فرش بافان زنجانی شناسنامه فرش دریافت می نمایند، صادرات فرش دستباف زنجان به نام سایر استانها

به گزارش نوای پرنده پارسی، محسن جعفری در تبادل نظر با خبرنگاران، اضافه کرد: طرح شناسنامه دار کردن فرش قالی بافان از اول مهرماه سالجاری آغاز شده است.

فرش بافان زنجانی شناسنامه فرش دریافت می نمایند، صادرات فرش دستباف زنجان به نام سایر استانها

وی گفت: قالی بافان برای شناسنامه دار کردن قالی خود به اتحادیه فرش و قالی بافان مراجعه نمایند و یک نسخه از طرف اتحادیه را به سازمان تامین اجتماعی بدهند.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: اگر قالی بافان شناسنامه دریافت ننمایند از اول دی ماه بیمه آنها صادر نخواهد شد.

جعفری تاکید نمود: در شهرستانها قالی بافان به سازمان صنعت، معدن وتجارت و یا دفاتر شرکتهای تعاونی روستایی مراجعه نمایند و قالی خود را شناسنامه دار نمایند.

وی گفت: هدف از شناسنامه دار شدن قالی فرش بافان این است که میزان بافت قالی فرش کنترل گردد و در این دستور العمل معین شده به سازمان فرش میزان بافت معین شده است.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه به نظارت بر دار قالی ها اشاره نمود و یاد آورشد: طرح نظارت و بازرسی از دار قالی ها در زنجان از 31 مردادماه سالجاری شروع شده و هدف از اجرای آن این است که افرادی که از بیمه تامین اجتماعی قالیبافان استفاده می نمایند شناسایی و افرادی که ذی حق هستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با بیان اینکه تامین اجتماعی برای بیمه قالی بافی متقاضی جدید ثبت نام نمی کند، گفت: از شروع اجرای نظارت و بازرسی از دار قالیبافان بیمه دو هزار و 50 نفر در زنجان لغو شده است.

جعفری تاکید نمود: با لغو شدن بیمه این تعداد افراد برای متقاضیان جدید بیمه رد خواهد شد ولی هنوز ثبت نام شروع نشده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر دو هزار نفر متقاضی جدید برای بیمه تامین اجتماعی هستند.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان توضیح داد: در حال حاضر استان زنجان 60 هزار بافنده دارد.

جعفری اضافه کرد: با لغود افرادی که مستحق بیمه نبودند براساس پایش صورت گرفته 15 هزارقالی باف در استان زنجان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی دارابودن سن پایین تر از 55 سال، داشتن مدرک فنی و حرفه ای و دریافت کارت قالیبافی از اتحادیه قالیبافان را از جمله این شرایط مطرح کرد و دریافت مدرک فنی و حرفه ای را منوط به قبولی در آزمون دانست.

وی توضیح داد: فرشبافان می توانند پس از دریافت معرفی نامه از این سازمان اقدام به تکمیل فرم های مربوطه در سازمان تامین اجتماعی نموده و با پرداخت هفت درصد حق بیمه معین شده با عنوان مشاغل آزاد از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند ولی در حال حاضر تسهیلاتی برای متقاضیان جدید برای بیمه وجود ندارد.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: متاسفانه بعضی اوقات در یک خانه چندین نفر به فرشبافی اشتغال دارند اما به دلیل بیمه شدن سرپرست خانوار و تحت پوشش قرار دادن اعضای خانواده، دیگر اعضا اقدام به استفاده از بیمه تامین اجتماعی نمی نمایند.

جعفری یاد آورشد: تعرفه برای بیمه فرشبافان هر ماه 30 هزار تومان است که هر چهار ماه یک بار به حساب سازمان واریز می گردد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل وجود سرمایه گذاران غیر بومی آمار دقیقی از میزان فرش بافته شده در استان وجود ندارد و فرش زنجان عمدتا با نام سایر استانها دربازار عرضه می گردد.

مدیر امور فرش سازمان صنعت، معدن وتجارت استان زنجان، نبود سرمایه گذار بومی را بزرگترین مشکل صنعت فرش زنجان دانست و گفت: برطرف این مشکل نیازمند همت مضاعف متولیان فرش و مسئولان است.

جعفری فرش دستباف زنجان را بسیار ارزشمند و بی نظیر در کشور اعلام و طبیعی بودن مواد پشم و ابریشم و رنگ مورد استفاده در آنها را موجب افزایش کیفیت این فرشها مطرح کرد.

وی ابراز کرد:صادرات 90 درصد فرش دستباف تولیدی زنجان بنام سایر استانها است.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت خاطر نشان کرد: صادرات فرش استان زنجان از گمرک استان نیست و از تهران صادر می گردد و به خاطر همین صادرات فرش استان زنجان قابل گزارش نیست.

وی گفت: فرش استان زنجان به کشورهای خلیج فارس، آلمان، کانادا، روسیه و ایتالیا صادر می گردد.

مدیر امور فرش سازمان صنعت، معدن وتجارت استان زنجان اضافه کرد: متاسفانه نسل امروزی از صنعت فرش استقبال نمی کند واین امر چالش جدی در حوزه صنعت فرش استان زنجان است و باید راهکارهای لازم برای جذب جوانان به صنعت فرش در دستور کار ارگان های ذیربط قرار گیرد.

پری ها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2464

به "فرش بافان زنجانی شناسنامه فرش دریافت می نمایند، صادرات فرش دستباف زنجان به نام سایر استانها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرش بافان زنجانی شناسنامه فرش دریافت می نمایند، صادرات فرش دستباف زنجان به نام سایر استانها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید