منتظر بازی ایرانی کووید 19 باشید

به گزارش نوای پرنده پارسی، بازی کووید 19 این روزها 50 درصد مراحل توسعه را سپری نموده و طراح و سازنده آن در کوشش است که تا هفته دیگر این بازی آماده انتشار گردد.

منتظر بازی ایرانی کووید 19 باشید

بازار بازی ایران به زودی شاهد حضور بازی اندرویدی جدید و ایرانی کووید 19 خواهد بود. مدیر و موسس استودیو گونای، تبدیل به انگیزه ای شد تا او طراحی بازی ای با موضوع ویروس کووید 19 را شروع کند. بازی در دست طراحی او که به زودی منتشر و روانه بازار بازی ایران می گردد، بازیکنان را در نقش ویروس کرونا با هدف مبتلا کردن انسان ها فرو می برد. این ویروس سبز رنگ شادمان و خندان، با درک زنجیره ارتباط انسانها با یکدیگر همه را آلوده می نماید و سد راهش فقط و فقط افرادی هستند که فاصله اجتماعی را رعایت می نمایند و یا ماسک می زنند. به عبارتی به قول ملک محمدی در این بازی جدی آموزشی، کاربر می تواند طی یک بازی شاد و سرگرم نماینده، آموزش هایی برای قطع زنجیره انتقال کرونا کسب کند.

بازی کووید 19 این روزها 50 درصد مراحل توسعه را سپری نموده و طراح و سازنده آن در کوشش است که تا هفته دیگر این بازی آماده انتشار گردد. بازی در ایران توسط استودیو گونای منتشر می گردد و او برای انتشار بازی در بازارهای دنیای با ناشرهای مختلف بین المللی موضوع را مطرح نموده است. به گفته کیوان ملک محمدی استقبال اولیه از انتشار دنیای این بازی اجرا شده و ممکن است با آنالیز شرایط مختلف، از دو راه انتشار بازی توسط ناشر و یا انتشار به صورت مستقل یکی انتخاب گردد.

-

شروع فراوری، همزمان با ایام قرنطینه خانگی

کیوان ملک محمدی؛ مدیر و موسس استودیو گونایکه از کودکی علاقه زیادی به بازی سازی و پویانمایی داشته، برنامه نویسی برای بازی را از سال 1380 به صورت تفننی شروع کرد و از سال 1388 استودیو گونای را به صورت رسمی در شهر ارومیه تاسیس نمود. تاسیس این استودیوی بازی سازی در ارومیه، شروع جهت پیشرفت و پیروزیت را از سال 1390 برایش شروع کرد. فراوری بازی جدل بر روی سرعت 1 به عنوان یک بازی پیروز در جشنواره های بازی داخلی و خارجی، فراوری بیش از 25 عنوان بازی در ژانرهای مختلف بخشی از جهت طی شده او در این سال ها است.

فکر طراحی بازی کووید 19 و سناریو و گیم پلی آن از حدود یک ماه پیش در ذهن ملک محمدی کلید خورد و اما حجم زیاد کارهای استودیو گونای به خصوص در ایام شیوع ویروس کرونا، فرصتی برای فراوری آن برایش نمی گذاشت. ولی این فرصت خاتمه پیدا شد؛ آنجا که نگرانی از ابتلا و شیوع کرونا عملا همه را خانه نشین کرد و در قرنطینه خانگی فرو برد. فرصت پیش آمده، بهترین زمان برای مدیر استودیو گونای بود تا استارت طراحی و فراوری بازی کووید 19 را بزند.

ملک محمدی می گوید: علی رغم گذشت هفته ها از شیوع ویروس کرونا هنوز هم خیلی ها تصور کاملی از زنجیره انتقال این ویروس ندارند و مثلا فکر می نمایند اگر با دوستان یا اقوام نزدیک رفت و آمد نمایند، امکان ابتلا به این ویروس برایشان وجود ندارد. بسیاری نیز هنوز از تاثیر مهم خودشان در شکستن زنجیره انتقال آگاه نیستند. ایده اولیه فراوری این بازی از همین جا شروع شد؛ نکته مهم این بود که ما بتوانیم در قالب یک سرگرمی شاداب تصویر واضحی از زنجیره انتقال و نحوه شکستن آن در ذهن مخاطب ایجاد کنیم.

آموزش قطع زنجیره انتقال کرونا به بازیکنان در فرایند بازی

همه ما طی چند هفته گذشته بارها و بارها به وسیله فضاهای رسانه ای مختلف در معرض اخبار و اطلاعات آموزشی و بهداشتی در خصوص ویروس کرونا و راه های پیشگیری از شیوع آن قرار گرفته ایم اما هنوز، هستند کسانی که توجهی به این اطلاعات آموزشی و بهداشتی ندارند و می توانند راهی برای شیوع بیشتر این بیماری در جامعه و سخت شدن جهت قطع زنجیره ابتلا باشند.

ملک محمدی در طراحی این بازی به این نکته یعنی عدم تاثیرگذاری هشدارهای بهداشتی در خصوص ویروس کرونا در میان بعضی از مردم به دلیل تکرار زیاد آن، توجه داشته و طراحی و فراوری بازی کووید 19 را براساس این ایده شکل داده است: ایده دیگر بازی این بود که بازیکن، بازی را نه از زاویه انسان ها بلکه در نقش ویروس انجام دهد. وقتی بازیکن خودش در نقش ویروس سعی به مبتلا کردن انسان ها کند، کاملا متوجه زنجیره ارتباط انسان ها می گردد و در جاهایی که با مسئله رعایت فاصله اجتماعی و یا استفاده از ماسک، روبرو می گردد به صورت کاملا ملموس تاثیر فاصله و استفاده از ماسک را در جلوگیری از شیوع بیماری می بیند و متوجه می گردد که چطور یک نفر می تواند باعث شکسته شدن زنجیره انتقال و جلوگیری از سرایت بیماری به صدها نفر گردد.

ارائه اطلاعات بهداشتی به بازیکن کووید 19

اینکه در طراحی بازی کووید 19چقدر به جنبه های آموزشی در خصوص کنترل و پیشگیری کرونا در کنار وجه سرگرمی آن توجه شده است، موضوعی است که مدیر و موسس استودیو گونای درباره آن می گوید: تمرکز خاصی روی برنامه نویسی نحوه حرکت ویروس داشته تا حس حرکت و جذب شدن به کاراکترها را با استفاده از تکنیک استریچ و اسکواش انیمیشن سازی به صورت بهتری ارائه دهد. در شروع بازی و بعد از هر باخت پیامی آموزنده برای یادآوری بعضی نکات بهداشتی و آماری به کاربران ارائه می گردد تا علاوه بر موضوعی که گیم پلی در بطن خود دارد به غنای آموزشی بازی هم اضافه گردد.

حمایت کارگروه فضای مجازی استان آذربایجان غربی از پروژه

مدیر استودیو گونای فراوری این بازی را به تنهایی شروع نموده هرچند که می گوید در این خصوص از مشورت و نظرسنجی از دیگران استفاده نموده است: به دنبال سوال چند نفر از دوستان در رابطه با اینکه آیا محصولی در رابطه با کرونا داریم، مشتاق شدم که نظر اطرافیانم را در خصوص این موضوع بدانم. به همین منظور با انتشار یک نظرسنجی در صفحه شخصی ام، نظر دوستان را در خصوص فراوری بازی در خصوص کرونا جویا شدم که با استقبال خوبی روبرو شد و همین انگیزه ای برای شروع کار و فراوری پروژه شد. تمام فرایند توسعه بازی را انفرادی انجام دادم و در ادامه بعضی از نفرات شرکت را جهت همراه شدن با پروژه و آشنا شدن با چالش های فنی آن درگیر کردم. از یک مرحله به بعد، کارگروه فضای مجازی استان آذربایجان غربی هم در راستای حمایت از پروژه به عنوان اسپانسر وارد کار شدند و فراوری پروژه فرایند جدی تری به خود گرفت.

بازی مشابهی با این سناریو و گیم پلی وجود ندارد

ژانر بازی کووید 19 در سبک هایپر کژوال هست و عموم مخاطبان را هدف قرار داده است. اینکه در طراحی این بازی چقدر از نمونه های خارجی ایده گرفته شده است، با توجه به اینکه اخیرا چینی­ ها بازی Battle of Pathogens را برای مقابله با کرونا فراوری نموده­ اند، سوالی است که ملک محمدی درباره آن می گوید: تا جایی که من اطلاع دارم هیچ بازی مشابهی با این سناریو و گیم پلی وجود ندارد و ایده و گیم پلی بازی کاملا منحصر به فرد است و طراحی صورت گرفته مختص این بازی است. برنامه نویسی بازی را در موتور یونیتی انجام دادم و سعی کردم گرافیک و گیم پلی بازی فضایی روان و خوشایند برای کاربران داشته باشد.

به گفته او بازی در عین سادگی، پیچیدگی های فنی خاص خود را دارد که این موضوع به منحصر به فرد بودن گیم پلی بازی نیز یاری نموده است: به عنوان مثال زنجیره تصادفی اتصال انسان ها را شبیه سازی کردم که در ابتدای بازی انسان ها فاصله نزدیکتری به هم دارند و در ادامه بازی، فاصله انسان ها از هم بیشتر می گردد. این فرایند اشاره به افزایش آگاهی مردم از فاصله گذاری اجتماعی در کنترل شیوع این بیماری دارد و در جایی که ویروس نتواند راهی برای انتقال از یک شخص به شخص دیگر پیدا کند، نابود می گردد.،خبرآنلاین

اخبار ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 3 تیر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4443

به "منتظر بازی ایرانی کووید 19 باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منتظر بازی ایرانی کووید 19 باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید