همه چیز درباره قطب منار دهلی نو

به گزارش نوای پرنده پارسی، هند جز کشورهای پر جمعیت آسیاست، که بین سواحل طلایی اقیانوس هند و قله های مرتفع پوشیده از برف رشته کوه هیمالیا قرار گرفته است. با سفر به کشور هند می توانید مجموعه از اقوام مختلف را تماشا کنید که در کنار هم زندگی می نمایند و همین تعامل سبب شده تا به آن کشور 72 ملل گفته گردد. در این کشور بیش از 32 اثر به ثبت رسیده در سازمان جهانی یونسکو وجود دارد و همین خود دلیلی شده تا مسافران زیادی هند را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نمایند. آنچه در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، قطب منار دهلی نو است. این منار آجری یکی از پربازدیدترین جاذبه های این سرزمین است و از آن به عنوان یکی از معجزه های معماری اسلامی یاد می گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با قطب منار دهلی نو آشنا شوید.

همه چیز درباره قطب منار دهلی نو

قطب منار دهلی نو بلندترین منار آجری در سراسر جهان است که در این شهر هندی قرار گرفته و یکی از منحصر به فردترین دیدنی های بناهای اسلامی هم یاد می شود. در معماری این بنای تاریخی به اندازه ای ریزه کاری و دقت نظر انجام شده است که ساعت ها بازدیدنمایندگان را به خود جذب خواهد نمود. نام قطب منار و مجموعه های تاریخی اطرافش در فهرست جهانی یونسکو می درخشد.

سالانه مسافران زیادی که به سمت شهر دهلی سفر می نمایند از قطب منار دیدن می نمایند و اگر هم با تور هند به سمت این کشور بروید بازدید از قطب منار دهلی نو یکی از گشت های شهری است که همراه با راهنما به بازدید از آن ها خواهید رفت. اگر بخواهیم از آمار کسانی که سالانه به بازدید از این قطب می روند عددی را بیان کنیم، 2.9 میلیون بازدیدنماینده را می توان یاد کرد.

دهلی یکی از بهترین شهرهای هند برای تماشای آثار تاریخی به شمار می رود، قطب منار دهلی نو یکی از بهترین آثار تاریخی این شهر است که در منطقه مهراولی قرارگرفته است. به طور کلی 27 معبد در مهراولی وجود دارند که خوشبختانه امروزه می توانید به راحتی از آن ها دیدن کنید. مجموعه منار قطب مهم ترین بخش از این منطقه تاریخیست که مناری به نام قطب در میان آن به چشم می خورد.

قدمت قطب منار دهلی نو تقریبا به 800 سال پیش برمی شود، همیشه در سال سازه های اسلامی ما شاهد ریزه کاری هایی هستیم که سبب شده اند جذابیت ویژه ای به این بناها داده شود. قطب منار دهلی نو هم با الهام از سبک معماری اسلامی توانسته بنایی با جذابیت های منحصر به فردی را خلق کند.

در بعضی از کتب تاریخی آمده است که این مناره قسمتی از مسجد قوه الاسلام بوده که به مرور زمان بخش های اصلی آن از بین رفته و در حال حاضر تنها مناره های آن برای بازدید باقی مانده است. مسجد قوه الاسلام در حقیقت اولین عبادتگاه اسلامی در شهر دهلی بوده که در سال 1192 میلادی ساخته شده است و در حال حاضر از آن به عنوان قدیمی ترین مسجد هند یاد می شود.

جالب است بدانید که در پیرامون مدت زمان ساخت این بنا اختلاف نظرهایی وجود داشت که عده ای انتها ساخت آن را سال 1230 میلادی و بعضی هم سال 1316 میلادی را عنوان می نمایند. اما جدای از این اختلاف نظرها، آنچه که شکی در آن وجود ندارد، دلیل ساخت منار است؛ می گویند قطب منار ساخته شد تا پیروزی و سلطه مسلمانان را بر هند نشان دهد و سمبلی برای این اتفاق باشد.

برای ساخت قطب منار دهلی نو از آجر، ماسه، مرمر و سنگ سرخ نیز استفاده شده است و به همین خاطر این بنا به رنگ قرمز و آجری دیده می شود. ارتفاع این منار 73 متر و قطر آن در پایه 14.3 متر و در بالای منار به 2.7 متر کاهش می یابد. با تصور این ابعاد به عظمت و شکوه منار پی خواهید برد. به طور کلی قطب منار دهلی نو به 5 طبقه مجزا تقسیم می شود که هر سطح از بیرون با یک برجستگی کمربند مانند از دیگر قسمت های آن جدا شده اند. هر یک از این برجستگی ها توسط پتکانه (1) در جای خود محکم شده اند. نمای خارجی منار هم با تزیینات اسلامی پوشانده شده است؛ اما قطب منار تنها همین بنایی که از بیرون می بینید نیست؛ بلکه پله های زیبا و مارپیچی را در خود جای داده که شمارشان به 379 عدد می رسد.

قطب منار و بناهای تاریخی اطرافش

در مطالب بالا سعی کردیم بیشتر درباره معماری این بنا و متخصری درباره تاریخچه آن صحبت کنیم. اما قطب منار دهلی نو بناهای دیدنی جذابی را هم در اطراف خود دارد. در ادامه درباره آنچه که در نزدیکی های قطب منار دهلی نو تماشا خواهید کرد اشاره می کنیم.

این بناها و محل قرارگیری هر یک مطابق تصویر زیر است:

1- مسجد قوه الاسلام

در ظلع شمالی شرقی قطب منار دهلی نو بنایی تاریخی و ارزشمند به نام مسجد قوه الاسلام قرار گرفته است که از آن به عنوان اولین عبادتگاه مسلمانان هندی یاد می شود. این عبادتگاه نخستین مسجد جامع هند است که آن را بین سال های 1193 تا 1197 ساختند. اگرچه این بنا در طول تاریخ دچار آسیب های جدی شده است اما همچنان جذابیت خاص خودش را دارد و از آن عنوان یکی از دیدنی های منطقه قطب منار یاد می شود.

2- آیرون پیلار

در صحن اصلی مسجد قوه الاسلام یک ستون عجیب دیده می شود که قدمت آن مطابق با آنالیز های انجام شده به قرن چهارم و پنجم بر می شود. بر روی این ستون کتیبه هایی مربوط به دوران امپراتوری گوپتا دیده می شود، این امپراتوری سلسله ای هندی بودند که قرن چهارم در بیهار هند تشکیل شد و تا قرن پنجم بر این کشور حکمرانی می کردند.

3- دروازه آلای

دروازه کهنی در مجموعه تاریخی قطب منار دهلی نو وجود دارد که به نام آن آلای مشهور است. این بنای تاریخی در قرن 13 به دستور علاالدین خلجی پادشاه وقت هند و دومین پادشاه دودمان خلجی ساخته شده است. این سازه تاریخی حدود 25 متر ارتفاع دارد و بعد از مرگ علاالدین خلجی رها شد و هیچ وقت تکمیل نشد.

4- منار آلای

بنای نیمه کاره منار آلای در اطراف قطب منار قرار گرفته است و گفته می شود که علاالدین یکی از پادشاهان هند بوده که به منظور نشان دادن قدرت خود آغاز به ساخت این سازه نموده است. منار آلای 27 متر ارتفاع دارد و هنوز هم به همان شکل و ارتفاعی که بوده نیز باقی مانده است.

5- مقبره ایلتُتمِش

یکی از معروف ترین فرماندهان هند ایلتتمش نام داشته و آرامگاه وی نیز در نزدیکی قطب منار و غرب مسجد قوه الاسلام به چشم می خورد. در بین سال های 1211 تا 1236 وی بر سرزمین های هند حکمرانی می کرد و جالب است بدانید که مقبره وی در سال 1235 و پیش از مرگش در این منطقه ساخته شد. مقبره ایلتُتمِش مربع شکل است و در میانه آن یک گنبد زیبا به چشم می خورد که پیکر ایلتتمش زیر همین گنبد قرار گرفته است و با سنگ مرمر درخشانش به خوبی جلوه گری می نماید. به طور کلی مساحت این بنا 9 متر مربع است.

دسترسی به قطب منار دهلی نو

برای دسترسی به قطب منار دهلی نو می توانید به وسیله مترو، اتوبوس و تاکسی اقدام نمایید.

زمان دسترسی: 7:00 صبح تا 17:00

مدت پیشنهادی بازدید: 2 تا 5 ساعت

هزینه برای اتباع هندی: 30 روپیه هند (معادل 5,490 تومان) | گردشگران خارجی: 500 روپیه هند (معادل 91,620 تومان)

آدرس: Qutub Minar, Mehrauli, Seth Sarai, Mehrauli, New Delhi, Delhi, India

منبع: الی گشت
انتشار: 9 تیر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1051

به "همه چیز درباره قطب منار دهلی نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره قطب منار دهلی نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید