وب سایت لبنانی ، ائتلاف محمَّدَین در یمن از هم پاشیده است

به گزارش نوای پرنده پارسی، یک وب سایت لبنانی نوشت، درگیری های کنونی در جنوب یمن شکاف مخفی میان امارات و عربستان به عنوان دو سر اصلی ائتلاف متجاوز به یمن را آشکار و فروپاشیدگی ائتلاف مذکور را علنی نموده است.

وب سایت لبنانی ، ائتلاف محمَّدَین در یمن از هم پاشیده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حدود پنج سال قبل عربستان سعودی و امارات به بهانه حمایت از دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی جنگی نظامی علیه یمن به راه انداختند.

بر اساس گزارش العهد، در نیمه سال 2015 قوای متجاوز سعودی و اماراتی وارد عدن شدند و با حمایت عناصر القاعده، داعش و بعضی قوای تکفیری مانند داعش، القاعده و غیره آن را اشغال کردند. گرچه عبد ربه شهر عدن در جنوب یمن را پایتخت خودخوانده دولت مستعفی نامید اما وی زیاد در این شهر نماند و با فرار به عربستان، مقیم هتل های ریاض شد.

با گذشت زمان امارات چشم اندازهای خود را آشکار و شبه نظامیان خود را سازماندهی کرد و به حساب حمایت از حاکمیت و استقلال یمن و نیز به حساب دولت مستعفی این کشور و متحد خود ریاض نفوذ خود را در شهرهای جنوبی عدن و لحج، ضالع، ابین و سقطری تقویت کرد. در سال های اول نیروهای اماراتی به شبوه، حضرموت (در شرق) و المهره (در شرق) رسیدند تا اینکه عربستان مداخله و آنها را به عقب راند.

العهد اضافه کرد: سیر وقایع در مناطق اشغالی نشان می دهد که امارات شعار بازگرداندن دولت قانونی (دولت مستعفی) را کنار گذاشته اما ریاض همچنان از آن مانند پیراهنی که اهداف واقعی اش در یمن را پنهان نگه می دارد، استفاده می نماید.

در ادامه این گزارش آمده، سوالی که اینجا مطرح می گردد میزان از هم پاشیدگی ائتلاف متجاوز به فرماندهی عربستان است، موضوعی که تقریبا از شروع جنگ علیه یمن با خروج تعدادی از اعضای ائتلاف مانند پاکستان، قطر و مغرب و کمرنگ شدن نقش دو کشور مصر و اردن دیده شد و امروز به شکاف میان دو طرف اصلی یعنی سعودی و امارات رسیده است.

العهد اضافه کرد: درست است که امارات و مقامات آن همیشه بر ایستادن خود در کنار عربستان سعودی تأکید می نمایند اما آنچه گفته می گردد با آنچه در واقعیت دیده می گردد دو موضوع متفاوت است. درگیری سخت میان نیروهای وابسته به امارات و سعودی در عدن شکی باقی نمی گذارد که ائتلاف محمَّدَین (محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی) به انتها خود رسیده است. آنچه امروز از عدم اجرای توافق ریاض و تبادل اتهامات میان طرف های محلی مبنی بر تعلل طرف مقابل می بینیم چیزی جز ترجمه عملی این شکاف نیست.

این وبگاه لبنانی اضافه کرد، عربستانی که روزی امضای توافق ریاض را جشن گرفت و آن را مانند یک پیروزی برای نزدیک کردن طرف های مورد اختلاف در جنوب یمن معرفی کرد امروز با اعلام خودمختاری المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب) -تحت حمایت امارات- در جنوب یمن ضربه سختی دریافت نموده است.

زمانی که امارات از عقب کشیدن نیروهای خود از یمن و کاهش تعداد آنها سخن گفت این امکان برای عربستان و متحدان آن وجود داشت که به صورت انفرادی نفوذ خود را به صورت کامل تقویت نمایند اما امارات پس از ساماندهی شرایط نیروهایش بازگشت و حتی از قوای نظامی و حملات هوایی برای توقف پیشروی نیروهای مورد حمایت ریاض در عدن و عدم تسلط آنها بر این شهر استفاده کرد. ابوظبی با این اقدام از مرزهای نفوذ میان خود و مزدورانش با ریاض و مزدورانش را معین کرد .

در ادامه این گزارش آمده، درگیری های کنونی در جنوب تأکید می نماید که ریاض و ابوظبی برای توقف کامل جنگ و برطرف محاصره آماده نیستند و آتش بس های ادعایی اعلام شده چیزی جز یک عملیات فریب نیست.

حوادث اخیر در یمن اهداف حقیقی و دستورکارهای محرمانه و متناقض امارات و عربستان و دنباله های محلی آنها در یمن را فاش کرد و ایستادگی ملت یمن در پنج سال گذشته منجر به فروپاشیدگی ائتلاف متجاوز شد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4619

به "وب سایت لبنانی ، ائتلاف محمَّدَین در یمن از هم پاشیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وب سایت لبنانی ، ائتلاف محمَّدَین در یمن از هم پاشیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید