تفاوت شاهین و قرقی در چیست؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - شاهین و قرقی دو پرنده شکاری زیبا هستند که شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. ولی حقیقت این است که این دو پرنده دارای تفاوت ها و ویژگی های متفاوتی از یکدیگر هستند. در این مقاله قصد داریم ابتدا شما را با این دو پرنده آشنا سازیم و سپس به آنالیز تفاوت شاهین و قرقی بپردازیم؛ با ما باشید.

تفاوت شاهین و قرقی در چیست؟

ویژگی ها و مشخصات شاهین

شاهین نام عمومی 37 گونه پرنده شکاری است. شاهین ها در همه قاره های دنیا به غیر از قطب جنوب زندگی می نمایند. این پرندگان دارای چشمان کاملاً سیاه، بدن لاغر، بال های نوک تیز، توانایی پرواز با سرعت بسیار زیاد و تغییر جهت ناگهانی هستند که همین ویژگی ها آن ها را از دیگر پرندگان شکاری متمایز می نماید.

شاهین در سال نخست عمر خود، شاه پرهای بلندتری دارند تا بتوانند راحت تر پرواز را بیاموزند؛ آن ها در سال های بعد با تغییر شاه پرها، تکنیک های پروازی خاص را می آموزند. جالب است بدانید که شاهین معمولی (بحری) که بیشترین پراکندگی را در بین شاهین ها دارد، با رکورد سرعت 320 کیلومتر در ساعت سریع ترین جاندار روی کره زمین است.

شاهین از لحاظ تکنیک شکار، یک شکارچی تخصصی به شمار می رود. شاهین ها در شکار پرندگان در حال پرواز مهارت دارند و با منقار خود شکار را می کشند. این در حالی است که پرندگان شکاری دیگر، رژیم غذایی متفاوت تری دارند و با پنجه های خود طعمه را می کشند.

در گذشته از شاهین های رام شده و آموزش دیده برای شکار استفاده می شد. از ویژگی های این پرنده شکاری می توان به داشتن شهامت بالا و جسور بودن این پرنده اشاره نمود. در بسکمک از موارد شاهین به پرندگانی مانند قوش و عقاب نیز حمله می نماید که نشان از جسارت بالای این پرنده است.

ویژگی ها و مشخصات قرقی

قرقی با نام علمی Accipiter nisus، پرنده شکاری کوچکی از خانوادهٔ عقابیان است. قرقی ها درمیان درختان آشیانه ساخته و برای شکار پرندگان کوچک، مانند گنجشک در لابه لای درختان و بوته ها زندگی می نمایند.

قرقی در قسمت های وسیعی از اروپا، آسیا و شمال و شرق آفریقا زندگی می نماید و در ایران فقط در زمستان دیده می شوند. از این رو، می توان گفت قرقی تنها در مناطق معتدل دیده می گردد و غالباً یک پرنده مهاجر محسوب می گردد؛ اما پرندگان نواحی سردسیر، زمستان ها به مناطق گرم تر مهاجرت می نمایند. قرقی ها بسیار سریع پرواز می نمایند و پرندگان کوچک را با پرواز در بالای سرشان و شیرجه روی آنان شکار می نمایند.

قرقی اندازه کوچکی داشته و دارای بال های کوتاه، گردن و دم بلند است. این پرنده خط ابروی سفید و لکه سفید در پس گردن دارد. همچنین قرقی ماده حدود 25 درصد از نوع نر آن عظیم تر است.

تفاوت شاهین و قرقی

ویژگی

شاهین

قرقی

رژیم غذایی

انواع حیوانات کوچکتر

مانند: مار، مارمولک، ماهی، موش، خرگوش، سنجاب، پرندگان و …

120 گونه پرنده کوچک جثه (پرنده ماده، پرندگانی چون کبک و قرقاول را نیز شکار می نماید.)

17 گونه پستاندار از جمله خرگوش، خفاش و موش

طول پرنده 32 تا 58 سانتی متر

قرقی ماده: 37 سانتی متر

قرقی نر: 30 سانتی متر

زیستگاه

مناطق کوهستانی، جنگل ها، صخره ها

خارج از فصل فراوری مثل: حاشیه تالاب ها، میان صخره ها و گاهی آشیانه های قدیمی خود

نواحی پر درخت، جنگل ها و گاهی در بوته های بلند یا در بیشه ها

زمستان ها: در فضای باز و یا حتی کم درخت

لانه سازی

مکان های بلند و در کوهستان های دور دست

صخره های کوهستانی

مناطق جنگلی و علفزارهای باز

در بالای درختان و بعضاً در لبه پرتگاه ها

حالت بال ها

کشیده و نوک تیز

همین شاخصه، این پرنده را در پرواز با سرعت بالا و تغییر جهت های ناگهانی کمک می دهد.

در مقایسه با شاهین قدری کوتاه تر بوده و حالت گردی دارد
حالت دمبلند و دراز و کشیدهدم قرقی نیز مانند شاهین دراز و کشیده است و در این ویژگی هر دو پرنده یکسان هستند.
آوا

معمولاً ساکت

در هنگام خطر: دارای صدایی جیغ مانند و خشن، بریده بریده و به شکل کک کک

صدای قرقی از صدای شاهین زیباتر است و می توان گفت در مقایسه با شاهین دارای صدایی خوش است. صدای قرقی پیوسته و آرام است.
تفاوت اندازه بین نر و مادهشاهین نر مقداری کمی از شاهین ماده کوچک تر است.قرقی ماده حدود 25 درصد از نر آن عظیم تر است. چنین تفاوت اندازه بین نر و ماده هیچ پرنده ای دیده نمی گردد.
زیست گاههمه قاره های دنیا به غیر از قطب جنوب قسمت های وسیعی از اروپا، آسیا و شمال و شرق آفریقا
شکل ظاهری

قرنیه مشکی

پرهای زرد و خاکستری

خال های تیره ای در زیر گلو و شکم

بخش فوقانی بال ها و قسمت پشت پرنده ماده قرقی به رنگ خاکستری و در پرنده نر رنگ این قسمت های قهوه ای متمایل به خاکستری است. عموماً در پشت گردن قرقی نر یک لکه سفید رنگ دیده می گردد و بخش شکمی آن متمایل به قهوه ای است.
تیره و خانوادهفالکوعقابیان
تعداد گونه37 4

سخن آخر

در این مطلب به تفاوت شاهین و قرقی پرداخته شد؛ این دو پرنده در بسکمک از موارد با هم فرق دارند؛ برای مثال آن ها از لحاظ اندازه جثه با هم متفاوت هستند و قرقی دارای آواز خوش تری نسبت به شاهین است. آیا شما تفاوت دیگری از شاهین و قرقی می شناسید؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر کاربران سایت خبرنگاران به اشتراک بگذارید. در صورت تمایل می توانید تفاوت یابو با اسب را نیز در خبرنگاران بخوانید.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: setare.com
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6928

به "تفاوت شاهین و قرقی در چیست؟" امتیاز دهید

6 کاربر به "تفاوت شاهین و قرقی در چیست؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت شاهین و قرقی در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید