وال مارت بزرگ ترین فروشگاه زنجیره ای جهان؛معرفی مشهورترین فروشگاه های جهان

به گزارش نوای پرنده پارسی، وال مارت یکی از مشهورترین فروشگاه های زنجیره ای است که مردم سر تا سر دنیا آن را به عنوان بزرگ ترین خرده فروشی می شناسند. به جز این فروشگاه زنجیره ای، چند فروشگاه زنجیره ای مشهور دیگر مانند کارفور، آلدی، هفت/یازده و… نیز مشغول به کار هستند. در این مقاله به آنالیز تعداد شعبه و نحوه کار فروشگاه زنجیره ای وال مارت و سایر فروشگاه های زنجیره ای معروف می پردازیم.

وال مارت بزرگ ترین فروشگاه زنجیره ای جهان؛معرفی مشهورترین فروشگاه های جهان

قصه وال مارت از کجا آغاز شد؟

فروشگاه های زنجیره ای وال مارت با شعار هر روز قیمت کم (EVERY DAY LOW PRICE) آغاز به کار کردند. همچنین، علاوه بر تخفیف های روزانه، این فروشگاه در مناسبت ها نیز تخفیف بیشتری به مشتری ها برای خرید از والمارت می دهد. به عقیده بنیان گذار وال مارت این فلسفه قیمت گذاری اعتماد مشتریان را جلب می نماید و آن ها اطمینان پیدا می نمایند که قیمت ها تحت شرایط مختلف، تغییر شدید نخواهد داشت. چشم انداز و ماموریت شرکت وال مارت این بود با فراهم آوردن مجموعه ای از کالاها و خدمات تجاری خود در هر روز با پایین ترین قیمت، فضایی از تنوع، یکپارچگی و احترام متقابل را پدید آورد.

شرکت وال مارت در سال 1962 توسط سم والتون (Sam Walton) راه اندازی شد. والتون در سال 1962 اولین فروشگاه تخفیف دار وال مارت را در شهر راجرز ایالت آراکانزاس راه اندازی کرد. این شرکت در 5 سال اول فعالیتش توانست تعداد شعبه های خود را به 24 عدد در سراسر ایالت آرکانزاس افزایش دهد. در سال 1968 اولین فروشگاه وال مارت در خارج از آرکانزاس و در ایالت اوکلاهاما افتتاح شد. وال مارت در دهه 1980 به رشد سریع خود ادامه داد. به طوری که در بیست و پنجمین سالگرد تأسیس خود در سال 1987 تعداد 1198 کارمند و حدود 16 میلیارد دلار درآمد داشت.

تعداد شعب وال مارت

این شرکت دارای بزرگ ترین شبکه هایپرمارکت و مواد غذایی جهان است. وال مارت بیش از 11 هزار شعبه در 28 کشور دارد و به عنوان بزرگ ترین شرکت جهان از نظر درآمد شناخته شده است. کارمندان وال مارت تقریباً 2.3 میلیون نفر هستند. به طور قطع می توان گفت که وال مارت بیش ترین کارمند را از لحاظ تعداد در بین شرکت های خصوصی به خود اختصاص داده است.

این فروشگاه در کشورهای مختلف از نام های متفاوت استفاده می نماید. به عنوان مثال در انگلستان با نام آسدا (Asda) و در ژاپن با نام گروه سیو (Seiyu Group) فعالیت می نماید. برخی معتقدند اگر وال مارت یک کشور بود، تبدیل به بیست وهشتمین اقتصاد بزرگ جهان می شد.

در سال 2011 در رتبه بندی اجرا شده، توسط مجله فورچون، شرکت وال مارت در فهرست فورچون جهانی 500 رتبه اول از بزرگترین شرکت های عمومی جهان را به خود اختصاص داد.این شرکت همچنین، با بیش از دو میلیون کارمند، بزرگترین کارفرمای خصوصی جهان محسوب می گردد.

معرفی سایر فروشگاه های زنجیره ای مشهور در جهان

1- فروشگاه کروگر (Kroger)

کروگر بزرگترین فروشگاه زنجیره ای خوار و بار و دومین خرده فروش این محصولات از لحاظ حجم فروش در آمریکا است. در کل بعد از والمارت، دومین خرده فروش عمومی در این کشور است. کروگر در حال حاضر حدود چهار هزار فروشگاه را به صورت مستقیم یا به وسیله زیرمجموعه هایش اداره می نماید.

کروگر شامل انواع مختلفی از فروشگاه ها مثل سوپرمارکت، هایپرمارکت، مراکز خرید، خواربار فروشی و جواهرفروشی است. شرکت کروگر در سال 1883 توسط برنارد کروگر در سینسیناتی، اوهایو، تاسیس شد. کروگر در واقع در ابتدا فروشگاه بزرگ چای غرب که یکی از نخستین فروشگاه های زنجیره ای در ایالات متحده بود را تاسیس کرد.

2- فروشگاه کارفور (Carrefour)

کارفور سومین فروشگاه زنجیره ای جهان است که در پاریس تاسیس شد. کارفور در زبان فرانسه به معنای میدان عمومی است. موسسان این فروشگاه مارسل فورنیه و دنیس دوفوری بودند. در سال 1999، این فروشگاه با پرومود، ادغام شد.

گروه کرفور نخستین فروشگاه های زنجیره ای در اروپا بودند. آن ها نخستین هایپرمارکت را در 15 ژوئن 1963 در نزدیکی پاریس تاسیس کردند. فروشگاه زنجیره ای کارفور با 12800 شعبه فروشگاهی سومین فروشگاه زنجیره ای بزرگ جهان از نظر تعداد شعب است.

3- فروشگاه هفت / یازده (7-Eleven)

فروشگاه 7-Eleven که به هفت/یازده درجهان مشهور شد در سال 1927 در کشور آمریکا و شهر تگزاس آغاز به فعالیت کرد. شعب این فروشگاه معمولا کوچک و در ابعاد فروشگاه های محلی هستند. این فروشگاه زنجیره ای بیش از 46000 شعبه در 16 کشور جهان دارد. مهم ترین ویزگی این فروشگاه آن است که در هفت روز هفته به صورت 24 ساعته باز است.

ژاپن بیشترین تعداد شعب 7-Eleven را در خود جای داده است. 15000 شعبه این فروشگاه در ژاپن قرار گرفته است. کشور دوم و سوم از نظر فروانی تعداد شعب، به ترتیب ایالات متحده و تایلند هستند. برخی از سایر کشورهایی که شعب این فروشگاه در آن ها واقع شده اند عبارتند از؛ استرالیا، سنگاپور، تایوان، هنگ کنگ، مالزی و اندونزی.

4- تسکو (Tesco)

فروشگاه تسکو توسط سرمایه گذاران انگلیسی آغاز به کار کرد و از لحاظ میزان درآمد سالیانه، پس از وال مارت، به عنوان دومین شرکت خرده فروشی جهان شناخته می گردد. سال 1919 شعبه اصلی تسکو در حومه لندن توسط جک کوهن راه اندازی شد.

تسکو شبکه ای گسترده از فروشگاه های خرده فروشی با حدود 6800 شعبه در سراسر جهان است. استراتژی خرده فروشی تسکو به شکلی است که با توجه به جمعیت و تقاضای بازار، کالاها را عرضه می نماید. به طور کلی تمرکز تسکو بر غذا و نوشیدنی است، ولی بسته به مکان فروشگاه، محصولات و خدمات دیگری چون لباس، وسایل برقی، خدمات اقتصادی، باجه های تلفن، بیمه ماشین، اجاره فیلم، دانلود موزیک و خدمات اینترنت نیز ارائه می دهد. از استراتژی های خرده فروشی تسکو برای جمعیت سنی بالاتر، ارائه مواد غذایی رژیمی در کنار غذاهای روزمره است.

5- آلدی (Aldi)

این فروشگاه توسط دو برادر آلمانی به نام آلبرشت (Albrecht) افتتاح شد. نام آلدی در واقع از دو حرف اول Albrecht و Discount تشکیل شده است. آلدی شرکت آلمانی و مالک بزرگ ترین شبکه فروشگاه های زنجیره ای در اروپا است. برادران آلبرشت برای نخستین بار در اروپا Discount و یا هنر ارزان فروشی را به اجرا گذاشتند. برای مثال فروشگاه وقتی قفسه داشته باشد، باید کالاها در قفسه چیده شوند و این احتیاج به نیروی کار دارد و زمان بر است. آن ها قفسه ها را برداشتند و به جای آن کالاها را با پالت در فروشگاه چیدند. ده ها نوع صرفه جویی از این دست به آن ها امکان داد تا بتوانند کالایشان را به مراتب ارزان تر از رقبا به فروش برسانند.

این شرکت هم اکنون بیش از 10.000 شعبه در جهان دارد. سیاست آلدی استفاده از کالاهایی گمنام و یا No-Name است. جالب اینکه امروز حتی فراورینمایندگان کالاهایی با برند مشهور نیز خط فراوری کالایی گمنام دارند که تقریبا با همان کیفیت ولی با بهای نازل برای آلدی فراوری می نمایند. ایرانی های ساکن آلمان به مزاح فروشگاه های زنجیره ای آلدی (Aldi) را بخاطر قیمت های مناسب امید مستضعفان می نامند!

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3782

به "وال مارت بزرگ ترین فروشگاه زنجیره ای جهان؛معرفی مشهورترین فروشگاه های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وال مارت بزرگ ترین فروشگاه زنجیره ای جهان؛معرفی مشهورترین فروشگاه های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید