پیش بینی بارش های قابل ملاحظه برای پاییز و زمستان

به گزارش نوای پرنده پارسی، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تاکید براینکه پیش بینی های هواشناسی مبتنی بر تاثیر پدیده های دورپیوند مانند ال نینو و نائو و میزان بارندگی ها قطعی نیست، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی ها و تجربه های آماری گذشته می توان گفت که با رویداد ال نینو احتمال قابل ملاحظه ای برای وقوع بارش های تجمعی در حد نرمال تا بیش از نرمال طی پاییز و نیمه اول زمستان آینده در کشور وجود دارد.

پیش بینی بارش های قابل ملاحظه برای پاییز و زمستان

پیش بینی بارش های قابل ملاحظه پاییزه و زمستانه

به گزارش ایسنا، احد وظیفه درباره پدیده های دورپیوند ال نینو و لانینا و تاثیر آن ها بر آب و هوای ایران اظهارکرد: ال نینو و لانینا دو فاز مثبت و منفی نوسان جنوبی به نام اِنسو هستند. محل وقوع پدیده انسو در منطقه حاره ای اقیانوس آرام یعنی بین 10 درجه شمالی و 10 درجه جنوبی (پیرامون خط استوا) در طول اقیانوس آرام است که دمای آب این منطقه اگر به اندازه 0.5 درجه سانتیگراد و بیشتر نسبت به شرایط نرمال بالاتر رود، دوره ال نینو آغاز می شود و اگر به همین اندازه سردتر از نرمال شود وارد دوره لانینا (فاز سرد) می شود.

درصورتی که دمای آب اقیانوس (سطح آب تا عمق حدود 200متری) در این محدوده بیش از 2 درجه نسبت به نرمال گرم تر شود، اصطلاحا سوپر ال نینو اتفاق می افتد. مانند سال 2016 که این اتفاق رخ داد.

به گفته رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی طی سه سال گذشته شرایط لانینا حاکم و سطح آب تا عمق 200 متری سردتر از حد نرمال بود، اما در حال حاضر دمای سطح آب اقیانوس تغییر کرده و گرم تر از دمای نرمال شده است.

تغییر دمای آب اقیانوس درچنین پهنه وسیعی بر الگو های جوی و گردش جریان هوا از سطح زمین تا لایه های فوقانی جو تاثیرگذار است، به طوری که با وقوع ال نینو جریان های شرقی سطوح زیرین جو که به آن ها باد های تجارتی گفته می شود ضعیف تر از حالت نرمال می شوند و سرعت باد در سطح اقیانوس کاهش پیدا می کند و به عبارتی هم جریان هوا و هم جریان آب در سطح و عمق اقیانوس دچار تغییرات می شود بنابراین با رخداد ال نینو یا لانینا الگو های جوی منطقه اقیانوس آرام و منطقه ها حاشیه آن مانند جنوب شرق آسیا یا قاره های آمریکای شمالی و جنوبی متناسب با آن تغییر می کند، چون هوا یک سیال به هم پیوسته است. این تغییرات در منطقه ها دورتر اتمسفر زمین هم احساس می شود و به همین سبب از آن به نام دورپیوند انسو یاد می شود.

وظیفه درباره تاثیرات ال نینو بر ایران اظهار کرد: ایران با محل وقوع ال نینو فاصله زیادی دارد. ایران در عرض های جنب حاره تا میانی زمین و در طول جغرافیایی دور از محل وقوع ال نینو واقع شده است بنابراین فاز گرم و سرد انسو تنها فاکتور موثر و معین کننده اندازه بارش فصلی محسوب نمی شود و عوامل معین کننده دیگری نیز وجود دارند که مانند ال نینو از چند ماه قبل قابل پیش بینی نیستند.

وی افزود: براساس مطالعات آماری با رخداد ال نینو بارش های پاییزه و تا حدی نیمه اول زمستان در ایران تقویت می شوند. اثر فاز های انسو در ایران همچون شمال استرالیا یا جنوب شرق آسیا نیست که در فاصله بسیار نزدیک محل وقوع این پدیده است. به طور مثال وقتی لانینا رخ می دهد با احتمال 90 درصد و بیشتر بارش های فیلیپین، اندونزی و شمال استرالیا بیش از حد نرمال و این منطقه وارد دوره ترسالی می شود، اما این تاثیرات در ایران با این قطعیت قابل پیش بینی نیست.

وظیفه ادامه داد: بارندگی در کشور ما همچون کشور های اروپایی همبستگی خیلی زیادی با دورپیوند ال نینو و لانینا ندارد و نمی توان تنها با لحاظ آن نظر قطعی درباره اندازه بارش های پاییزی و زمستانی ارائه کرد.

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر این است که ال نینو بر اندازه بارندگی های تمام نقاط کشور تاثیر یکسان ندارد و بیشتر بر بارش بخش های جنوبی کشور موثر است علاوه بر آن چندین عامل دیگر به جز ال نینو و لانینا بر شرایط اقلیمی و بارندگی های ایران تاثیرگذار هستند بنابراین برای پیش بینی شرایط بارش فصلی همه این عوامل را باید لحاظ کرد که بسیاری از آن ها برای بیش از یک ماه قابل پیش بینی نیستند.

وظیفه افزود: این دورپیوند ها با یکدیگر ارتباط دارند و بر هم تاثیرگزارند بنابراین نتیجه بازخوردی که در میان تمام شاخص های موثر وجود دارد، در اقلیم بارش و دمای کشور معین کننده است.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: علاوه بر ال نینو که طی سال آینده آبی (از ابتدای مهرماه) یک پیش نشانگر مثبت برای بارش ها است، شاخص های دیگری نیز وجود دارند که از الان انتظار می رود در فاز مناسب باشند و به طور نسبی می توانند اثر مثبتی بر بارندگی ها بگذارند بنابراین به طور کلی بر اساس داده های کنونی مدل های عددی به احتمال زیاد (50 تا 70 درصد) با بارش هایی در حد نرمال تا بیش از نرمال روبرو خواهیم بود و این پیش بینی ها به صورت یقینی و صد درصد نیست.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص های موجود و مدل های عددی، بارش پاییزی و نیمه اول زمستان درحد نرمال تا فراتر از نرمال پیش بینی شده است و شدت تغییرات آن در هر منطقه می تواند متفاوت باشد که باید برای پیش بینی اندازه بارش به مدل های پیش بینی کوتاه مدت و چند روزه رجوع کنیم.

وظیفه در خاتمه درباره احتمال رخداد سیل بر اثر بارش های پاییزی و زمستانی تاکید کرد: سیل را نمی توانیم به صورت فصلی پیش بینی کنیم. برای آگاهی از وقوع بارش های شدید و احتمال سیل با دقت نسبی بالاتر باید به پیش بینی های روزانه - که دقت و صحت بیشتری دارند - رجوع کنیم. گرچه معمولا در سال هایی که بارش فصل سرد در حد نرمال و فراتر از نرمال می شود، احتمال بیشتری برای وقوع سیل گسترده مانند اواخر زمستان 97 و آغاز بهار 98 وجود دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7852

به "پیش بینی بارش های قابل ملاحظه برای پاییز و زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بارش های قابل ملاحظه برای پاییز و زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید