گیرد. با این حال در فیلم، این فرمول دستخوش تغییر شده و حالا یکی از این هیولاهای جهش یافته به نام جورج که یک گوریل عظیم الجثه است، به نبرد دو هیولای جهش یافته دیگر به نام های رالف (گرگ جهش یافته) و لیزی (کروکودیل جهش یافته) می رود. براساس تریلرها، فیلم کم و بیش از فرمول گودزیلا استفاده کرده، هرچند کل هویت بازی را که تاکید روی تخریب شهر و همکاری سه هیولا با یکدیگر است، زیر سوال برده. بعید است رمپیج نمرات خوبی کسب کند، اما باید دید تا چه اندازه در گیشه پیروز خواهد بود.

Bumblebee: The Movie

بامبل بی وقتی هنوز کوچک بود

کارگردان:

ترویس نایت

بازیگران:

جان سینا، هیلی استاینفیلد، ریچل کرو

پخش کننده:

پارامونت

تاریخ اکران:

30 آذر

طرفداران قدیمی ترنسفورمرز پس از سال ها می توانند نفس راحتی بکشند چرا؟ چون دیگر قرار نیست مایکل بی با ساخت فیلم های ضعیف همراه با شوخی های دم دستی و انفجارهای مداوم، اعصاب آنها را به بازی بگیرد. ماه گذشته پارامونت گفت که سری ترنسفورمرز را بازسازی خواهد کرد هر چند قبل شروع برنامه جدید 10 ساله این سری، بامبل بی اکران خواهد شد. بامبل بی اولین فیلم از سری ترنسفورمرز است که مایکل بی آن را نخواهد ساخت؛ هر چند آقای انفجار (لقب بی) در نقش تهیه کننده اصلی فیلم ظاهر شده است.

Sicario 2: Soldado

جنگ کارتل ها

کارگردان:

استفان سولیما

بازیگران:

بونسیو دل تورو، جاش برولین، جفری داناوان

پخش کننده:

سونی

تاریخ اکران:

یکم تیر

دنیس ویلنوو با ساخت سیکاریو یکی از متفاوت ترین اکشن-تریلرهای دهه گذشته هالیوود را برای مخاطبان به ارمغان آورد. فیلمی پر از تعلیق، صحنه های تعقیب و گریز و داستانی پر پیچ و خم که هر طرفدار اکشنی را جذب خودش می کرد. استقبال بسیار خوب از سیکاریو سبب شد تا سونی مقدمات ساخت نسخه دوم را هم فراهم کند. با این که ویلنوو کارگردان قسمت دوم نیست، اما بیشتر تیم سازنده قسمت نخست در این فیلم حضور دارند که مهمترین أنها تایلر شریدن نویسنده سیکاریو و نامزد جایزه اسکار است. قسمت دوم را هم او شخصا به رشته تحریر درآورده و داستان هم حول محور شخصیت الخاندرو با بازی بنیسیو دل تورو می گذرد.

Mission: Impossible - Fallout

بالاتر از خطر

کارگردان:

کریستوفر مک کوری

بازیگران:

تام کروز، الک بالدوین، سایمون پگ

پخش کننده:

پارامونت

تاریخ اکران:

4 مرداد

به نظر می رسد تام کروز پس از مدت ها کارگردان مورد علاقه خود را پیدا کرده است: کریستوفر مک کوری. فیلمسازی که عمده شهرتش را مدیون فیلمنامه فوق العاده مظنونین همیشگی است این سومین همکاری گروز و مک کوری طی شش سال گذشته پس از جک ریچر و مأموریت غیرممکن ملت یاغی (Mission: Impossible - Rogue Nation) خواهد بود. جالب این که می کوری نخستین کارگردان سری ماموریت غیرممکن است که ساخت دو فیلم از این سری را بر عهده داشته.

کلیت داستانی فیلم تقریبا شبیه به قسمت های قبلی است. اتان هانت و گروهش در ماموریتی اشتباه می کنند و حالا یا احتمال می دهد که او دچار تغییر عقیده شده و راستاش را عوض کرده است، در چنین شرایطی هانت باید از یک فاجعه جهانی جلوگیری کند. تقریبا بیشتر بازیگران شماره پنجم، در این نسخه هم حضور دارند و تغییر خاصی در تیم او شاهد نیستیم؛ تنها جرمی رنر در این شماره حضور ندارد. رنر دلیل این غیبت را همزمان بودن زمان فیلمبرداری فال أوت و نسخه های سوم و چهارم اونجرز که پشت سر هم فیلمبرداری شدند، اعلام کرده بود.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

دامبلدور جوان

کارگردان:

دیوید ییتس

بازیگران:

ادی ردماین، جانی دپ، جود لاو

پخش کننده:

برادران وارنر

تاریخ اکران:

25 آبان

به لطف پیروزیت چند قسمت آخر هری پاتر دیویدییتس خود را به عنوان یک کارگردان چیره دست به دوستداران آثار جی.کی رولینگ معرفی کرد؛ هر چند او پس از هری پاتر انتخاب اشتباهی کرد و به سراغ ساخت فیلم تارزان رفت؛ یک اثر ضعیف و نه چندان جذاب که هم در گیشه و هم در بین منتقدان باخت. با این حال او با ساخت جانوران شگفت انگیز و زیستگاه های آنها ثابت کرد که هر چیزی بلد نباشد، جهانی رولینگ را بهتر از هر کارگردانی به تصویر می کشد. ییتس در جدیدترین تجربه اش به سراغ ساخت فیلم دوم جانوران شگفت انگیز رفته و این بار قرار است داستان بخش های بیشتری از جهانی جادوگران را پوشش دهد.

Alita: Battle Angel

تولد سایبورگ

کارگردان:

رابرت رودریگز

بازیگران:

جنیفر کلونی، کریستوفر والتز، ماهرشالا علی

پخش کننده:

برادران وارنر

تاریخ اکران:

31 آذر

Battle Angel یکی از مشهورترین مانگاهای ژاپنی و گل سرسبد کارهای یوکیتو کیشیرو (Yukito Kishiro) است. اثری که جیمز کامرون علاقه خاصی به آن دارد و سال هاست که از کارگردانی آن صحبت می کند؛ هر چند در نهایت شانس این را نداشت که خودش برای ساخت اقتباس سینمایی این اثر پشت دوربین بایستد و رابرت رودریگز را جایگزین خودش کرد. آلیتا، جدیدترین همکاری بین کامرون و تهیه کننده همیشگی اش جان لندو است و این زوج برای ساخت این فیلم نزدیک به 200 میلیون دلار هزینه کرده اند؛ هر چند اولین تریلر فیلم با واکنش های بسیار منفی ای همراه بود. داستان فیلم در آینده ای پسیار دور اتفاق می افتد.

برخی از سریال های مهم امسال

ماجراهای دنباله دار

Krypton

داستان پدربزرگ سوپرمن

تاریخچه حضور سوپرمن در تلویزیون نشان می دهد این ابرقهرمان - و خانوده اش - تجربه بسیار پیروزی در صنعت سریال دارند؛ برای مثال سریال اسمال ویل (Smallville) که به مدت 10 سال از تلویزیون پخش می شد و روایتگر داستان دوران نوجوانی سوپرمن بود. با توجه به چنین سابقه ای، ساخت کریپتون چندان هم عجیب نیست؛ سریالی که داستان آن 200 سال پیش از تولد سوپرمن شروع می شود و نقش اصلی آن سگ-ال (Seg-El) پدربزرگ سوپرمن است. دیوید گویر نویسنده مشهور هالیوودی که سابقه نوشتن فیلمنامه های بتمن شروع می کند و مرد پولادین را در کارنامه خود دارد، در نقش خالق این سریال ظاهر شده و قرار است داستان سریال در نهایت به زمان نابودی سیاره کریپتون ختم شود.

Castle rock

سریالی با طعم کینگ

کسل راک (Castle rock) نام شهری خیالی در چندین رمان استیون کینگ است که برای ساکنانش حوادث عجیبی رخ می دهد. این شهر اولین بار در کتاب منطقه مرده (Dead Zone) معرفی گشت و بعدها در چندین کتاب دیگر گینگ هم حضور داشت. حالا کینگ و جی جی آبرامز بر اساس این شهر خیالی، سریالی 10 قسمتی و با فرمت آنتولوژی خلق کرده اند که هر فصل آن روی یک سری از ساکنان شهر تمرکز دارد و داستانی مجزا را تعریف می کند. از این منظر کسل راک کم و بیش یادآور داستان های ترسناک آمریکایی است. کسل راک تنها نقطه مشترک کارهای کینگ با این سریال نیست، بلکه خیلی از کاراکترهای مشهور رمان های کینگ از آن (It) گرفته تا کابوس گیر (Dreamcatcher) و حتی راستا سبز در این سریال حضور دارند.

Westworld Season 2

فصل دوم جانشین بازی تاج و تخت

فصل نخست سریال وست ورلد (Westworld) با همه کاستی هایش در نهایت توانست به طور متوسط نزدیک به سه میلیون بیننده داشته باشد تا HBO با خیال راحت برای دوران پس از بازی تاج و تخت برنامه ریزی کند. فصل نخست شروعی خوب داشت، اما در ادامه کمی کند شد و در نهایت با دو قسمت خاتمهی اوج گرفت. HB0 با نمایش تریلری از فصل دوم سریال نشان داد که سرمایه گذاری عظیمی روی وست ورلد کرده و انتظار دارد بینندگان فصل دوم سریال افزایش یابند. جزئیات داستانی چندانی از سریال فاش نشده، هرچند می دانیم دلورس و همراهانش در پی دریافت انتقام شان از صاحبان و دست اندرکاران پارک هستند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: برترین ها
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1436

به "مهم ترین فیلم های علمی-تخیلی سال 97" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین فیلم های علمی-تخیلی سال 97"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید