میدان مغناطیسی زمین در معرض خطر است

به گزارش نوای پرنده پارسی، محققان در یک مطالعه جدید آنالیز کردند که چرا طوفان شدید خورشیدی در 1859 به میدان مغناطیسی زمین آسیب رسانده است.

میدان مغناطیسی زمین در معرض خطر است

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، محققان در یک مطالعه جدید آنالیز کردند که چرا طوفان شدید خورشیدی در 1859 به میدان مغناطیسی زمین آسیب رسانده است. آن ها این طوفان را با درگیر طوفان های شدید تاریخ مقایسه کردند و متوجه شدند که این طوفان احتمالا خاص نیست.

در سپتامبر 1859 اتفاق کارینگتون، پلاسمای متمرکز خورشیدی را به سمت زمین فرستاد، میدان مغناطیسی سیاره را مختل کرد و منجربه آشفتگی گسترده در تلگراف و حتی آتش سوزی پراکنده شد. تحقیقات جدید نشان می دهد طوفان هایی مانند رویداد کارینگتون برخلاف تصور دانشمندان به ندرت اتفاق نمی افتد و می تواند در هر چند دهه رخ دهد، به طور جدی به سیستم های ارتباطی مدرن و جهت یابی در سراسر جهان آسیب بزند.

هیساشی هایاکاوا اخترفیزیکدان دانشگاه اوزاکا ژاپن گفت: رویداد کارینگتون به عنوان بدترین اتفاق برای وقایع هواشناسی فضایی علیه تمدن مدرن در نظر گرفته می گردد، این اتفاق باید مورد آنالیز قرار بگیرد تا ببینیم چگونه می توان در برابر این نوع تهدید مقابله کنیم و آن را کاهش دهید.

رویداد کارینگتون یکی از شدیدترین طوفان های خورشیدی است که در دو قرن اخیر مشاهده شده است و در اثر پس زدن جرم کرونال، انتشار پلاسما از جو خورشید، ایجاد می گردد. بسته به قدرت و راستا خارج شدن کرونال، این جریان می تواند به طور چشمگیری میدان مغناطیسی زمین را تحریف می نماید، طوفان های مغناطیسی جدید، شفق های جهانی و آسیب های فناوری متکی به امواج مغناطیسی را ایجاد کند.

قبلا دانشمندان تصور می کردند حوادثی مانند رویداد کارینگتون نادر اند و ممکن است یک بار در هر قرن اتفاق بیوفتند. آن ها می دانستند که رویداد کارینگتون باعث ایجاد شفق های کم عرض و از کار افتادن تجهیزات تلگراف در سراسر شده، اما آن ها بیشتر در نیمکره شرقی ثبت شده اند و شکاف قابل توجهی در داده های این قسمت ایجاد نموده اند.

در مطالعه جدید هایاکاوا و همکارانش بازسازی رویداد کارینگتون را بهبود بخشیده و آنرا با دیگر طوفان های شدید مقایسه نمایند. آن ها یک همکاری بین المللی ترتیب دادند و مشاهدات تاریخی شفق ها را در طی طوفان های نیمکره شرقی و شبیه جزره ایبری جمع آوری کردند تا بخش هایی که نمی دانستند را پیدا نمایند.

محققان مشاهدات شفق های طوفان را از رصدخانه مرکزی روسیه، یاداشت های ژاپنی ها و روزنامه های پرتغال، اسپانیا، استرالیا، نیوزلند، مکزیک و برزیل جمع آوری کردند. آن ها سپس این مشاهدات را با گزارش های قبلی درباره طوفان از نیمکره غربی مانند مجلات علمی معاصر و روزنامه های دیگر مقایسه کردند.

محققان همچنین چندین نقشه منتشر نشده از آفتاب که توسط اخترشناسان اروپایی در طوفان 1859 کشیده شده بود را مورد تحلیل قرار دادند. تجزیه و تحلیل این نقشه ها به آن ها اجازه می دهد تا تعیین نمایند طوفان های خورشیدی از کجا سرچشمه گرفته و چگونگی رشد و کوچک شدن آن را با گذشت زمان مشاهده نمایند.

اسناد تاریخی که به تازگی کشف شده اند بیان می نماید که کارینگتون احتمالا از اوایل آگوست تا اوایل اکتبر طغیان های مختلفی را شروع نموده است از جمله طوفان خورشیدی در اواخر آگوست 1859. محققان تخمین زده اند که این واقعه در حوالی 27 آگوست 1859 رخ داده و به اندازه ای قوی بوده تا میدان مغناطیسی زمین را تحت تاثیر قرار دهد.

محققان پس از بازسازی طوفان های حادثه کارینگتون، طوفان خورشیدی را با طوفان های دیگر در سال های 1872، 1909، 1921 و 1989 مقایسه کردند و دریافتند که دو مورد از آن ها، در سال 1872 و 1921، با این واقعه قابل مقایسه هستند. واقعه 1989 باعث خاموشی جدی در تمام کُبِک کانادا شد.

او گفت: در حالی که طوفان 1859 مطمئناً یکی از شدیدترین حوادث بود، اما به نظر می رسد این بهترین رویداد است که از نظر شدت با طوفان 1872 و 1921 قابل مقایسه است؛ بنابراین رویداد کارینگتون چیز منحصر به فردی نیست.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2757

به "میدان مغناطیسی زمین در معرض خطر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان مغناطیسی زمین در معرض خطر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید