آشنایی با آب و هوای کانادا در طول سال

به گزارش نوای پرنده پارسی، کانادا با آب و هوای متنوعی در طول سال مواجه است. این کشور پهناور از شمال تا جنوب مناطق آب و هوایی مختلفی دارد. در این مقاله به بررسی آب و هوای کانادا در فصول مختلف سال می‌پردازیم.

آشنایی با آب و هوای کانادا در طول سال

فصل بهار

ذوب برف‌ها بهار زمانی است که دما کم کم افزایش پیدا می‌کند و برف‌ها شروع به ذوب شدن می‌کنند. در اوایل بهار هوا همچنان سرد است اما با نزدیک شدن به تابستان، دما گرم‌تر می‌شود.

بارندگی فصل بهار معمولاً با باران‌های سنگین و رگباری همراه است. به دلیل ذوب برف‌ها، رودخانه‌ها ممکن است طغیان کنند.

طوفان‌ها در برخی نقاط کانادا، طوفان‌های شدید بهاری اتفاق می‌افتد که باعث قطع برق و خسارات سنگین می‌شود. این طوفان‌ها حاوی باران، برف، تگرگ و حتی تندر هستند.

فصل تابستان

گرما تابستان‌های کانادا معمولاً گرم و مرطوب هستند. دما در بیشتر نقاط به بیش از 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. جنوب کانادا گرم‌ترین ناحیه در تابستان است.

رطوبت هوای تابستان‌ها علاوه بر گرما حاوی رطوبت زیادی نیز می‌باشد. این امر باعث ایجاد حس خفگی در هوا می‌شود.

توفان‌ها تابستان‌های کانادا عموماً توأم با توفان‌های شدید و حتی تندر است. این توفان‌های ناگهانی می‌توانند بسیار ویرانگر باشند.

خشکسالی خشکسالی در تابستان‌های اخیر در برخی مناطق کانادا بسیار رایج شده است. این امر آتش‌سوزی‌های جنگلی گسترده‌ای را تشدید کرده است.

فصل پاییز

کاهش دما پاییز فصلی است که در آن دما شروع به افت کردن می‌کند. شب‌ها به شدت سرد می‌شوند و روزها هم گرمای تابستان را ندارند.

برگریزان درختان مشخصه اصلی پاییز، برگریزان شدن درختان و تغییر رنگ برگ‌هاست. مناظر زیبای پاییزی دیدنی‌ترین بخش سال در کاناداست.

بارش برف در برخی مناطق شمالی کانادا، برف‌های پاییزی زودرس باعث پوشانده شدن زمین می‌شود. البته این برف‌ها مدت زیادی دوام نمی‌آورند.

فصل زمستان

سرمای شدید زمستان کانادا سردترین فصل سال به شمار می‌رود. میانگین دما در اکثر نقاط به کمتر از -10 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و در برخی نقاط تا -40 درجه هم می‌رسد.

بارش برف سنگین کانادا در طول زمستان با بارش‌های سنگین برف مواجه است. میزان برف در برخی نواحی به بیش از چند متر می‌رسد. زمستان‌های شدید به "زمستان کانادایی" معروفند.

کولاک و طوفان‌های برفی کولاک و طوفان‌های شدید برفی از ویژگی‌های زمستان‌های کاناداست و در برخی مواقع باعث بسته شدن مدارس، ادارات و جاده‌ها می‌گردد.

آب و هوای متفاوت در سراسر کشور

مناطق شمالی مناطق شمالی مانند یوکان و شمال غربی دارای آب و هوای قطبی هستند. زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های معتدل دارند.

مناطق مرکزی استان‌های مرکزی مانند انتاریو و کبک دارای زمستان‌هایی سرد و تابستان‌های گرم و مرطوب هستند. تفاوت دما در فصول چشمگیر است.

سواحل شرقی سواحل اقیانوس اطلس مانند نوااسکوشیا زمستان‌های معتدل‌تر و خنک و تابستان‌های خنک و مرطوب دارند. به دلیل نزدیکی به اقیانوس دارای آب و هوای معتدل مرطوب می‌باشند.

سواحل غربی بریتیش کلمبیا و سواحل اقیانوس آرام دارای زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک است. بارش در این مناطق کم و آفتاب زیاد است.

مزایای آب و هوای متنوع کانادا

گردشگری فصلی تنوع آب و هوایی کانادا باعث شده صنعت گردشگری در تمام طول سال رونق داشته باشد. گردشگران در فصول مختلف برای فعالیت‌های متفاوت به کانادا سفر می‌کنند.

کشاورزی گسترده کشاورزان با توجه به آب و هوای منطقه خود محصولات گوناگونی تولید می‌کنند. در مجموع حجم زیادی از محصولات کشاورزی در کانادا برداشت می‌شود.

صنایع زمستانی وجود زمستان طولانی باعث رونق صنایع ورزش‌های زمستانی مانند اسکی و هاکی شده است. فروش تجهیزات زمستانی یکی از مشاغل سودده در کاناداست.

پوشاک متنوع آب و هوای متفاوت باعث شده کانادایی‌ها مجبور به خرید انواع پوشاک از کفش و کلاه گرم تا لباس‌های تابستانی باشند که بازار پوشاک را رونق داده است.

تاثیر تغییرات آب و هوایی

گرم شدن کره زمین موجب تغییرات آب و هوایی در سرتاسر جهان شده است. این موضوع کانادا را نیز در بر گرفته و بر آب و هوای این کشور تاثیر گذاشته است:

افزایش دما متوسط دمای کانادا طی چند دهه اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه داشته باشد.

خشکسالی دوره‌های خشک و کم‌باران در بسیاری از مناطق کانادا رو به افزایش است. این امر موجب آتش‌سوزی‌های گسترده و خسارات کشاورزی می‌شود.

ذوب یخ‌های قطبی گرم شدن زمین باعث افزایش نرخ ذوب شدن یخ‌های قطبی در مناطق شمالی کانادا شده است. این امر تهدیدی برای ساکنان مناطق شمال محسوب می‌شود.

بالا آمدن سطح دریاها افزایش سطح آب دریاها به دلیل ذوب یخ‌ها موجب نفوذ آب شور به سواحل و تخریب زیستگاه‌های ساحلی شده است.

تغییر الگوهای بارش الگوهای بارش در طول سال تغییر کرده و پیش‌بینی آن دشوارتر شده است. سیل و خشکسالی‌های غیرمنتظره رو به فزونی است.

منبع مقاله: آب و هوای کانادا در طول سال

انتشار: 2 آذر 1402 بروزرسانی: 2 آذر 1402 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7474

به "آشنایی با آب و هوای کانادا در طول سال" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با آب و هوای کانادا در طول سال" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آب و هوای کانادا در طول سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید