ورود اولین واکسن ایرانی کرونا به بازار مصرف

به گزارش نوای پرنده پارسی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به فرایند فراوری واکسن های ایرانی کرونا از ورود اولین واکسن ایرانی کرونا به بازار مصرف اطلاع داد.

ورود اولین واکسن ایرانی کرونا به بازار مصرف

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رضا شانه ساز، گفت: حاصل کوشش 15 ماه گذشته محققین، صنعتگران و همچنین همکاران ما در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به ثمر نشسته و اولین واکسن ایرانی وارد بازار مصرف شده است. تزریق این واکسن هزینه ای برای افراد نخواهد داشت و رایگان است.

وی در ادامه با اشاره به این که چهار واکسن دیگر در نوبت اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو برای مصرف عمومی هستند، تاکید نمود: تزریق عمومی واکسن کووایران برکت شروع شده است. در واقع بعد از حصول اطمینان از کیفیت، اثربخشی و نداشتن عوارض خاص و نگران کننده مجوز های لازم را دریافت نموده ایم و امیدواریم ظرف چند روز آینده واکسن دوم هم مجوز مصرف عمومی را دریافت کند.

وی اضافه کرد: همه پلتفرم ها و روش هایی که برای فراوری واکسن های کرونا در جهان از آن ها استفاده می گردد در کشور ما توسط محققین و دانشمندان در حال استفاده است. ما در جهان جز کشور هایی هستیم که به موازات تکمیل مدارک مربوط به مطالعات بالینی، زیرساخت های فراوری واکسن در کشورمان به سرعت در حال اجرا است و امیدواریم تا سرانجام تابستان حداقل ماهیانه 10 میلیون دوز واکسن داخلی فراوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما حداقل سال جاری 7 تا 8 فراوری کننده واکسن خواهیم داشت، درباره میزان فراوری و توزیع واکسن های داخلی بیان نمود: در خرداد ماه یک میلیون دوز واکسن کووایران برکت تحویل داده شده است و ظرفیت فراوری از تیرماه به سرعت افزایش پیدا خواهد نمود و امیدواریم در ماه های تابستان حداقل 10 میلیون دُز در ماه فراوری داشته باشیم.

اولویت اصلی بر اساس اولویت بندی هایی است که همکاران ما در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اعلام نموده اند، اما اگر گروه های دیگر به تعداد بیشتری احتیاج داشته باشند به آن ها اجازه داده ایم میزان بیشتری را در اختیار فرا قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه واردات واکسن را متوقف ننموده ایم، اظهار کرد: از واکسن های خارجی که پیروز شدند و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و کمیسیون قانونی مجوز های لازم را دریافت کردند استفاده می کنیم.

وی که در یک برنامه تلوریونی صحبت می کرد، در خصوص آخرین اخبار از واکسن فراوری مشترک ایران و کوبا (پاستوکووک)، بیان نمود: فاز 3 مطالعات بالینی در کشور ایران و کوبا به صورت همزمان در حال اجرا است و بیش از 30 هزار نفر از هموطنان ما این واکسن را دریافت نموده اند.

خوشبختانه نتایج بسیار خوبی گزارش شده است و این واکسن در خصوص ویروس های آفریقای جنوبی و برزیلی که انوع قوی ویروس کرونا هستند اثربخشی و ایمنی زایی قابل قبولی داشته است. امیدواریم طی چند روز آینده اجازه مصرف عمومی این واکسن هم از کمیسیون قانونی ساخت و ورود سازمان غذا و دارو صادر گردد تا این واکسن هم مانند واکسن کووایران برکت به مصرف عموم برسد.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7014

به "ورود اولین واکسن ایرانی کرونا به بازار مصرف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود اولین واکسن ایرانی کرونا به بازار مصرف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید