منطقه حفاظت شده اشترانکوه یکی از جاذبه های دیدنی استان لرستان به شمار می رود

به گزارش نوای پرنده پارسی، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، منطقه حفاظت شده اشترانکوه یکی از جاذبه های دیدنی استان لرستان به شمار می رود.

منطقه حفاظت شده اشترانکوه یکی از جاذبه های دیدنی استان لرستان به شمار می رود

منطقه حفاظت شده اشترانکوه در استان لرستان واقع شده و مساحت آن 106607 هکتار هست. این منطقه در جنوب و جنوب شرقی شهرستان دورود و در بخش غربی شهرستان ازنا و الیگودرز در استان لرستان واقع هست. بیشتر مردم این منطقه به دامداری و کشاورزی مشغولند. منطقه حفاظت شده اشترانکوه از تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخوردار است. 600گونه گیاهی و 274 گونه جانوری در این منطقه شناسایی شده که از 600 گونه گیاهی شناسایی شده، 68 گونه آن انحصاری منطقه است. تنوع زیستی گیاهی و جانوری بالا، وجود دریاچه گهر و دیگر چشم اندازهای طبیعی، زمینه فعالیتهای علمی، پژوهشی و گردشگری را در منطقه حفاظت شده اشترانکوه فراهم نموده اند.

در اشترانکوه پسته کوهی به فراوانی یافت می گردد و پوشش گیاهی متنوع آن اعم از گون، ریواس و استپ ها در شیب ملایم برخی نقاط و گلهای طبیعی و خودرو محل مناسبی برای جانوران ساکن در اشترانکوه است که در آن زاد و ولد نموده و از آنان تغذیه می نمایند. از گونه های جانوری این منطقه میتوان به خرس قهوه ای، روباه، کفتار، گراز، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ کوهی و از پرندگان نیز میتوان به عقاب، کبک، جغد، اردک، شاهین و…اشاره کرد که همگی تحت حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان هستند.

با توجه به اهمیت منطقه، در سال 1340 این منطقه با نام قرق اختصاصی تیون، شکار ممنوع اعلام شد که شامل رشته کوه اشترانکوه و دره نی گا بود. این ممنوعیت تا سال 1349 ادامه داشت و در این سال سازمان شکاربانی و نظارت بر صید وقت قرق اختصاصی تیان (تیون) را با اضافه کردن ارتفاعات سفید کوه بزرگ و کوچک، پریز کوه کوچک و بزرگ، گزرسون، سرسبز، تخت کالا، اسینه، بادی بزرگ و کوچک گچه و گولک حفاظت شده خاطرنشان کرد و نام منطقه حفاظت شده اشترانکوه را بر آن نهاد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7804

به "منطقه حفاظت شده اشترانکوه یکی از جاذبه های دیدنی استان لرستان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه حفاظت شده اشترانکوه یکی از جاذبه های دیدنی استان لرستان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید